3311
Sök

Montera 2.8l 6a i ford fiesta -83

24 Inlägg
25 augusti 2009
Trådstartare
jag har en liten ide på ett projekt..
tänkte höra folkets tankar och ideer..

ska montera en 6a från en ford scorpio, I EN VOLVO 340!! big_smile

haha..

kom gärna med ideer och en massa info om hur jag som bäst går till väga..
Senast redigerat av Faajler (27 augusti 2009)

Operatör
346 Inlägg
25 augusti 2009
Kul tanke, men det första som slog mig är: Varför? När det passar rakt av med en B230ET/FK/FT (utom kabelhärva).

Men enligt mina erfarenheter så är inte växellådan så hållbar, försök att ta drivlinan från forden.

Lycka till!

"kossan" är bara en trimmad familjeräser :)

24 Inlägg
25 augusti 2009
Trådstartare
pars skrev:
Kul tanke, men det första som slog mig är: Varför? När det passar rakt av med en B230ET/FK/FT (utom kabelhärva).

Men enligt mina erfarenheter så är inte växellådan så hållbar, försök att ta drivlinan från forden.

Lycka till!

hehe..
jo för min bror har fått tag på motor, låda och kardan m.m från en scorpio.. använder mig av det billigaste alternativet=P

Operatör
346 Inlägg
25 augusti 2009
Gissar på att det blir rätt omfattande ombyggnad i både fram- och bakvagn.

Men, kör hårt!
Senast redigerat av pars (25 augusti 2009)

"kossan" är bara en trimmad familjeräser :)

4 682 Inlägg
25 augusti 2009
blir ju en väldans massa arbete i.a.f, tror inte att en v6:a rymms mellan fjäderbenen så du får nog bygga om hela framvagnen.
sen så lär den ju bli väldigt framtung så våghållningen kommer ju inte att vara den bästa..

715 Inlägg
25 augusti 2009
Moparboy440 skrev:
blir ju en väldans massa arbete i.a.f, tror inte att en v6:a rymms mellan fjäderbenen så du får nog bygga om hela framvagnen.
sen så lär den ju bli väldigt framtung så våghållningen kommer ju inte att vara den bästa..

Då får han hälla i betong eller något i kofferten... inte nog med att han lär bli tung den lär ju bli sänkt också med sina ständigt ihoptryckta fjädrar, skitbra ju wink
Senast redigerat av mulleina (25 augusti 2009)

4 682 Inlägg
25 augusti 2009
mulleina skrev:
Då får han hälla i betong eller något i kofferten... inte nog med att han lär bli tung den lär ju bli sänkt också med sina ständigt ihoptryckta fjädrar, skitbra ju wink

blir ungefär som den här vw bussen då:
http://www.youtube.com/watch?v=IGhDuFhN … re=related
hela bottenplattan var betongfylld bara för att få en låg tyngdpunkt lol .

1 758 Inlägg
25 augusti 2009
Annars kan man ju hinka i V6an från 260/760:
http://www.junsele.com/viewpic.asp?id=45712

24 Inlägg
26 augusti 2009
Trådstartare
pars skrev:
Gissar på att det blir rätt omfattande ombyggnad i både fram- och bakvagn.

Men, kör hårt!

jo det kommer ju bli en del ombyggnader..hehe
men det är det nog värt mot slutet..

24 Inlägg
26 augusti 2009
Trådstartare
Moparboy440 skrev:

nej preciis..
men nu har det blivit ändringar..
numera blir det inte en volvo 340. utan en ford fiesta -83
det enda som antagligen kommer vara sig likt är nog karossen.. bottenplatta fram/bakvagn kommer byggas om.. dels för kardantunnel samt en hel del förstärkningar..
den måste även bantas lite.. kommer ju som sagt väga en hel del mer..

24 Inlägg
26 augusti 2009
Trådstartare
schnauz skrev:
Annars kan man ju hinka i V6an från 260/760:
http://www.junsele.com/viewpic.asp?id=45712

hehe.. jo det kan man ju göra.. men den måste jag antagligen betala för tongue

denna motor och låda får jag gratis smile

39 Inlägg
2 september 2009
Ryms en liten V8 då?

1 316 Inlägg
3 september 2009
V8a i ford fiesta? är ju knappt så 1.1L får plats, hehe ja man kan ju sitta i baksätet så går det nog! skulle va hemskt roligt att se!

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=205313
Projekt! Renovering/Dieselkonvertering Volvo 244.

12 086 Inlägg
3 september 2009
Vafan? Fiesta lr 340?

24 Inlägg
12 oktober 2009
Trådstartare
JapMax skrev:
Vafan? Fiesta lr 340?

fiesta blir det. var och hamtade skithögen idag.. till helgen blir det nog iaf lite mer skruva.smile

24 Inlägg
21 oktober 2009
Trådstartare
tänkte lägga upp en bild på "ungefär" hur jag hade tänkt mig att det ska se ut..
observera att den är gjord i paint så allt stämmer inte med mått osv.. kommer få ändra på VÄLDIGT mkt.

http://i36.tinypic.com/mjocqs.jpg

Gréve
497 Inlägg
21 oktober 2009
de där tror jag kan bli roligt big_smile för v6an är riktigt liten å kompakt och kapa å greja är ju bara roligt.. men släng upp en projekt-tråd om du genomför det.. skulle vara riktigt soligt att få se hur de går till väga!

24 Inlägg
22 oktober 2009
Trådstartare
The_Rebel skrev:
de där tror jag kan bli roligt big_smile för v6an är riktigt liten å kompakt och kapa å greja är ju bara roligt.. men släng upp en projekt-tråd om du genomför det.. skulle vara riktigt soligt att få se hur de går till väga!

jo det tror jag med tongue hehe.. jo det ska jag göra..

36 Inlägg
23 oktober 2009
bilen blir säkert ganska framtung och de lär nog inte finnas nå mkt plats kvar i den, men rätt najs idé ändå! och bilen borde ju gå som själva f*n efteråt, rätt nice sleeper big_smile

Sök