Trasig Alu Fälg går det att laga ? (18")

Wiper_Swe
1 november 2009 · 93 Inlägg

Hejsan!

Jag märkte idag när jag la om till vinterdäck att det fanns en spricka i en av mina 18" SVF fälgar och jag undrar om det går att laga eller måste man köpa en helt ny fälg?

Bild finns här!
http://www.garaget.org/?car=162918&image=1659056


Tacksam för svar smile

MDS / LackOn Upplands Väsby / Hybalu (Hydraulic Performance) / Tudor Exide / Stefan Andersson Bil & Plåt Orminge /
Audi RS4 B5 (2001)
volvo244-83
2 november 2009 · 135 Inlägg

det går att laga men det är svårt för det är troligtvis gjutna fälgar i alu. men det finns visa firmor som gör det men då är det billigare att köpa ett likadant begagnat

soyd
2 november 2009 · 1 853 Inlägg

Teoretiskt sett bör du kunna kapa ur där sprickan(orna) är men lämpligt verktyg och ex: vinkelslip om man kommer åt...

Och fylla igen med aluminium svets och sedan slipa ner fogen och polera polera.

Men att svetsa i gjuten aluminium är ju rena f*n sad Det är så värme känsligt, och rätt var det är så faller det ner en stor kaka så är det kört hmm

Om man får laga på detta viset vet jag inte men det går och är billigt. Kapa ur kan du ju göra själv och sedan lejer du en som kan svetsa aluminium att fylla igen det på båda sidorna...

Jag mena vill du inte betala flera tusen per fälg så kan du ju testa detta... Då du ändå måste kasta dom vilket fall annars smile

/mvh soyd

Lackkillen
2 november 2009 · 57 Inlägg

Blir billigare att köpa en ny fälg.Kontakta MS fälg o däck.Kolla min sida.Samt säg att du pratat med mej så lovar jag dej att dom fixar nåt bra pris på fälgen.
Mvh mattias

Wiper_Swe
2 november 2009 · 93 Inlägg

soyd skrev:
Teoretiskt sett bör du kunna kapa ur där sprickan(orna) är men lämpligt verktyg och ex: vinkelslip om man kommer åt...

Och fylla igen med aluminium svets och sedan slipa ner fogen och polera polera.

Men att svetsa i gjuten aluminium är ju rena f*n sad Det är så värme känsligt, och rätt var det är så faller det ner en stor kaka så är det kört hmm

Om man får laga på detta viset vet jag inte men det går och är billigt. Kapa ur kan du ju göra själv och sedan lejer du en som kan svetsa aluminium att fylla igen det på båda sidorna...

Jag mena vill du inte betala flera tusen per fälg så kan du ju testa detta... Då du ändå måste kasta dom vilket fall annars smile

/mvh soyd

Tack för svar smile
Det är ju bara en fälg som e trasig så då blir det till att köpa en ny troligen...
Men däcket håller luft o så, satt jag tror inte att sprick syns på insidan av fälgen....

Mvh
Mark

MDS / LackOn Upplands Väsby / Hybalu (Hydraulic Performance) / Tudor Exide / Stefan Andersson Bil & Plåt Orminge /
Audi RS4 B5 (2001)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang