Tvätta bil med matt lack?

jesperk
1 juni · 12 Inlägg

Hej!

Min nya bil anländer nästa vecka. Det är min första bil med (avsiktligt) matt lack, vilket skapar ett litet problem. Jag bor i en relativt liten håla med bara en automattvätt och ett ställe för "handtvätt" ( högtryckslans, borste och olika program). Automattvätten kommer jag inte att använda, eftersom min nuvarande bil ofta kommer ut smutsigare än när jag körde in den.

Handtvätten har schampo med glansmedel vilket inte är lämpligt för matt lack.

Jag har ingen oljeavskiljare hemma, så att tvätta bilen på uppfarten är inte ett alternativ enligt miljöbalken.

Jag inser nu att jag borde ha funderat på detta innan jag beställde bilen, men det är för sent nu. Vad gör ni andra som har bilar med matt lack? Hur tvättar ni dem?

Mew
2 juni · 2 222 Inlägg

Så länge det inte rinner ner i dagvattnet brukar du få tvätta bilen hemma. Ingen grusgång/gräsplätt tillgänglig som du kan stå på?

EDIT: Förutsatt att du inte bor inom ett vattenskyddsområde, då är det striktare regler.

Senast redigerat av Mew (2 juni )

jesperk
2 juni · 12 Inlägg

Mew skrev:
Så länge det inte rinner ner i dagvattnet brukar du få tvätta bilen hemma. Ingen grusgång/gräsplätt tillgänglig som du kan stå på?.

En liten grusgång, men väldigt nära dagvattenbrunnen i gatan. Grannen blev tillsagd när han gjorde samma sak på sin grusade uppfart, efter en anmälan från gatans "Greta".

Jag har dock pratat med de som driver den lokala handtvätten, och kommit överens om att jag kan använda deras tvättplatser utanför rusningstrafik och använda svamp och hink för schamponering. Så det löser sig. :-)

Tack för svaret.

jesperk
9 juni · 12 Inlägg

F*n, det sket sig. Det får bli grusgången i alla fall. Tvättade bilen idag och tyckte det var konstigt att den var så dammig när den torkade. Körde och fyllde en hink med 'osmosvatten' (sista programmet på tvätten) och efter några sekunder började damm/grus att fällas ut i botten. :-(

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang