alain skrev:
Tråkigt när det händer!
Ditt problem känner jag igen, men inte på samma motor men en V12. När det var kallväder, ibland plötsligt gick motor bara på 6 cylinder, även när jag stannade vid ett röt ljus den gick perfekt och när det blev grönt tryckte jag på gaspedalen och där stöd jag med bara 6 cylinder, mycket irriterande! Lämnade den in på BMW som sa samma sak som på din.
I god tro, började jag (BMW) byta saker och ting, den gick bra några dagar och därefter började samma sak igen.
Men! Man tycker ju om sin bil och det är ofta så att när man börja reparationer, man vill gärna att det ska gå bättre, det kostar mycket pengar med felundersökningar ock nya delar.
Det värsta är att när man kommer upp till en vis summa, man kan inte sluta då är det planbok som får stryck plus själv irritation.
I mitt fall, jag har haft bilen 1½ år, den kostade mig 65.000:- ja, 65.000:- är ju inget små potatis och bilen (motor) blev inte bättre för det!
Till slut bilen åkte till skroten, jag orkade inte mer med den.
Du skriver att BMW är 100% säkert på att det resterande delar som du nämnde, Man kan delvis lita på vad dom säger men dom bara läser vad säger datorn, det är inte länge som de goda gamla motorer. Men det är svårt att avgöra det man ska göra.
En sak där jag är lite fundersam, du skriver att förra ägare har haft bilen enbart 3 månader? jag undrar om varför vill han blir av med den så snabb? Det är klart att när man säljer en bil, man har inget skyldighet att berätta om det är fel på motoren så länge du godkänner den efter provkörning, problem med motor är ju inget säkerhet del som man behöver prata om därmed kan neka till att det fanns problem, det du kan kolla är om bilen har vart på BMW för felundersökning under den tid som han har haft dessa 3 månader, BMW kan titta på i sina register.
Det jag misstänker i första hand att han visst om problemet och är säkert glad med försäljningen.
När det gäller fortsättning med reparationer kan jag tyvärr inte uttala eller rekommenderar dig vad du ska göra, du sitter i en sådan cirkel där det är svårt att drar ut sig.
Den BMW jag hade var en 92a, den har en dubbel 6a som är ihop satt, den jag köpte efter är en uppgraderad enna 12a, skillnaden var som dag och natt.
Det skulle göra samma som i Frankrike, lagen säger att när en privat säljer en begagnad bil, det är automatisk 3 månaders garanti på allting, här i Sverige det är bara bilföretager som har det.
Hoppas att du ta rätt beslut och önskar dig lycka till med bilen.