4378
Sök

Varningslampa för motorn i en BMW 330 ci -02 kan bli dyrt..

38 Inlägg
7 november 2009
Trådstartare
#1
Bilen fungerar bra och fick det på BMW försäkringen..
Senast redigerat av Garagettomt (9 januari 2010)

"BMW, probably the best car maker in the world.."

DFFL
9 020 Inlägg
7 november 2009
#2
Ifall han inte vet om några fel så kan han ju inte hållas ansvarig.
Lycka till att bevisa att han vetat om det, speciellt med tanke på att han aldrig lämnat in den medans han hade den.

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.

2 014 Inlägg
7 november 2009
#3
Är ingen expert på motorer själv, men spontant tycker jag det låter mysko då det bara verkar påverka vid lägre varv. Fel på spjällhusen kan enligt mina erfarenheter ge riktigt mysko symptom, och vad jag hört gäller detsamma vid fel på LMM eller MAP-sensor (vet inte vilket du har i din bil).

00-02: BMW/Alpina B7 Turbo '80 - 05-06: Nissan Skyline R33 GTR '95 - 06-XX: Nissan Skyline R34 GTR '99
09-09: Ford Sierra Cosworth 4x4 '92 - 09-11: BMW/Alpina B10 V8 '97 - 11-xx: Maserati 3200 GT '99
Commodum Habitus Ex

DFFL
9 020 Inlägg
7 november 2009
#4
Min bil gick kass på tomgång och man kände av samma symptom upp till ~2000 varv innan.
Ingen effektförlust eller så, bara massa hackande och lysande motorlampa.
Det löstes genom 3000kr felsökning och 80kr backventil till vevhusventilationen. smile

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.

38 Inlägg
7 november 2009
Trådstartare
#5
Dom har inte sagt någonting om vevhusventilationen i mitt fall men det låter som att symtomen varit oss lika.. Och det är just tex vevhusventilationen och LMM och sånt som jag sett att folk haft problem med och inte de dom tror de är mitt fall.. What to do?

"BMW, probably the best car maker in the world.."

www.bimmerpower.org
3 995 Inlägg
8 november 2009
#6
Tråkigt när det händer!
Ditt problem känner jag igen, men inte på samma motor men en V12. När det var kallväder, ibland plötsligt gick motor bara på 6 cylinder, även när jag stannade vid ett röt ljus den gick perfekt och när det blev grönt tryckte jag på gaspedalen och där stöd jag med bara 6 cylinder, mycket irriterande! Lämnade den in på BMW som sa samma sak som på din.
I god tro, började jag (BMW) byta saker och ting, den gick bra några dagar och därefter började samma sak igen.
Men! Man tycker ju om sin bil och det är ofta så att när man börja reparationer, man vill gärna att det ska gå bättre, det kostar mycket pengar med felundersökningar ock nya delar.
Det värsta är att när man kommer upp till en vis summa, man kan inte sluta då är det planbok som får stryck plus själv irritation.
I mitt fall, jag har haft bilen 1½ år, den kostade mig 65.000:- ja, 65.000:- är ju inget små potatis och bilen (motor) blev inte bättre för det!
Till slut bilen åkte till skroten, jag orkade inte mer med den.
Du skriver att BMW är 100% säkert på att det resterande delar som du nämnde, Man kan delvis lita på vad dom säger men dom bara läser vad säger datorn, det är inte länge som de goda gamla motorer. Men det är svårt att avgöra det man ska göra.
En sak där jag är lite fundersam, du skriver att förra ägare har haft bilen enbart 3 månader? jag undrar om varför vill han blir av med den så snabb? Det är klart att när man säljer en bil, man har inget skyldighet att berätta om det är fel på motoren så länge du godkänner den efter provkörning, problem med motor är ju inget säkerhet del som man behöver prata om därmed kan neka till att det fanns problem, det du kan kolla är om bilen har vart på BMW för felundersökning under den tid som han har haft dessa 3 månader, BMW kan titta på i sina register.
Det jag misstänker i första hand att han visst om problemet och är säkert glad med försäljningen.
När det gäller fortsättning med reparationer kan jag tyvärr inte uttala eller rekommenderar dig vad du ska göra, du sitter i en sådan cirkel där det är svårt att drar ut sig.
Den BMW jag hade var en 92a, den har en dubbel 6a som är ihop satt, den jag köpte efter är en uppgraderad enna 12a, skillnaden var som dag och natt.
Det skulle göra samma som i Frankrike, lagen säger att när en privat säljer en begagnad bil, det är automatisk 3 månaders garanti på allting, här i Sverige det är bara bilföretager som har det.
Hoppas att du ta rätt beslut och önskar dig lycka till med bilen.

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org

Det som inte dödar gör ont
2 668 Inlägg
8 november 2009
#7
alain skrev:
Tråkigt när det händer!
Ditt problem känner jag igen, men inte på samma motor men en V12. När det var kallväder, ibland plötsligt gick motor bara på 6 cylinder, även när jag stannade vid ett röt ljus den gick perfekt och när det blev grönt tryckte jag på gaspedalen och där stöd jag med bara 6 cylinder, mycket irriterande! Lämnade den in på BMW som sa samma sak som på din.
I god tro, började jag (BMW) byta saker och ting, den gick bra några dagar och därefter började samma sak igen.
Men! Man tycker ju om sin bil och det är ofta så att när man börja reparationer, man vill gärna att det ska gå bättre, det kostar mycket pengar med felundersökningar ock nya delar.
Det värsta är att när man kommer upp till en vis summa, man kan inte sluta då är det planbok som får stryck plus själv irritation.
I mitt fall, jag har haft bilen 1½ år, den kostade mig 65.000:- ja, 65.000:- är ju inget små potatis och bilen (motor) blev inte bättre för det!
Till slut bilen åkte till skroten, jag orkade inte mer med den.
Du skriver att BMW är 100% säkert på att det resterande delar som du nämnde, Man kan delvis lita på vad dom säger men dom bara läser vad säger datorn, det är inte länge som de goda gamla motorer. Men det är svårt att avgöra det man ska göra.
En sak där jag är lite fundersam, du skriver att förra ägare har haft bilen enbart 3 månader? jag undrar om varför vill han blir av med den så snabb? Det är klart att när man säljer en bil, man har inget skyldighet att berätta om det är fel på motoren så länge du godkänner den efter provkörning, problem med motor är ju inget säkerhet del som man behöver prata om därmed kan neka till att det fanns problem, det du kan kolla är om bilen har vart på BMW för felundersökning under den tid som han har haft dessa 3 månader, BMW kan titta på i sina register.
Det jag misstänker i första hand att han visst om problemet och är säkert glad med försäljningen.
När det gäller fortsättning med reparationer kan jag tyvärr inte uttala eller rekommenderar dig vad du ska göra, du sitter i en sådan cirkel där det är svårt att drar ut sig.
Den BMW jag hade var en 92a, den har en dubbel 6a som är ihop satt, den jag köpte efter är en uppgraderad enna 12a, skillnaden var som dag och natt.
Det skulle göra samma som i Frankrike, lagen säger att när en privat säljer en begagnad bil, det är automatisk 3 månaders garanti på allting, här i Sverige det är bara bilföretager som har det.
Hoppas att du ta rätt beslut och önskar dig lycka till med bilen.

förstår inte. varför spelar det någon roll om nån säljer bilen efter någon månad?ingen av mina senaste 3 bilar har jag haft mer än 2 månader.. lol

och varför ska vi ha som i frankrike? låter ju sinnesjukt om en privatperson ska ge nån en massa månaders garanti. verkar vara ett perfekt sätt att bli ekonomist handikappad om man säljer bil till fel personer..

grejern är att man måste ha lite egenansvar.. alla andra kan inte ska behöva ståför betala  fixa åt andra. fan ta ansvar själv för det som köps.

firmor vill knappt hjälpa till om bilarna strular så hur skulle en privatperson ha råd att betala någon annans problem?

sen är det olyckligt att bes inte hittade det här problemet vid testerna. kanske höra av sig till dom.

2slow

4 001 Inlägg
8 november 2009
#8
Jag är lite osäker men kan dom verkligen hålla på att ta betalt för att byta en massa grejor utan att lösa problemet? dom kan ju i så fall hitta på vad f*n som helst för att mjölka pengar.

Kommer man in med ett fel och får en prisuppgift på vad det kostar att åtgärda felet så anser jag att det är detsom gäller, har verkstaden misslyckats i sin felsökning och gett förslag till en felaktig åtgärd så ska verkstaden ändå stå för sin prisuppgift eller åtminstone inte ta betalt för en felavhjälpning på något som tydligen inte var felet.

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må


Sök