2964
Sök

Orkar slutsteget?

173 Inlägg
10 november 2009
Trådstartare
Tjena!
Steget är ett http://www.masterweb.se/index.php?page= … rod_id=257. Undrar nu om det orkar spela mina 2 6x9or och min bas, med någorlunda ljud iaf.

Basen jag tänkte skaffa är en Helix Precision P12:

Parametrar:

Cont. power RMS / max. power: 350 /700 Watts

Sensitivity: 89 dB 1W / 1m

Impedanc: 4 Ohms

Resonance frequency: 22 Hz

Qts: 0,30

VAS: 120 Liters

Mounting depth: 139 mm

Enligt Blekinge Bilradio "Otroligt välbyggd och tung pjäs som sprutar ur sig välljud med pondus i världsklass.

Vi anser att denna Precision serien är bland dom mest prisvärdaste basarna vi testat.
"

6x9orna är fusion EN-FR6930 http://www.ryda.com.au/Fusion-EN-FR6930 … fr6930.htm

Så till frågan, kommer mitt slutsteg att klara av det här, och hur kopplar jag på bästa sätt? Har hört att steget inte är så värst bra, att det inte levererar 4x200rms w som det "borde". Har redan skaffat 6x9orna och steget, men ingen bas än. Så ifall det inte kommer att funka med den basen kan jag tänka mig att skaffa en annan som steget skulle klara av. Har även ett par 4'' högtalare i framdörrarna, men antar att de inte får plats på steget, så tänkte köra dom på stereon.

Behöver även tips på lådbygge till basen ifall jag köper den, Blekinge Bilradio rekommenderar 26.4l i sluten låda, och 47l med 4'' port i portad låda. Skulle föredra sluten låda eftersom jag kommer byga den själv. Någon som vet om skillnaden är stor mellan dom 2 alternativen?

Edit: skulle få ett väldigt bra pris på den basen, endast 1000kr, vilket också är min maximala budget. Så förslag på andra basar får inte kosta mer än det.
Har funderat lite på Hertz ES300 http://www.dbakuten.se/detail-item_id-317279 eller en Sony XS-L104P5B http://www.crutchfield.com/s_158XSL104/ … tml?tp=111, skulle få dom under tusenlappen med. (Sonyn i färdig låda)
Senast redigerat av grena (11 november 2009)

stahre
11 november 2009
Steget är ju verkligen i underkant för att kunna driva basen, och som du säger är det nog något överspecat, finns inte många steg som lämnar 4x200rmsw för under 1 tusenlapp. Nu har jag inga egentliga grunder när jag skriver att det är falska siffror men skulle TRO att det är så. Det bästa skulle ju vara att du drev dina 6x9or och framhögtalare på det steget och köpte ett annat mono steg till basen, fast du hade ju inte nån budget för det så... antingen spara lite mer pengar o köp ett till steg, eller leta efter en bas med lite mindre effekt tålighet, eller en väldigt lättdriven bas (vet inte om Helix basen är lät eller tungdriven), men skulle tro att den gillar mer effekt. btw har du länkat till en hertz bas.
Gällande olika lådalternativ så brukar en sluten låda spela lite "tajtare" bas än i portad låda, portade lådor brukar spela lite djupare. Fast det är ju fullt möljigt att få en sluten låda att spela riktigt djupt också, och vise versa smile

11 Inlägg
11 november 2009
men om du köper ett slutsteg till som e starker som du kan driva basen med och den som du redan har kan du driva 6x9or  !

stahre
11 november 2009
high-end skrev:
men om du köper ett slutsteg till som e starker som du kan driva basen med och den som du redan har kan du driva 6x9or  !

Skrev ju precis att han förslagsvis skulle göra det....

120 Inlägg
11 november 2009
skulle inte ta in nån pryl från masterweb..inte ens fan med tång!

//piwe

173 Inlägg
11 november 2009
Trådstartare
jasså det är så illa... En hurudan bas skulle då steget klara av att spela? Det skulle inte klara någon av de basarna lag länkade till? Eller vet någon om jag kan hitta ett billigt paket någonstans med steg+bas?

stahre
11 november 2009
grena skrev:
jasså det är så illa... En hurudan bas skulle då steget klara av att spela? Det skulle inte klara någon av de basarna lag länkade till? Eller vet någon om jag kan hitta ett billigt paket någonstans med steg+bas?

klart det steget skulle klara av att spela med dom basarna du länkat till, men kommer förmodligen inte låta så bra och dessutom kan det vara skadligt att driva basar med för klena steg. Svårt också att ge tips på en lättdriven bas när jag inte vet vad dom egentliga rätta siffrorna på steget är...
Vad är max budget och har du allt annat som kablar osv. ?

173 Inlägg
11 november 2009
Trådstartare
Som sagt så ligger budgeten runt 1000kr, är en fattig studerande sad.

Hur illa skulle det låta med t.ex Helix basen med det steget jag har nu? Om jag möjligtvis skulle köpa basen nu, och ett nytt monosteg när jag har lite extra pengar igen. Hur dåligt är det för basen att spelas på för klent steg, och hur stor är skillnaden ljudmässigt mellan mitt steg och ett kraftigare?

Hur mycket kostar ett steg som skulle funka då, och vilka siffror ska jag ha som lägsta gräns?

560 Inlägg
11 november 2009
Helix P basen vill absolut ha ett bättre steg än så.

Minst 300 Watt i 4 ohm anser jag, helst runt 500 Watt om du ska köra en sluten låda till denna basen.

Tex: Audiodesign PMAX1000D funkar kalasbra till denna trevliga bas.

grena skrev:
Som sagt så ligger budgeten runt 1000kr, är en fattig studerande sad.

Hur illa skulle det låta med t.ex Helix basen med det steget jag har nu? Om jag möjligtvis skulle köpa basen nu, och ett nytt monosteg när jag har lite extra pengar igen. Hur dåligt är det för basen att spelas på för klent steg, och hur stor är skillnaden ljudmässigt mellan mitt steg och ett kraftigare?

Hur mycket kostar ett steg som skulle funka då, och vilka siffror ska jag ha som lägsta gräns?

Jesus älskar alla
Stort utbud och service hittar du på: www.blekingebilradio.se

stahre
11 november 2009
Okej okej. Blir lite förvirrad då du länkat till en HERTZ bas och inte HELIX, så skriv gärna precis vilken Helix bas du tänkt på. Och som sagt, spara lite pengar och köpa ett monosteg senare:) Det du ska göra är att brygga steget på 2 kanaler för att få mer effekt till basen.
Man kan bränna basar med för klent steg, många ggr är det inte för att man har mkt effekt utan just för att det är för lite men pajar basar, men spelar du lite lugnt så är det nog inga problems, och  vem vet steget kanske inte är lika dåligt som jag tror smile. Skillnaden på ljudet med ett kvalitets steg med lite mer power är att du får bättre kontroll på basen, och en renare signal vilket gör att basen spelar och mår bättre.

När du kollar på steg sen ska du kolla basens WRMS och inte MAX WATT vilket ofta är ganska ointressant, Låt säga att en bas tål 1000W MAX och 500 WRMS, då är ett lämpligt steg ett som ger ut minst 500wrms men gärna mer, sen beror det ju på vad för talspolar basen har med, beroende på dom kan man lasta ner steg till olika Ohm tex. 4Ohm 2Ohm 1Ohm och Ju lägre last desto mer effekt från steget.
Nu är jag inget proffs har bara lärt mig genom detta forum så nån får gärna rätta mig om jag har fel...
mvh
Senast redigerat av stahre (11 november 2009)

173 Inlägg
11 november 2009
Trådstartare
Oj, sorry för typot smile

Helix basen kan man hitta på Blekingebilradio, kan inte länka direkt dit, men går man till www.blekingebilradio. och skriver Helix P12 Precision 12" så hittar man den där.

Så nu undrar jag, ska jag köpa den basen nu (för 1000kr) och köra den på mitt skit steg ett par månader tills jag får mer pengar, eller ska jag köpa en dålig billig bas istället för den? Hur är det, låter det bättre att spela en dålig bas som passar bättre till steget, eller en bra bas som steget är för svagt för?

Hittade en bas nedsatt till endast 400kr, en Ultimate T2-SW10. Hittade siffror för den här: http://i232.photobucket.com/albums/ee18 … T2SW10.jpg

Så, den basen med mitt nuvarande steg, eller den dyrare basen, Helix P12, på mitt nuvarande steg tills jag får pengar att köpa ett bättre steg? Helst skulle jag förstås inte köpa något nytt steg alls, och hade nog inte tänkt mig att det skulle kosta mer än 1000 det heller.
Senast redigerat av grena (11 november 2009)

stahre
11 november 2009
grena skrev:

Helix basen kan man hitta på Blekingebilradio, kan inte länka direkt dit, men går man till www.blekingebilradio. och skriver Helix P12 Precision 12" så hittar man den där.

Så nu undrar jag, ska jag köpa den basen nu (för 1000kr) och köra den på mitt skit steg ett par månader tills jag får mer pengar, eller ska jag köpa en dålig billig bas istället för den? Hur är det, låter det bättre att spela en dålig bas som passar bättre till steget, eller en bra bas som steget är för svagt för?

Hittade en bas nedsatt till endast 400kr, en Ultimate T2-SW10. Hittade siffror för den här: http://i232.photobucket.com/albums/ee18 … T2SW10.jpg

Så, den basen med mitt nuvarande steg, eller den dyrare basen, Helix P12, på mitt nuvarande steg tills jag får pengar att köpa ett bättre steg? Helst skulle jag förstås inte köpa något nytt steg alls, och hade nog inte tänkt mig att det skulle kosta mer än 1000 det heller.

1000kr för den basen är ett bra pris så det tycker jag du ska köpa, en trevlig bas som du slipper tröttna på efter en månad som du nog kanske kommer göra med en bas från ultimate. Om du bygger en bra och ordentlig låda till Helix basen kommer det spela på mkt bra skulle jag tror, med ett bra steg då vill säga:) Den tål nog en del effekt! Men skulle gjort så att jag sparar pengar till ett nytt steg, som kan driva den fullt ut i alla fall. Fråga Jimmyostrom här på gorg vad han anser om vilken låda och steg som skulle passa dig och basen, han har nog bra koll på det smile annars skulle jag köra framhögtalare och 6x9 på det steget du har och sen basen på det du köper sen wink

173 Inlägg
11 november 2009
Trådstartare
Hittade ett paket där mitt steg används för att driva 2 stycken 12'' 400wrms

http://www.blocket.se/malmo/2st_12__bas … 313171.htm

Det tyder ju på att steget kan driva den effektens basar, i alla fall teoretiskt sett.

173 Inlägg
11 november 2009
Trådstartare
stahre skrev:
grena skrev:

1000kr för den basen är ett bra pris så det tycker jag du ska köpa, en trevlig bas som du slipper tröttna på efter en månad som du nog kanske kommer göra med en bas från ultimate. Om du bygger en bra och ordentlig låda till Helix basen kommer det spela på mkt bra skulle jag tror, med ett bra steg då vill säga:) Den tål nog en del effekt! Men skulle gjort så att jag sparar pengar till ett nytt steg, som kan driva den fullt ut i alla fall. Fråga Jimmyostrom här på gorg vad han anser om vilken låda och steg som skulle passa dig och basen, han har nog bra koll på det smile annars skulle jag köra framhögtalare och 6x9 på det steget du har och sen basen på det du köper sen wink

Tror nog jag gör det; kör basen och 6x9orna på mitt nuvarande steg tills vidare, och köper senare ett monosteg till basen. Hoppas bara jag får någorlunda tryck ur den med det steget.
Tack för tipset om Jimmyostrom, ska ta kontakt med honom smile

80 Inlägg
11 november 2009
Jag har en Dls W310D i sluten låda på 22 liter som spelar grymt bra, är väldigt lättdriven:) pm:a vid intresse:)

173 Inlägg
11 november 2009
Trådstartare
Powerbass du har PM :p

Dls W310D kräver alltså endast 120wrms.. kanske något att satsa på? Den spelar alltså bra?

80 Inlägg
12 november 2009
grena skrev:
Powerbass du har PM :p

Dls W310D kräver alltså endast 120wrms.. kanske något att satsa på? Den spelar alltså bra?

ja den spelar riktigt bra faktiskt!smile

Sök