3792
Sök

BMW e30 tomgångsprobelm

34 Inlägg
3 december 2009
Trådstartare
#1
tjena jag har alltså en e30 325 å har precis ställt in ventilspel på och de låter bra nu efter många om och men, men nu har jag dålig tomgång. och när motorn går upp i varv så börjar den skaka men vi kan ju börja med tomgångs problemet.

när bilen står på tomgången så puffar den till ca 2ggr var 5 sekund vet inte om de kan vara att den över tänder eller något sånt ?

sen är jag börjar vara eller ska åka i väg med den så å hackar den precis som den skulle vara kall innan den går upp över 2 - 2500 varv  då börjar motorn skaka istället någon som vet vad de kan vara för fel ?

tacksam för allthjälp jag kan få // Gurra smile


...has left the building...
4 474 Inlägg
3 december 2009
#2
Gick den bra innan du ställde ventilerna, dvs utan att puffa & hacka?

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

34 Inlägg
3 december 2009
Trådstartare
#3
dawwe skrev:
Gick den bra innan du ställde ventilerna, dvs utan att puffa & hacka?

ja den gick bättre innan, jag hade inte några sånna problem då


...has left the building...
4 474 Inlägg
3 december 2009
#4
Ok! Vad har du för ventilspel inställt just nu?

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
3 december 2009
#5
sitter tändkablarna rätt?

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

34 Inlägg
3 december 2009
Trådstartare
#6
dawwe skrev:
Ok! Vad har du för ventilspel inställt just nu?

o,25 har jag nu.


34 Inlägg
3 december 2009
Trådstartare
#7
NITROUS skrev:
sitter tändkablarna rätt?

jaa dom sitter som dom gjorde innan märkte dom så jag inte skulle göra de misstaget tongue


29 Inlägg
3 december 2009
#8
"gummibäljen" som sitter mellan insug o lmm är fortfarande hel eller? tänkte om den tar "omätt" luft därifrån... dom har juh en viss förmåga o spricka..

Förutsätt att alla du inte känner är idioter så blir du aldrig besviken....

...has left the building...
4 474 Inlägg
3 december 2009
#9
Ok. 0.25 är korrekt, dock så finns det de som förespråkar "0.30 tight". Hade så på min E30, visst ticka det liiite men det vara mest hörbart upp till ca 1500rpm sedan lät det ljuvligt, gick bättre oxå än med 0.25 faktiskt. Nåja, ditt problem verkar ju inte helt lätt o hitta. Tändningen tror jag inte på då den inte går att ställa på 325, skulle isf vara om kamremmen hamnat 1-2 kugg fel, men det har du säkert koll på.
Börja med att kolla efter tjuvluft, tex gummibälgen som någon föreslog. Kolla vakumslangar (även den till bromsservon!), byt suspekta slangar. En allmän service med nytt fördelarlock,rotor, tändstift o filter är inte fel det heller...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

34 Inlägg
3 december 2009
Trådstartare
#10
Wandoor skrev:
"gummibäljen" som sitter mellan insug o lmm är fortfarande hel eller? tänkte om den tar "omätt" luft därifrån... dom har juh en viss förmåga o spricka..

neej jsg har inte sett att den är trasig iaf.


34 Inlägg
3 december 2009
Trådstartare
#11
dawwe skrev:
Ok. 0.25 är korrekt, dock så finns det de som förespråkar "0.30 tight". Hade så på min E30, visst ticka det liiite men det vara mest hörbart upp till ca 1500rpm sedan lät det ljuvligt, gick bättre oxå än med 0.25 faktiskt. Nåja, ditt problem verkar ju inte helt lätt o hitta. Tändningen tror jag inte på då den inte går att ställa på 325, skulle isf vara om kamremmen hamnat 1-2 kugg fel, men det har du säkert koll på.
Börja med att kolla efter tjuvluft, tex gummibälgen som någon föreslog. Kolla vakumslangar (även den till bromsservon!), byt suspekta slangar. En allmän service med nytt fördelarlock,rotor, tändstift o filter är inte fel det heller...

har redan bytt bytt rotor å tändstift å filter så jag förstår inte va de kan vara fördelarloket var de inget fel på heller.


...has left the building...
4 474 Inlägg
3 december 2009
#12
Det kan vara hårfina sprickor i locket som knappt syns...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

Proud Member of Kööken Racing!
1 056 Inlägg
3 december 2009
#13
spruta lite startgas runt gummibälgen samt lite slangar som går till insuget.
Är det otätt så varvar motorn till.

Men jag tycker det låter som tändproblem eller LMM som spökar

Behöver du nått specialtillverkat? Ask me!
Proud member of kööken Racing
Bmw E30 Supercharged "Hellsifür - Mean but clean!" http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=116196
Projekt jag är delaktig i: Bmw M3 E30 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=167936


Sök