3010
Sök

volvo 740 gl 88: radioläget kvar på när jag stänger av på nyckeln!? hjälp!

81 Inlägg
11 november 2008
Trådstartare
tjenare, jag har ett jätte problem som jag Måste lösa! jag körde med bilen sen när jag skulle stänga av den så dog motorn som vanligt, men fram , bak lyserna var fortfarande på och även fläkt och torkarna och radion var kvar på när jag dragit ut nyckeln! det bara kom helt plötsligt. Så nu har jag håligt på med bilen och har tagit bort alla relän ett efter ett och det lyser fortfarande. tagit bort kransen på tändningslåset och "radioläget" är fortfarande på! har kollat alla "stora" kontakter och allt är i sin ordning. har även provat lossa alla kablar till släpkontakten. men allt är fortfarande igång, det ända sättet för att bryta allt är att ta bort minus polen. jag undrar om någon annan har haft liknande problem förut? skriv vad ni tror skulle kunna vara felet, är extremt tacksam över svar och ider! smile

Volvoskadad
6 017 Inlägg
21 761 Inlägg
11 november 2008
Har du även kollat ifall det sitter ett hjälprelä för halvljuset någonstans bakom instrumentpanelen och i så fall kopplat bort det också?

Kollat säkringarna?
Senast redigerat av Drönirettab (11 november 2008)

81 Inlägg
11 november 2008
Trådstartare
tändningslåset kan det inte vara något fel på eftersom det inte har någon skilnad när man drar bort kransen.

jag har inte hittat något relä där under, har lyft på hela brädan och det sitter inget där. alla säkringar är hela.  tack för svar smile

21 761 Inlägg
11 november 2008
På min 240-86 så sitter det en del relän vid pedalerna, bla detta hjälprelä finns där. Jag gissar att det handlar om en 740 och de brukar väl ha lite annorlunda placering av sina relän, men det kanske finns något relä vid pedalerna också. Har dock aldrig ägt en 740.

När det gäller säkringarna så tänkte jag mest på ifall det har hamnat något "metallskräp" som kortsluter mellan två eller flera säkringar. smile

81 Inlägg
11 november 2008
Trådstartare
okeej, ja nej det här är min andra sketna 740. och den andra var en epa. och jag drog om hela elsystemet på den fan. men det sitter inget där på min 740.  jag röck ur alla säkringar för att se så om det fanns något skit där i så borde det är släppt då. men jag blir inte klok på det här felet! det är så sjukt. jag pratade med en volvo nisse och han trodde mycket på släp kontakten. för dom brukar kunna ställa till med en massa. men allt det är kollat.  har även hört att det ska finnas som en slags lite "kula" innuti sjävla kransen, vet inte om det stämmer men funderar på om den finns om det har "hängt" sig eller vad man ska säga. den ska tyderligen bryta allt där. och glömde även säga att när man har nyckeln avstäng sen vrider man på själva radioläget så hör man att fläkten varvar mer än när tändningslåset är avstäng som den skulle få mer ström då. kan det vara så enkelt som ett jord fel någonstans kanske!? är väldigt tacksam för svar och vad ni kan tro det är för fel smile big_smile

21 761 Inlägg
11 november 2008
Skulle nog kunna vara den där kulan, inte omöjligt.

Testa även att koppla bort kabeln på generatorns D+ och se vad som händer, men troligen blir det ingen skillnad. Har för mig att om generatorn har fått kortslutning så brukar även batterilampan lysa konstant, men det gör väl inte din antar jag.

243 Inlägg
11 november 2008
kan ju vara kortslutning i kransen till tändningslåset. har även varit med om att uttaget till släpvagn har bråkat en hel del (bilar har varit helt döda fast det är 12v i batteriet etc).

81 Inlägg
11 november 2008
Trådstartare
okej. ja jag ska prova det där med generatorn i morgon. lampan lyser inte för laddningen. men vet inte om det sitter en lampa i. ja jag anar också att det är kortis i kransen. tittade inte så noga men undrar om det finns något kontaktstycke till kransen? eller måste jag klippa av en från en annan bil på tex skroten och sen klippa av min och skarva ihopp dom? är väldigt tacksam för alla svar big_smile

81 Inlägg
12 november 2008
Trådstartare
någon som har något förslag? snälla behöver verkligen hjälp!!!!

81 Inlägg
12 november 2008
Trådstartare
hejsan, idag har jag vart och tittat på en annan volvo 740 88:a. och jag vred på radioläget så fläkten gick igång och så drog jag ut kransen då dog allting, vilket det inte gör på min bil! så då började jag mäta mig fram och jag kom fram till att det finns två minus kablar och en av dom ger ej utslag. så jag undrar om ni kanske tror att det blivigt något brott på den kablen? kan det vara felet? är tacksam för svar! smile

1 028 Inlägg
2 december 2009
detta låter intressan har nått liknade fel men jgah ra ljuse på hela tiden så fort jag vrider på ljus ratten eller startar bilen både helt och halv lyser samtidigt... blinkar jag med ljus spaken blinkar inte stråkastarna utan allt annt ljus hjälp!!! hittar inget fel

Har inget å skriva ännu

243 Inlägg
10 december 2009
volvo_grabb skrev:
detta låter intressan har nått liknade fel men jgah ra ljuse på hela tiden så fort jag vrider på ljus ratten eller startar bilen både helt och halv lyser samtidigt... blinkar jag med ljus spaken blinkar inte stråkastarna utan allt annt ljus hjälp!!! hittar inget fel

vad har du bytt? händer att både ljusomställarknappen och blinkers/helljusspaken kan "brinna ihop", dock inte jättevanligt, men förekommer.

Sök