3141
Sök

Expansionkärlet kokar, men mätaren står på mitten?

Blyfot
829 Inlägg
4 maj 2009
#21
MattiasH skrev:
Growe skrev:
te_wik skrev:

Skulle precis skriva det jag med..
Locket har ju, iaf på vissa bilar en övertrycksventil som ska släppa ut tryck från expantionskärlet.
Ifall den inte fungerar som den ska så blir det precis den symptomen som TS beskriver.

Hur har ni kommit fram till att det är en spricka i toppen?


Mvh Tommy

tror att alla har en övertrycks ventil i locket
iallfall har alla mina olika bilar haft det och även min buss har en övertrycksventil

dom blir skit skumma när ventilen pajar
men det är som att skruva av locket
gör man det på en normalvarm bil börjar det stormkoka i kärlet

Alla bilar har inte det, på många oplar tex så är systemet trycksatt för att klara temperaturer på över 100grader innan motorn börjar koka, på c20ne tex startar kylfläkten vid 103grader.
Plockar man av locket på motorn då så börjar den koka.

Lite därför ja undra vilket kylsystem som satt på den här bilen. Är de ett "vanligt" så kan man prova att gänga upp locket lite se att den kan släppa övertrycket den vägen. Om det är ett trycksatt fungerar inte att göra så. Då har man läcka någonstans som gör att trycket går ut där och då kokar vattnet skapligt fort.

"bara en mor kan älska en sån son"

3 Inlägg
15 december 2009
#22
var fan kan man få tag i ett sådant topplock :S .. exakt samma fel på min punto GT .. exakt samma .. då e de la att hitta en topplock .. hitta en hel motor för 200euro (cirka 2200 svenska kronor) nere i italien, motorn var körd 5000mil.. men ofta att man åker ner och hämtar den motorn :S.. så grabbar ? finns de nått tips om var fan man kan köpa ett sånt topplock ?

Försöker iaf
12 819 Inlägg
15 december 2009
#23
Ljubo skrev:
var fan kan man få tag i ett sådant topplock :S .. exakt samma fel på min punto GT .. exakt samma .. då e de la att hitta en topplock .. hitta en hel motor för 200euro (cirka 2200 svenska kronor) nere i italien, motorn var körd 5000mil.. men ofta att man åker ner och hämtar den motorn :S.. så grabbar ? finns de nått tips om var fan man kan köpa ett sånt topplock ?

Pratar du om ett topplock eller ett lock till expantionskärlet (sådant lock de sista inläggen handlar om)



Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

3 Inlägg
15 december 2009
#24
Jag menar ett topplock för hans topplock gick ju ? och de hände på min med .. så min fråga var man kan få tag i ett sådant topplock?

Försöker iaf
12 819 Inlägg
16 december 2009
#25
Ljubo skrev:
Jag menar ett topplock för hans topplock gick ju ? och de hände på min med .. så min fråga var man kan få tag i ett sådant topplock?

Ok. Det kan vara svårt, har inte skrotarna något så får du leta någon annanstans.
Antar att det inte finns några till salu på blocket heller?


Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

406 Inlägg
16 december 2009
#26
busta_rhyme skrev:
Nu är det mer eller mindre konstaterat - Toppen är sprucken på insidan. Behöver köpa ny topp eller ny motor.. Ger man sig in i leken får man leken tåla!

Alltid tråkigt när sånt händer.........men vill du bara få den rullandes med en snikvariant så rekomenderar jag "wondarweld" http://www.ferdfelt.se/arts/989Swedish_Wondarweld.pdf
Toppapackningen hade gått på min civic så jag chansade med detta o ta mig fan så funka det, men okej jag vågade ju inte varva överdrivet av rädsla för att det skulle släppa eller nått men som sagt det funka för "normalt" bruk.
Kanske kan funka till du har råd o skaffa ny topp
Jag köpte det på ad-center tex.
OBS: följ instruktionerna noga o skölj hellre en gång extra, jag gjorde hela proceduren utan termostat i för o va säker på att allt cirkulerar ordentligt.
Lycka till om du väljer denna metod.

Dansgolvet är till för dom som inte har råd att supa i baren....

jabaär
103 Inlägg
17 december 2009
#27
nu hoppade jag rakt in i matchen här men det ska inte koka i expansionskärlet,tyder på blåst topplockspackning eller spricka i toppen. kompressionen trycks ut i kärlet och bildar luft i kylsystemet varpå värmen försvinner. wondarweld funkar på sprucken topp med ett förbehåll det ska inte göras på bilar med katalysator eftersom man ska ta bort tändstiftet på den cylinder som har sprickan för att avlasta kompression där (ska köras minst en kvart så ),vilket gör att oförbränd bensin rinner ner till katten som inte gillar det alls.

406 Inlägg
17 december 2009
#28
mattisbig45 skrev:
nu hoppade jag rakt in i matchen här men det ska inte koka i expansionskärlet,tyder på blåst topplockspackning eller spricka i toppen. kompressionen trycks ut i kärlet och bildar luft i kylsystemet varpå värmen försvinner. wondarweld funkar på sprucken topp med ett förbehåll det ska inte göras på bilar med katalysator eftersom man ska ta bort tändstiftet på den cylinder som har sprickan för att avlasta kompression där (ska köras minst en kvart så ),vilket gör att oförbränd bensin rinner ner till katten som inte gillar det alls.

Så sant så sant men jag chansade utan tryckavlastning o de funkade(stod på tomgång bara väldigt länge) o det funka.

Dansgolvet är till för dom som inte har råd att supa i baren....


Sök