3697
Sök

Avlägsna is från karossen inför biltvätt

1 Inlägg
21 december 2009
Trådstartare
#1
Hej! smile

Om man inte har tillgång till varmgarage, utan endast har parkeringsplats med motorvärmare, hur avlägsnar man skonsammast is från karossen inför biltvätt?

Jag antar att risken för skador på lacken är relativt stor om man går loss med högtryckstvätten utan att först tagit bort isen. hmm

Dra mig i draken!!!
616 Inlägg
21 december 2009
#2
går bra att  tvätta bilen med vanligt vatten för vattnet är varmare än  0 grader i slangen... så isen kommer att smälta o ramla av...

men  du bör ej ha högtryck då du kan "skära" i lacken med is

Mvh// Okim // Jocke

Entreprenör
1 286 Inlägg
21 december 2009
#3
Jag har alltid spolat bort snö och is med högtryckstvätt både på Taxin (som nu rullat 32000 mil) och mina privata bilar. Nemas problemas

// Niklas Johansson

4 005 Inlägg
21 december 2009
#4
NiKeMaN skrev:
Jag har alltid spolat bort snö och is med högtryckstvätt både på Taxin (som nu rullat 32000 mil) och mina privata bilar. Nemas problemas
Samma här. Sen gäller det att torka fort som fan innan isbildningen börjar igen smile


Entreprenör
1 286 Inlägg
22 december 2009
#5
linuslinje skrev:
NiKeMaN skrev:
Jag har alltid spolat bort snö och is med högtryckstvätt både på Taxin (som nu rullat 32000 mil) och mina privata bilar. Nemas problemas
Samma här. Sen gäller det att torka fort som fan innan isbildningen börjar igen smile
Ja eller om man står i GDS hall så kan man tvätta och torka bilen i lugn o ro big_smile

// Niklas Johansson

564 Inlägg
22 december 2009
#6
Om det är typ -15 grader och man kör in bilen i en tvätthall och sedan vill tvätta med hetvattenhögtryckstvätt... Hur varmt bör man max ha? Jag vill inte att rutorna ska riskera att spricka pga värmechocken.

Igårkväll tvättade jag bilen på jobbet, det var -15 ute och jag ställde in tvätten på 40 grader. Det gick utmärkt, men går det att ha varmare?

En fördel var att bilen lyckades torka av sig självt när jag var klar och körde ut bilen i kylan igen. Allt dunstade eftersom vattnet/bilen var så varm. smile

21 Inlägg
22 december 2009
#7
- 16 här , starta igång jobbets varmvatten högtryckstvätt , +90 grader. inga problem, stod ute o gjorde detta och sen in i garaget efter tvätt. det var inga problem för min lilla corolla 99a.

Kiss my palewhite ass
1 898 Inlägg
22 december 2009
#8
om man har en jäkla massa is och grejer på skiten innan och så ska man skicka på avfettning och grejer, hur är det när det ligger is på?

Alltid Oavsett
Förevigt Djurgården

4 586 Inlägg
22 december 2009
#9
jag skulle inte komma på tanken att tvätta bilen vid mer än -5 grader ifall jag inte hade varmgarage.

Mitt råd låt bilen vara lite isig och skitig. Bilen tar inte alls skada av det föränn det börja bli milt ute
Senast redigerat av jocke_gronberg (22 december 2009)


207 Inlägg
22 december 2009
#10
Så länge det är "ren" is (läs: utan grus i) så tycker jag inte att fruset vatten kan vara hårt nog att repa lack? tongue


Kiss my palewhite ass
1 898 Inlägg
23 december 2009
#11
så man ska alltså vänta med att tvätta bilen då eller?
eftersom att hela fronten är full i is..

Alltid Oavsett
Förevigt Djurgården

12 086 Inlägg
26 december 2009
#12
De har ju satt upp sånna här Kärcher tvättstationer runt om i Sverige. På vintern så är de ju totalt onödigt att sämskinna en bil måste jag påstå, de man vill få bort är ju allt slask o smuts.

Jag brukar åka dit o spola av is och skit med varmvatten och sen skölja av med vatten, är de mkt kallt så fryser vattnet till en tunn yta men whatever. När du kommer hem är den skitig igen ändå så.
De har ju länge diskuterats hurvida det är salt i vattnet på sånna stationer. På vår står det att de är saltavskiljare iaf.

23 Inlägg
27 december 2009
#13
JapMax skrev:
De har ju satt upp sånna här Kärcher tvättstationer runt om i Sverige. På vintern så är de ju totalt onödigt att sämskinna en bil måste jag påstå, de man vill få bort är ju allt slask o smuts.

Jag brukar åka dit o spola av is och skit med varmvatten och sen skölja av med vatten, är de mkt kallt så fryser vattnet till en tunn yta men whatever. När du kommer hem är den skitig igen ändå så.
De har ju länge diskuterats hurvida det är salt i vattnet på sånna stationer. På vår står det att de är saltavskiljare iaf.
Smaka....?

Undrar hur pass effektiva dessa avskiljare faktisk är.

Ursäkta min stavning, men jag är dansk.

Hmm, vet inte?
1 775 Inlägg
27 december 2009
#14
JapMax skrev:
De har ju satt upp sånna här Kärcher tvättstationer runt om i Sverige. På vintern så är de ju totalt onödigt att sämskinna en bil måste jag påstå, de man vill få bort är ju allt slask o smuts.

Jag brukar åka dit o spola av is och skit med varmvatten och sen skölja av med vatten, är de mkt kallt så fryser vattnet till en tunn yta men whatever. När du kommer hem är den skitig igen ändå så.
De har ju länge diskuterats hurvida det är salt i vattnet på sånna stationer. På vår står det att de är saltavskiljare iaf.
är det inte så att det är bara saltavskiljare till avloppsvattnet? hmm eller återanvänder dem vattnet? smile

Steelgray Saab 9-3 Aero -01 (fix och trix bil)
Gasa med hjärnan istället för högerfoten.


Sök