3440
Sök

IC på en sug motor?

1 785 Inlägg
16 november 2009
#61
paradyne skrev:
tjenare fick en liten idé om de där att motorn ska ha kalluft för att jobba bättre
skulle det inte bättre för motorn om man tar kalluften genom en ic ÄVEN om man inte har turbo motor?

så här tänkte jag


http://www1.garaget.org/gallery/archive/65966/770150_sttuwu.jpg
så här var ideén iaf ^^

JAJAJA jag vet suger på paint  tongue^^

RIS eller ROS ??

bara allmänt onödigt eller kan de hjälpa motorn?
Kom med era åsikter om detta smile

Tänk vilket ös det blir i motorn nu i vinter. Alvarligt talat så används Intercooler på överladdade motorer för att undvika höga temperaturer av insugsluften. Höga temperaturer som t ex 120grader celsius ökar risken för spikningar i motorn och med stora effektförluster och motorskador. Generellt ökar insugsluftens temperatur med 10grader per 0.1bar i övertryck. Om man laddar 1bar får man ca 120grader vid 20graders ute temp.

IC är till för att få ner lufttemperaturen till de 20-50 graderna som är lämpligt för bränslet igen trots att luften nu har ett övertryck på 1bar redan när den sugs in i motorn. Fördelen med lägre temperaturer är inte enbart att förhindra spikningar utan även att luft med lägre temperatur har högre densitet. Högre densitet innebär att man får in fler syre atomer i motorn och samtidigt kan tillföra mer bränsle. Mer bränsle som kan verka i motorn ger dig högre verkande kraft på kolven. En varm luft ballong stiger. Varmluft väger mindre för att den har lägre densitet.

Spar dina pengar till något roligare än att köra runt med en Intercooler. Kul att du har idéer och tänker på lösningar, det kan leda dig in på att du faktiskt kommer på en bra idé längre fram. Tycker bilden du gjorde i paint blev helt okej, det är ju inte världens bästa photo redigeringsprogram. Prova "Gimp" det är ett gratis bildredigeringsprogram som är helt lagligt för vilken som helst att använda.
Senast redigerat av dbjanoz (16 november 2009)

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?

4 001 Inlägg
17 november 2009
#62
Exsicco skrev:
Nu har jag lagt tid på att läsa igenom hela tråden för att se om någon har nämnt det uppenbara att man visst kan dra nytta av en IC på en sugmotor... men för att det ska fungera så behövs en vatten till luftskyld IC och istank.... men jag har en svag känsla av att den outtalade funderingen snarare handlar om man kan försvara en IC i fronten på en sugmotorbil eller inte. Det är inte ”coolt”  (fyndigt va?) med en IC om man inte har nytta av den och en vatten till luftskyld IC och istank ger ytterst korts stunder av glädje... fast lite längre glädje och till bättre ekonomi än föreslagen torris...

Lägg pengarna på 98-oktanigt istället eller byt bil ;o)

vikten på IC & vatten/istank kommer att göra så du tappar hela nyttan av de få % effektökning nåt sånt skulle ge

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

1 290 Inlägg
17 november 2009
#63
kolvas skrev:
Exsicco skrev:
Nu har jag lagt tid på att läsa igenom hela tråden för att se om någon har nämnt det uppenbara att man visst kan dra nytta av en IC på en sugmotor... men för att det ska fungera så behövs en vatten till luftskyld IC och istank.... men jag har en svag känsla av att den outtalade funderingen snarare handlar om man kan försvara en IC i fronten på en sugmotorbil eller inte. Det är inte ”coolt”  (fyndigt va?) med en IC om man inte har nytta av den och en vatten till luftskyld IC och istank ger ytterst korts stunder av glädje... fast lite längre glädje och till bättre ekonomi än föreslagen torris...

Lägg pengarna på 98-oktanigt istället eller byt bil ;o)

vikten på IC & vatten/istank kommer att göra så du tappar hela nyttan av de få % effektökning nåt sånt skulle ge

Ja troligen... lol

23 Inlägg
17 november 2009
#64
Mr_EmCom skrev:
Dan87 skrev:
om man går tillbaka till ic:n så finns det ju den möjligheten att man kan kyla ner ic:n ytterligare med exempelvis kolsyra eller lustgas , det finns kit att köpas...är skeptisk om det har någon betydelse då bilen inte är turbo laddad men tänkte bara påpeka.

Då är det nog bättre att köra lustgasen eller syrgasen I motorn istället för framför nån gey intercooler som ändå inte gör nån nytta tongue

Om man nu talar effekt siffror.

Helt klart, det håller jag med om...men om man nu vill ha den såkallade "gey intercoolern" på en bil utan turbo så finns det ju det där alternativet


5 710 Inlägg
3 december 2009
#65
Skriv saker som tillför tråden något, annars låt bli.

Rensar på lite skitinlägg....

mvh Jonas/moderator

MVH Jonas
..............

864 Inlägg
3 december 2009
#66
maco skrev:
pv-rules skrev:
ojoj verkar som det hettar till ordentligt snart.....okej ytterligare en teori att snacka sönder,,,
om man slår sönder utomhusluft blir den kallare då? är ju så att luft  blir kallare ju högre hastighet.....sant?
kan man då sätta en fläkt som "kyler" luft med hastighet även när bilen går långsamt? alltså ingen fartvind att dra nytta av.. helst av allt vill man väl "blöta ner" luften oxå....för att atomerna inte skall hamna i rörelse som sker när det är varmt ute

tankar angående detta?

Anledningen till varför luft som rör sig känns kallare är pga att den blåser bort det varma "luftlagret" som är runt människan. Temperaturen som tar hänsyn till "the wind chill factor" kallas Nilssongrader.

Faktum är att temperatur är ett sätt att mäta atomernas/molekylernas rörelse. Desto mer atomerna/molekylerna rör sig desto högre temperatur är det. Vilket tydligt kan demonstreras med vatten.
Vid noll grader rör sig atomerna/molekylerna långsamt vilket resulterar i ett hårt material - is.
Mellan 0 och 100 grader rör sig atomerna/molekylerna snabbare vilket gör vattnet flytande.
100+ rör sig atomerna/molekylerna så pass fort att de slits lös ifrån varandra och far all sin väders.

Edit: att slå sönder luft går inte. Att klyva atomer gör man genom att ta ett atom med en tung kärna och skickar en neutron på den.

"Blöta ned" luften? Dvs med vatten?

Luftens värmeledningsförmåga ökar med ökad hastighet. Därmed kommer det ske en ökad värmetransport från föremålet till luften....brrrr

3 Inlägg
30 december 2009
#67
Hittade följande som kan vara läsvärt:
http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=5 … df5c2107ba

I GT Power fick han en effektökning på 8 till 15% med en temperaturdifferens på 40°C (30 till -10). Isvatten kommer alltså inte att hjälpa speciellt mycket.


Sök