3173
Sök

Startproblem Passat 1.8 1996

107 Inlägg
28 december 2009
Trådstartare
#1
Tjena
Har lite problem med en Passat år -96 1.8 liters.
När man ska starta bilen (oftast vid kallstart) så startar bilen till, men lägger av direkt, sen brukar det oftast gå på 2-3 försöket... Ska köra lite längre uppåt landet nu inom kort, så vill helst inte ha det så smile
Innan gick den även lite lustigt, men då var det ett gäng kablar som hade tagit skada, någon som varit med om något liknande, några tips?

/ Jonas


...has left the building...
4 474 Inlägg
28 december 2009
#2
Kolla följande: Relä nr 30 ("bättra på lädningarna" eller köp nytt), tändspolen kan vara på G, vevaxelgivaren kan vara på G (om sådan finnes, är ej 100 på att den finns på 1.8, men den borde finnas...)...Kan även vara på sin plats att rengöra vevhusventilationen...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

107 Inlägg
28 december 2009
Trådstartare
#3
Obs är en 2.0 liters, tänkte lite fel men det ska väl inte vara några större skilldnader..
Ska kolla det där relät och se ifall vevhusventilationen är rengjord eller inte smile


Administratör
2 980 Inlägg
28 december 2009
#4
Läs av felminnet kan vara startspärren som trilskas....

En kopp av den svarta såsen...

...has left the building...
4 474 Inlägg
28 december 2009
#5
Ok. 2.0 har vevaxelgivare garanterat.

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

107 Inlägg
28 december 2009
Trådstartare
#6
Jag har för mig att vevaxelgivaren kan ge såna symptom som jag beskriver, så ska kolla den också smile
Tack på förhand !


...has left the building...
4 474 Inlägg
28 december 2009
#7
Goffen: Stämmer, men då blir det rätt dyrt...Föregående ägare till min röda -96a hade problem med "tjuvstopp" o liknande då o då, VW bytte då bla startspärrsmottagaren i bilen (sitter typ runt tändningslåset), ingen förbättring...Då tröttnade han på VW o bytte vevaxelgivaren trots att den "inte var trasig enligt VW", sedan dess (peppar-peppar) så har bilen gått som den skall (ca 5000 mil).

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

...has left the building...
4 474 Inlägg
28 december 2009
#8
Trollfar1: Vevaxelgivaren ger upp förr eller senare, det är ett "känt problem". Givetvis så brukar den pajja när det är som allra olämpligast*haha*

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

Administratör
2 980 Inlägg
28 december 2009
#9
Min erfarenhet av vevaxelgivare är att antingen fungerar dom eller så fungerar dom inte... Mao antinge går bilen eller så går den inte. Läs av felminnet....

En kopp av den svarta såsen...

...has left the building...
4 474 Inlägg
28 december 2009
#10
Goffen: Håller inte med...Min "röda" tjuvade enligt föregpende ägare. Har läst på bla www.passat35i.de att de vanligaste symptomen på en "döende" sensor är just att motorn funkar lite som den vill, till en början bara sporadiskt sedan allt mer frekvent...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

Administratör
2 980 Inlägg
28 december 2009
#11
Som jag fattade var det ju BARA när han startar bilen ? När den väl startat så går den felfritt? Felminne felminne felminne smile

En kopp av den svarta såsen...

...has left the building...
4 474 Inlägg
28 december 2009
#12
Men om sensorn är kass så skulle den ju inte starta alls enligt ditt tidigare inlägg...Bilen startar ju men stannar sedan...
Jag TROR så här: Kolla relä 30 först, "bättra på lödningarna", detta kostar "gratis". Sedan är det hugget som stucket om det är spolen eller vevaxelsensorn, men jag skulle nog chansa på vevaxelsensorn först. Naturligtvis skall man läsa av felkoderna innan man byter vevaxelsensorn, men de ger upp förr eller senare, allihop. Samma sak med tändspolen, även de ger upp, förr eller senare, e därför jag åker omkring med en reserv spole i bagageluckan*haha*. Tändspole byter man på tio min även i full snöstorm, vevaxelsensorn är det mer jobb med då den sitter jävligt till bakom oljefiltret typ...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

107 Inlägg
29 december 2009
Trådstartare
#13
Ja problemet är just vid start, men forskade lite mer på det idag, startade några gånger, och grejen är att man måste hålla lite gas för att den ska starta, alltså gasar man inte så startar den inte... Inte min bil så har inte vetat det tongue Då börjar man ju fundera lite på bränslet också...
Ska läsa av felkoder inom kort iaf så ser man ju om där ligger något smile


Merca-lastbils mekaniker och leg. vw-nörd..
857 Inlägg
29 december 2009
#14
Hade exakt lika symptom på min passat och då bytte jag lässpolen runt t-låset för startspärren och efter det har den funkat.

Har inte startspärrtyrdonet nån signal att nyckeln är okej så startar den o går ca 2 sek och sen stannar den igen.

Relä 30 sitter på passaten och matar motorstyrdonet.


107 Inlägg
30 december 2009
Trådstartare
#15
Jo men då låter det ju ungefär likadant, men startade inte din alls eller gick det efter 2-3 försöket ?


Merca-lastbils mekaniker och leg. vw-nörd..
857 Inlägg
30 december 2009
#16
Ibland kunde man hålla på uppåt 10-20ggr innan den gick..


23 Inlägg
15 januari 2010
#17
Har också samma typ av fel på min Passat fast bara när den är kall. När den väl är varm är det inga problen att starta den. Och den går inte lustigt eller ojämnt när den väl startat. Är det samma tips som till trådskaparen?

/Johan


Sök