3028
Sök

Slö B230FB i 940

Biltokig elektriker
3 352 Inlägg
19 juli 2009
#21
AnderL skrev:
Innan alla gisar för fult ,om vad det kan vara.Så kanske du kan tala om ifall,du har gjort något med bilen på sista tiden?Eller blev det bara så här?Om någon av bensin pumparna skulle börja bli dålig,så skulle den nog mera hacka för dig.När blev den sevad senast,VX3 kamen vem har satt ditt den?

531-topp med vx3.-kam är standard i B230FB motorn som satt i 940GL 91-92.


Volvoit - lagd åt vänster
946 Inlägg
19 juli 2009
#22
Turbo_danne2 skrev:
Jag sa bara vad jag tyckte , att tycka är fritt i detta land.

Japp, men vem bad om din åsikt ang väghållning osv på en 945? Läs topic igen ska du se att du antingen läste fel alt fattade fel... Blir skapligt trött på folk som lägger in massa skitinlägg i seriösa trådar.

Tror bestämt att vi har en nominerad till mästerskapet i topic-trashes.

- Den som gräver en grop åt andra använder ofta spade -

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
19 juli 2009
#23
Marcus_89 skrev:
AnderL skrev:
Innan alla gisar för fult ,om vad det kan vara.Så kanske du kan tala om ifall,du har gjort något med bilen på sista tiden?Eller blev det bara så här?Om någon av bensin pumparna skulle börja bli dålig,så skulle den nog mera hacka för dig.När blev den sevad senast,VX3 kamen vem har satt ditt den?

531-topp med vx3.-kam är standard i B230FB motorn som satt i 940GL 91-92.

Lite annan mjukvara med wink

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

230 Inlägg
19 juli 2009
#24
har du kollat spjällkontakten?  Kompisen hade fel på den(b230f) den orkade inte mer än 120. sen byte han den o då gick den bra.


GREASEMONKEY
822 Inlägg
19 juli 2009
#25
Att förpumpen skulle ge upp, du borde den också bli svårstartad, nej jag tror det är katten, kolla upp den, enklast är att göra en "service lucka" innan eller efter den precis lagom avstånd utan att skada den, bara så du kan se in i den.

Och ja gubbs och boys, ska vi hålla oss till topic nu smile

Mvh S.Österdahl

3 Inlägg
19 juli 2009
Trådstartare
#26
tackar för alla svar ska göra en nogrann koll så ska de nog lösa sig.

551 Inlägg
19 juli 2009
#27
2 snabba saker o kolla. luftfilter och bränslefilter. kan vara så enkelt

You can't B serious, oh K

193 Inlägg
15 januari 2010
#28
Min volvo 940 med samma motor o allt toppa 150 avgasröret var helt igensatt så ja byggde om lite o sen pressa ja den bilen gick mkt bättre sen toppa den 200 på 4'a i 6000 varv :p OD växeln orkar han inte på :p


836 Inlägg
15 januari 2010
#29
Putteee skrev:
Min volvo 940 med samma motor o allt toppa 150 avgasröret var helt igensatt så ja byggde om lite o sen pressa ja den bilen gick mkt bättre sen toppa den 200 på 4'a i 6000 varv :p OD växeln orkar han inte på :p

200 på 4an så du menar att topphastigheten på din volvo ligger på 250 typ? tror nog att du ska mäta det me gps


558 Inlägg
15 januari 2010
#30
han sa ju precis att den inte orkade mer sen;)

Kinna
146 Inlägg
15 januari 2010
#31
Är det så att du köpt bilen nyligen? för om det är så, så kan det vara så att du bara behöver sota ur den rejält:) den gamle gubben som kört den i 10år har knappast varvat över 3000rpm.


P o r s c h e
1 700 Inlägg
15 januari 2010
#32
Till TS:

När började bilen bli slö? Var den så när du köpte den, blev den plötsligt så en dag eller har de smygit sig på?

Kan vara vevlagrena som fått sig en snyting, din symptombeskrivning påminner om en erfarenhet jag haft då vevlagrena börja smälta.

Kan vara kompet, väldigt enkelt att kontrollera med kompressionsprovare. De ger typisk slö karaktär på motorn, men då borde den blåryka lite.

Är det bensin som saknas så kan du köra motorn stenhårt en stund så den kommer upp i arbetstemp och stanna motorn med foten på gasen, plocka sedan ur ett tändstift och kolla färgen: vitt= dåligt med sås, svart= för mycke sås, gyllenbrunt= perfekt blandning... Vet inte om de fungerar på insprutade motorer men de funkar fint på förgasare, meksprut osv.
Senast redigerat av Bensinskallen (16 januari 2010)


429 Inlägg
16 januari 2010
#33
kenny_crx skrev:
Putteee skrev:
Min volvo 940 med samma motor o allt toppa 150 avgasröret var helt igensatt så ja byggde om lite o sen pressa ja den bilen gick mkt bättre sen toppa den 200 på 4'a i 6000 varv :p OD växeln orkar han inte på :p

200 på 4an så du menar att topphastigheten på din volvo ligger på 250 typ? tror nog att du ska mäta det me gps

Han sa inte att topphastigheten ligger på 250? Utväxling på bilen o topphastighet är två helt olika saker.
Volvo(gäller även andra märken) brukar ha hög utväxling för då varvar den mindra på motorväg och vilket leder till lägre bränsleförbrukning.
Därför 4an går så fort och 5an varvar lite vid höghastighet

Och till trådskaparen:
Håll handen vid ändröret o be någon gasa upp motorn några gånger så känner du hur mycket avgaser det kommer ut.. Det ska kännas att det blåser till är du osäker så kämnför med en bil som går som den ska.



Sök