Sotam skrev:
Diesel-bmw hade varit riktigt trevligt, grymma motorer. Tyvärr verkar de ha ett konstruktionsfel med motorras som följd. Finns flera trådar på autopower om just 3,0l-motorn och verkar som flera ägare gett sig in på egenhändiga ombyggnationer för att minska risken. Jag hade nog satsat på en bensinare, varför inte en av de snyggare kombi-bilarna på marknaden, 530i med sportpaket:
http://www.blocket.se/hoor/BMW_530_IA_T … 11&w=3
Jag hade utan tvivel satsat på bensinmotor jag med, men av helt andra anledningar än risk för ras. Vad som händer är egentligen att själva spjället trillar isär, och vad som händer om metalldelar trillar ner genom insuget in i motorn kan nog de flesta tänka sig.
Detta är inget Bmw erkänner som ett konstruktionsfel heller. Sedan så har detta fel inträffat på knappt 100 bilar i norden, varav endast ca 16st av dessa var orginalbilar, resten var på något sätt trimmade.
Och visst, en Bmw skall vara rejält dimensionerade och bör tåla att trimmas.
Men M57/N57 (N i nyare bilar, där detta fel uppges ej förekomma) är en motor som vunnit "International engine of the year" award mellan 1999-2002, 2005-2006 och åter igen 2009. Det är ett populärt motoralternativ i både Sverige och framför allt nere på kontinenten, och som förekommer flitigt i taxibilar.
Helt enkelt, det är inget motoralternativ jag hade valt bort bara för att en knapp procent av dem har havererat. Är man orolig får man väl vara noga med service, speciellt om man kör trimmat.
Men att välja bort en av marknadens bästa motorer (baserat på omdömen) för att det finns en minimal risk att den rasar tycker jag är dumt.
Skall man vara sådan är det betydligt större risk att en trygg Volvo börjar brinna helt plötsligt, och så har det varit sedan 850s tid:
http://wwwc.aftonbladet.se/bil/0010/17/volvo.htmlhttp://www.aftonbladet.se/nyheter/article456429.abhttp://www.gt.se/nyheter/1.1428865/bile … n-fick-flyhttp://pokjellberg.blogspot.com/2009/01 … igger.htmlMen inte är en Volvo en osäker bil för det? Varken i Svenskens eller pressens ögon? Nej, vill du ha en diesel-Bmw så köp en. Risken för haveri är minimal.
http://en.wikipedia.org/wiki/BMW_M57http://en.wikipedia.org/wiki/BMW_N57Källa Teknikens Värld, de tog upp ärendet förra året med en kille vars 530D E61 rasat. Kommer inte ihåg vilket nummer...