3723
Sök

Vad ska man köpa för bil för mellan 50-70 000kr?

stahre
20 januari 2010
Trådstartare
Hej, ska snart köpa en ny lya och tänkte passa på att låna lite över för renovering och även för en bil. Kommer ha 50 000kr + värdet av min volvo (uppskattningsvis 15-20000kr) Men frågan är vad man ska köpa. Har väl inga direkta krav förutom att det inte är nån bil som är känd för att krångla eller har dåliga betyg hos SBP eller liknande.

Ingen småbil (golf osv.)
Relativt soppasnål (ingen diesel)
Kombikupé eller Kombi (tveksamt om en sedan igen)
Lätt mekad om det nu finns nån nyare bil som e det.
Okej priser på service och delar.
Inte för gammal, från 00 minst.
Och den ska ju självklart se bra ut (individuellt) och gärna röra lite på sig!

Så fram med era favoriter nu ;D

820 Inlägg
20 januari 2010
Varför inte diesel? finns riktigt fina Audi/VWdieslar i den prisklassen med lite krut under huven, A6 2.5tdi quattro avant kanske hade varit något? Eller varför inte en Passat?

Om man säger

BMW fantast
1 172 Inlägg
20 januari 2010
bmw 5 serie e39 får du en fin för 60 - 65k.  00orna och uppåt kanke kostar några kronor mer, men 98-99orna är extremt mycket bil för pengarna. underbar motor, som är hyffsat snål om man vill att den ska vara det.

Jackie Steward: "trampa aldrig på gasen förrän du vet att du inte behöver släppa den igen"
Idrott luktar svett, sport luktar bensin!!

stahre
20 januari 2010
Trådstartare
Panzar_Audi skrev:
Varför inte diesel? finns riktigt fina Audi/VWdieslar i den prisklassen med lite krut under huven, A6 2.5tdi quattro avant kanske hade varit något? Eller varför inte en Passat?

Jag vet egentligen inte varför, dyr skatt och låter som en traktor tongue

820 Inlägg
20 januari 2010
stahre skrev:
Panzar_Audi skrev:

Jag vet egentligen inte varför, dyr skatt och låter som en traktor tongue

Dom typiska fördomarna mot diesel tongue Ska du ha den fram och tillbaka till jobbet eller är det en strikt "hobbybil"?

Men jag rekommenderar att åka till nån bilfirma och be att få provköra en A6 eller A4 2.5/1.9tdi, tror du kommer bli positivt överraskad smile! 1.9an är inte så jättemycket att hänga i granen när den är original direkt, men 2.5an går ganska fint, bägge dom två går att få ganska bra fart i med "enkla" metoder!

Om man säger

stahre
20 januari 2010
Trådstartare
Far har en dieselknota som firma bil och är väl inget jag gillar med den direkt, fast det går väl inte att jämföra med en ådi... kanske ska prova dessa då. Körde en ny A4 2.0D (hyrbil) för ett tag sen o det var ju en trevlig bil att köra, lite liten för mig som är lite längre,är 195cm för övrigt.
Hur är det med det, är a6 mkt större än a4?
Ska väl va en allt i ett bil, bra att ha till jobbet o kul att köra på fritiden.
Senast redigerat av stahre (20 januari 2010)

820 Inlägg
20 januari 2010
stahre skrev:
Far har en dieselknota som firma bil och är väl inget jag gillar med den direkt, fast det går väl inte att jämföra med en ådi... kanske ska prova dessa då. Körde en ny A4 2.0D (hyrbil) för ett tag sen o det var ju en trevlig bil att köra, lite liten för mig som är lite längre,är 195cm för övrigt.
Ska väl va en allt i ett bil, bra att ha till jobbet o kul att köra på fritiden.

Aha okej, ja A4an är ganska mycket mindre än vad man tror!

A6an är nog perfekt, sen finns ju A6an med en mängd olika motoralternativ, tål att tittas på iaf smile

Om man säger

stahre
21 januari 2010
Trådstartare
vilken är den bästa motorn enligt dig, minst problem med? Och som inte heller är för trött, är ju en rätt stor bil. 2,5tdi? effekt o vrid? och är quattro att föredra va, har hört att man inte kan äga en ådi utan 4-hjusldrift tongue

2 337 Inlägg
21 januari 2010
stahre skrev:

Nya A4:an är väl lika stor (om inte lite större) som gamla A6:an, om jag inte minns helt fel. Samma generation av bilarna skiljer sig en hel del i storlek, men jämför man mellan generationerna så haltar det ganska rejält.
Senast redigerat av Sarge (21 januari 2010)

820 Inlägg
21 januari 2010
stahre skrev:
vilken är den bästa motorn enligt dig, minst problem med? Och som inte heller är för trött, är ju en rätt stor bil. 2,5tdi? effekt o vrid? och är quattro att föredra va, har hört att man inte kan äga en ådi utan 4-hjusldrift tongue

Du ska nog akta dig för 2.7BiTurbo, det ska tydligen bli väldigt dyrt och jobbigt om man rasar turbo(sarna), sen har jag för mig att det är kamrem på den och att den servicen ska vara rätt så saftigt dyr!

Bästa motorn är nog 1.9an, problemmässigt, den bara går o går men är däremot inte särskilt pigg tyvärr.

Hade jag köpt bil nu hade jag satsat på antingen en A6 2.5Tdi eller en A3 1.9tdi(liten och pigg, dock inte det du letar efter), audi utan quattro går alldeles utmärkt, du får nog ge 70k och uppåt för en FIN A6 2.5tdi quattro avant, allt från 25k och uppåt för en HYFSAD, är inte quattro ett måste så är utbudet bättre och bredare! Vad 2.5an har i hk och Nm är olika för olika årsmodeller, från -95 till -96 är det dieselfemma på 140hk om jag inte minns fel, minns inte vridet men runt 300Nm, från -96 är det en V6, enkelturbo, den finns i 150 och 180hk utförande om jag inte minns fel, 180hk tror jag sitter i relativt nya bilar och då kostar det lite mer! men 150hk motorn går att pigga upp ganska bra, nytt avgas, turbo och spridare så rör den på sig ganska bra, givetvis med en ordentlig mappning då!

Hoppas det hjälpte något smile

Ps. Jag reserverar mig för eventuella faktafel, om det är så så får någon gärna rätta mig Ds.

Om man säger

Allmänt envis
12 512 Inlägg
21 januari 2010
Audi är definitivt inget dumt val, men jag liksom någon ovanstående röst lägger min röst på Bmw 5-serie E39. Har diesel blivit intressant finns den flerfallet prisade dieselsexan i 530D, är bensin aktuellt (jag hade aldrig övervägt knattermotor personligen) finns den ännu mer prisade bensinsexan i 520i-530i.

Mitt tips i alla fall smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

31 Inlägg
22 januari 2010
Saab 9-3 00-02, jag tycker dom ser bra ut och så länge du inte köper den med 155 hk så rör den på sig ganska bra också wink
Tror inte den är jätte svår att meka, har inte så mkt att jämföra med, tror inte att delarna är allt för dyra heller.
Den kan dra 0,70 milen om man inte är allt för tung på foten wink
Finns ganska billiga trimchip, och en del stylingdelar.
Se till att kolla så växellådan går bra bara, dom är tyvärr lite klena.

MVH
Patrik

1 697 Inlägg
22 januari 2010
Opel Vectra eller Ford Mondeo är helt ok tycker jag. Sen forden är väl lite känd för att rosta, men du kan få en ghia med v6 sugmotor för överkomliga pengar. Även st220. Opeln kan man få GTS eller OPC för dem pengarna tror jag. Men då är väl soppan uppe mot litern.

176 Inlägg
22 januari 2010
Jag är ju inte en fantast av Jappsarna ... men undrar om inte en Toyota Avensis är den optimala bilen att äga om man vill ha nått hyffsat och slippa problem på SBP, För dom pengarna får du en nyare med bra mil på. Jag vet ju dom som kör extremt billigt, aldrig några problem och dom har bra motorer. De stämmer ju in på dina första krav, sen finns de ju allt mellan himmel o jord, men dyra Audi vet ja ju inte om ja kan rekomendera. Annars finns ju kungen " Volvo V70 "  men de e klart de blir ju lite mil på dom då som på alla de dyrare modellerna. // Lycka till

2 072 Inlägg
22 januari 2010
Panzar_Audi skrev:
stahre skrev:

Aha okej, ja A4an är ganska mycket mindre än vad man tror!

A6an är nog perfekt, sen finns ju A6an med en mängd olika motoralternativ, tål att tittas på iaf smile

kika in en a6a.. är bra bilar.. wink
sj har jag en E46a 320D funkar perfekt.. jag är lång jag me;) men men jag har bilen för att köra ej sova i tongue
ang BMW så ligger den på 0,45-0,55 (har varit på 0,42)på land beroende hur du tung fot du har..
i stan 0,65-0,75 skatten ligger på 5503:-/år (tror jag)
effekt: 136hk,, och för 2500:- ligger jag på 170hk  nu wink drag i bilen.?? o ja wink

så räkna att Ådin kommer va lite dyrare lite törstigare.. men är en V6a på 2,5l (min e 4a sad )
har haft en ådi  innan men var en 5a på 2,5l diesel.. riktigt fina bilar.. wink
Senast redigerat av sandzoo (22 januari 2010)

Sandzoo i da house

STREETRACER
892 Inlägg
23 januari 2010
saab 9-5 aero börjar juh krypa ner i pris o det är riktigt billig o trimma oxå smile 

250hk original..  bra med utrymme o vid skött service så är det väl inga direkta problem...

Bmc Crew

Sök