2808
Sök

B20 ingen gnista! HJÄLP :)

258 Inlägg
31 januari 2009
Trådstartare
#1
gnistan bara försvann när ja var ute o körde! det blir gnista mellan brytarspetsarna i fördelaren men kommer ingen från tändspolen, vi har provat med annan tändspole men ingen gnista ändå! vad kan vara felet?

Tacksam för all hjälp ja kan få smile

MVH


21 761 Inlägg
31 januari 2009
#2
Kolla kondensatorn så att den är hel. Kolla även kolet i mitten på fördelarlocket, det som ligger emot ovansidan på rotorn.

Har ni spänning fram till tändspolen?

Om ni inte har det så bör ni kolla säkringarna. Hade en gammal 140-71 en gång för ett gäng år sedan och den la helt plötsligt av under körning, kom ingen gnista.  Det var en säkring som gick, men jag minns inte vilken.

258 Inlägg
31 januari 2009
Trådstartare
#3
Drönirettab skrev:
Kolla kondensatorn så att den är hel. Kolla även kolet i mitten på fördelarlocket, det som ligger emot ovansidan på rotorn.

Har ni spänning fram till tändspolen?

Om ni inte har det så bör ni kolla säkringarna. Hade en gammal 140-71 en gång för ett gäng år sedan och den la helt plötsligt av under körning, kom ingen gnista.  Det var en säkring som gick, men jag minns inte vilken.

Hur kollar man om kondensatorn fungerar då?
Alla säkringar sitter väl i mittkonsolen inne i bilen! sitter iaf typ 7 säkringar där men finns väl inte så mkt mer på bilen smile


143 Inlägg
31 januari 2009
#4
Hej!     Om du får gnista mellan brytarspetsarna så har du avbrott i kondensatorn med 99% sannolikhet. Kondensatorn kollar man inte, den är så billig att man byter den direkt.

258 Inlägg
31 januari 2009
Trådstartare
#5
astra2 skrev:
Hej!     Om du får gnista mellan brytarspetsarna så har du avbrott i kondensatorn med 99% sannolikhet. Kondensatorn kollar man inte, den är så billig att man byter den direkt.

Det ska ju vara gnista mellan brytarspetsarna! o vi har kopplat en lampa till kontakterna på tändspolen o den blinka när vi drog på starten! så då måste ju kondensatorn fungera? o d blir ju ström till tändspolen så ja förstår inte riktigt va fan som e fel sad


21 761 Inlägg
31 januari 2009
#6
Har du kollat det där stiftet i fördelarlocket?
Tändkabeln från spolen, har du kollat om det kommer gnistor i den?

Eftersom det inte är elektronisk tändning så är det ingen fara att ta loss tändspolekabeln från fördelarlocket och hålla den typ 0,5 cm från jord för att testa ifall det kommer gnista när startmotorn går. smile

blacken
31 januari 2009
#7
kaihaj skrev:
astra2 skrev:
Hej!     Om du får gnista mellan brytarspetsarna så har du avbrott i kondensatorn med 99% sannolikhet. Kondensatorn kollar man inte, den är så billig att man byter den direkt.

Det ska ju vara gnista mellan brytarspetsarna! o vi har kopplat en lampa till kontakterna på tändspolen o den blinka när vi drog på starten! så då måste ju kondensatorn fungera? o d blir ju ström till tändspolen så ja förstår inte riktigt va fan som e fel sad

Nej det behöver den inte göra, för med en lampa så kollar man bara ATT brytarna öppnar som dom ska. En kondensator ska "släcka" gnistbildningen som uppstår mellan brytarspetsarna när man bryter en induktionskrets..
Senast redigerat av blacken (31 januari 2009)

143 Inlägg
31 januari 2009
#8
Hej igen!     Det ska inte vara nån gnista mellan spetsarna!!  Det är kondensatorns uppgift att ta bort den gnistan. Kapacitansen i kondensatorn gör att denna laddas upp och laddas ur hela tiden. Om man har gnista mellan spetsarna, så förlorar man energi och primärströmmen i spolen blir för låg.
Byt kondensator!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

blacken
31 januari 2009
#9
astra2 skrev:
Hej igen!     Det ska inte vara nån gnista mellan spetsarna!!  Det är kondensatorns uppgift att ta bort den gnistan. Kapacitansen i kondensatorn gör att denna laddas upp och laddas ur hela tiden. Om man har gnista mellan spetsarna, så förlorar man energi och primärströmmen i spolen blir för låg.
Byt kondensator!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Det blir alltid gnistor/gnistbildning mellan brytarna, men dom är i regel små och inte så "energikrävande" så länge kondingen är frisk..

Entreprenör
1 784 Inlägg
31 januari 2009
#10
blacken skrev:
astra2 skrev:
Hej igen!     Det ska inte vara nån gnista mellan spetsarna!!  Det är kondensatorns uppgift att ta bort den gnistan. Kapacitansen i kondensatorn gör att denna laddas upp och laddas ur hela tiden. Om man har gnista mellan spetsarna, så förlorar man energi och primärströmmen i spolen blir för låg.
Byt kondensator!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Det blir alltid gnistor/gnistbildning mellan brytarna, men dom är i regel små och inte så "energikrävande" så länge kondingen är frisk..

Japp... de e precis va de blir de..små men elaka emot fingrarna.. :-)

258 Inlägg
31 januari 2009
Trådstartare
#11
Tack för alla upplysningar men felet är löst! det var brytarspetsarna som var fördåliga helt enkelt!

big_smile


blacken
31 januari 2009
#12
kaihaj skrev:
Tack för alla upplysningar men felet är löst! det var brytarspetsarna som var fördåliga helt enkelt!

big_smile

Och är dom dåliga, så är kondingen dålig. Byt bägge. Och slipa INTE brytarspetsarna..
Senast redigerat av blacken (31 januari 2009)

4 Inlägg
23 januari 2010
#13
ja har en 142a som dog under körning ,om man tar en testlampa och kollar om de kommer ström från spolen till fördelaren ska de ge utslag när man drar på starten då??? de gör de inte för mig vad kan de då vara?

finaste duetten i boden......... VRÅL ÅK!!!!!!!

21 761 Inlägg
23 januari 2010
#14
Mät att det kommer spänning fram till tändspolens anslutningar, om det gör det så kollar du upp avståndet på brytarspetsarna och i vilket skick de är i. Det finns möjlighet att någon av brytarspetsarna har lossnat litegrann, då åker de ihop helt så att det inte kan skicka impulser till tändspolen. smile

4 Inlägg
23 januari 2010
#15
okej jag åter kommer ska fara till garaget nu och kolla om ja hittar nå fel:)

finaste duetten i boden......... VRÅL ÅK!!!!!!!

4 Inlägg
23 januari 2010
#16
vad ska de vara för avstånd mellan nocken och brytarspetsarna`?

finaste duetten i boden......... VRÅL ÅK!!!!!!!

Varvstopparn
460 Inlägg
23 januari 2010
#17
0,40

Redline for some good time
gasar till de rasar
It's completely safe! My emergency lights are on while drifting!

21 761 Inlägg
23 januari 2010
#18
För att förtydliga så ska avståndet mellan brytarspetsarna i öppet läge vara 0,4 mm, man mäter inte avståndet mellan nocken och brytarspetsen. smile

4 Inlägg
24 januari 2010
#19
de va brytarspetsarna;P nu går hon som aldrig förr:)

finaste duetten i boden......... VRÅL ÅK!!!!!!!


Sök