3715
Sök

Utbyte av orginal avgassystem till större. bra/dåligt?

24 Inlägg
23 januari 2010
Trådstartare
#1
hej. jag hörde nånstanns att man kan förlora effekt om man byter ut orginal avgasröret till ett större typ 3" om man har en liten motor dvs. jag har då en citroen c2 på 1.4 liter och skulle vilja slänga på ett lite fläskigare avgasrör. hade tänkt 2.5" för att få ett lite mullrigare ljud men undrar då om ja kommer tappa någon motoreffekt pga att motorn inte är så stor. ska jag kanske bara byta till ett 2" vill ju ha större än orginal iaf. men somsagt om någon kan ge mej ett bra svar så är det väldigt uppskattat smile

268 Inlägg
23 januari 2010
#2
det stämmer, en bra tumregel för sugmotorer är att du ska ha ungefär lika stort som du har volym i motorn (tex. 2,5 liter= 2,5 tum)  dock är avgassystemet bara viktigt om du har en trimmad motor, om den är helt original lär du inte märka nån skillnad än just ljudet.

Jag har inte trimmat sönder den, bara modifierat den utanför toleransområdet...

2 665 Inlägg
23 januari 2010
#3
Max 2" på din lilla motor. Kanske för stort det med. Man tappar ju botten drag med större avgas o det vill man nog inte på en 1,4 som knappt har något botten drag från början.
Men du kan ju ha ett grovt slutrör för lookens skull.

Golf R https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328740
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland!

3 235 Inlägg
23 januari 2010
#4
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 7&p=22

Hon har 2.5 hela vägen, och om du läser tråden står det att hon fick bättre respons i botten (alltså innan turbon kickar in) på en  1.4 liters motor.


24 Inlägg
23 januari 2010
Trådstartare
#5
tackar för svaren fast ni skrev helt olika tongue hehe. men de blir nog 2" iaf de blir ju lite skillnad än va de e orginal. som ja skulle gissa e 1 3/4" ska testa me att ha rakarör o sen bara japsen. o blir de för högt e de ju bara o slänga på en liten mellan dämpare isf. tack för svaren smile

2 665 Inlägg
23 januari 2010
#6
engolf skrev:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=103387&p=22

Hon har 2.5 hela vägen, och om du läser tråden står det att hon fick bättre respons i botten (alltså innan turbon kickar in) på en  1.4 liters motor.

Ja kanske det.

Men citroen c2 1,4 är ingen turbo bil o då är det inte jämförbart.
Senast redigerat av Rickard-v (23 januari 2010)

Golf R https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328740
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland!

3 235 Inlägg
23 januari 2010
#7
Rickard-v skrev:
engolf skrev:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=103387&p=22

Hon har 2.5 hela vägen, och om du läser tråden står det att hon fick bättre respons i botten (alltså innan turbon kickar in) på en  1.4 liters motor.

Ja kanske det.

Men citroen c2 1,4 är ingen turbo bil o då är det inte jämförbart.

Lupon är ingen turbobil heller, den är konverterad, så innan turbon börjar ladda är det en "vanlig" sugmotor.


Asgammal medlem.
2 246 Inlägg
24 januari 2010
#8
engolf skrev:
Rickard-v skrev:
engolf skrev:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=103387&p=22

Hon har 2.5 hela vägen, och om du läser tråden står det att hon fick bättre respons i botten (alltså innan turbon kickar in) på en  1.4 liters motor.

Ja kanske det.

Men citroen c2 1,4 är ingen turbo bil o då är det inte jämförbart.

Lupon är ingen turbobil heller, den är konverterad, så innan turbon börjar ladda är det en "vanlig" sugmotor.

Va?
Hur menar du nu?


3 235 Inlägg
24 januari 2010
#9
Det sitetr en 1.4l sugmotor i den som hon har turbokonverterat.
Innan den kommer upp i varv och turbon börjar ladda går den på vakuum. Alltså beter den sig som en vanlig sugmotor innan laddet kommer.


268 Inlägg
24 januari 2010
#10
engolf skrev:
Det sitetr en 1.4l sugmotor i den som hon har turbokonverterat.
Innan den kommer upp i varv och turbon börjar ladda går den på vakuum. Alltså beter den sig som en vanlig sugmotor innan laddet kommer.

det gör ju alla turbomotorer!  och på en turbomotor behöver du inte ha någon som helst avstämning på avgassystemet, du ska bara ha så bra flöde som möjligt.

Jag har inte trimmat sönder den, bara modifierat den utanför toleransområdet...

268 Inlägg
24 januari 2010
#11
Jag menar vafan är det för skillnad på en turbokonverterad motor och en som har turbo från början?  ne just det, inget alls i princip!
Senast redigerat av Freddy_Fish (24 januari 2010)

Jag har inte trimmat sönder den, bara modifierat den utanför toleransområdet...

2 665 Inlägg
24 januari 2010
#12
Joho en som är byggd för turbo har lägre komp. o många andra delar i elektroniken som styr motorn är annorlunda.

vet om de har fixat det på lupon.

En sugmotor har ingen turbo som hindrar flödet innan laddet kommer.
Senast redigerat av Rickard-v (24 januari 2010)

Golf R https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328740
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland!

1 422 Inlägg
24 januari 2010
#13
En turbobil ska inte ha något motstånd helst! Det är inte som en vanlig sugis innan turbon börjar ladda för du har ju en turbo "ivägen" för avgaserna innan de släpps fria. Har man grövre avgassystem på en turbobil kan man även få upp laddtrycket lite fortare då det går lättare för turbon när avgaserna inte har något motstånd så det är väl inte på något sätt som en sugis?

För grovt system så tappar man lite ork på en sugmotor, oavsett hur grovt man kan ha på en turbokonverterad motor...


268 Inlägg
24 januari 2010
#14
Rickard-v skrev:
Joho en som är byggd för turbo har lägre komp. o många andra delar i elektroniken som styr motorn är annorlunda.

vet om de har fixat det på lupon.

En sugmotor har ingen turbo som hindrar flödet innan laddet kommer.

men om du turbokonverterar en motor seriöst så svarvar du ju kolvarna eller liknande så du får lägre komp såklart.

Jag har inte trimmat sönder den, bara modifierat den utanför toleransområdet...

1 224 Inlägg
24 januari 2010
#15
Byt inte till större avgasrör. Bytte endast sista dämparen på min mazda 6 2 liter (sugmotor) och responsen blev sämre. Sugmotorer behöver ett visst "mottryck" till skillnad från turbomotorer som trivs bäst med fritt flöde (i stora drag nu)

i-vtec Do you?


Sök