Här kommer även min tanke om motorn i denna bilen! När de raka sexorna kom i 960 så hade dessa motorerna den korta intervalltiden på kamrem, 4500mil byte om jag inte missminner mig. Och att behöva lämna in en ambulans var 4500mil eller rent av ännu oftare (i och med att de går ganska hårt så kan det vara bra att byta remmen innan rekommendationen) så kanske de valde att använda sig av V6an istället som har längre intervaller? Har inte den kedja förresten? Aja den punkten är jag lite osäker på men jag kan tänka mig att det var ur servicesynpunkt som de valde att göra så.
Och V6an håller bra bara den blir servad då den ska servas och det inte slarvas med det, för gör man det då är den motorn opålitlig, fast det är alla motorer iofs
MVH
Dom första 960 med rak 6:a (MY91-93) hade rembyte vart 4.500 mil - efter det blev det 7.500 mil har jag för mig. Men eftersom denna motor sitter mont på längden,är det inte alls så komplicerad som på typ V70 med motorn på tvären.
V6:an har inte mindre än 3 kedjor (om jag nu minns rätt) 1 till varde kamaxel,och så en till oljepumpen. 1:a generationen av dom höll inte riktig "volvo standard" - men volvo puttsade vidare på konceptet och fick med 2:a generation (MY 88 -> 90) en riktig bra motor.
Bokade kontrollbesiktning idag, så på torsdag 14:30 smäller det. Hoppas den går igenom utan att jag behöver fippla massa med den. Kopplade förresten bort AC'n i den i lördags eftersom jag tagit bort värme/kylpaketet bak i skåpet och den tröck ur sig lite där. Kompressorn sitter kvar på motorn men remmen är avplockad. Ska plocka bort kompressorna och tanken till AC'n också så slipper dom grejerna vara i vägen. Så med lite tur är ambulansen min "daily-driver" efter torsdag . Då kan man pipa iväg till garaget när som hellst och bygga bak i skåpet.
Bokade kontrollbesiktning idag, så på torsdag 14:30 smäller det. Hoppas den går igenom utan att jag behöver fippla massa med den. Kopplade förresten bort AC'n i den i lördags eftersom jag tagit bort värme/kylpaketet bak i skåpet och den tröck ur sig lite där. Kompressorn sitter kvar på motorn men remmen är avplockad. Ska plocka bort kompressorna och tanken till AC'n också så slipper dom grejerna vara i vägen. Så med lite tur är ambulansen min "daily-driver" efter torsdag . Då kan man pipa iväg till garaget när som hellst och bygga bak i skåpet.
Påbyggare brukar "bunkra" bilar av en utgående modell för att kunna få tid att få ihop delarna till den nya modellen så att det inte blir något glapp, det är vad jag skulle tippa på..
Sådär, nu är den besiktad. Gick igenom prickfritt! Mja, skulle väl justera upp halvljuset lite som låg lite lågt men annars var det inga problem. Bättre än förväntat. Så nu kan jag åka ambulans varje dag, om man tycker det är roligt... Tog den till jobbet idag, såg nog lite lustigt ut när det kommer en gammal skruttig ambulans in på parkeringen också håppar jag ur med kostymen på
Sådär, nu har jag varit och köpt ett par plåtfälgar som inte rostat sönder. På köpet fick jag ett par dåliga vinterdäck . Köpte dom av Schybba, så det vara bara 1.5mil att åka och hämta dom. Nemas problemas! Blir till att åka till garaget imorgon så ska jag försöka samla lite kraft till att sätta dit reglarna för golvet, byta hjul och kanske börja bygga lådorna som ska vara under golvet.
Absolut, blir det som så att jag får sova lite imorgon så ska ja se till att snickra lite. Ska nog försöka komma i säng lite tidigare idag så jag får lite sömn och kan kliva upp och dona lite hemma innan jag drar till garaget.
Sådär, nu har jag nyss kommit hem ifrån garaget/verkstaden. Det blev inte skitmycket gjort idag men jag har IAF fått golvreglarna på plats samt gjort lådorna som ska vara under golvet. Lådorna kommer vara bärande för golvet också så att det inte går sönder när man lastar på hojarna. Jag och morfar har planerat en del och nästa steg är att påbörja med väggen för att sedan kunna skjuta golvet emot så att det inte blir några glipor någonstans. Bilder:
Golvreglarna på plats, dragit i med skuv i plåten framåt, kommer nog sätta stödben under reglarna också eftersom det är ett par hundra kilo som ska vila där på.
Lådorna ställda på plats. Kommer bli ett par liter som man som man kan stuva undan under golvet, kanske stoppa ner hjälmarna i t.ex.
Var tvungen att knäppa kort på denna dekal som sitter på en av morfars fräsar i snickarverkstaden. Sammanfattar min rädsla ute i snickarverkstaden rätt bra, jag är ganska nöjd med 10-fingrar och 10-tår, vill gärna fortsätta ha kvar alla dom...
Nu ska jag röjja upp på bänken i garaget här hemma så ska jag ut och måla lådorna vita på insidan så blir det lite fräschare än bara trä...