2864
Sök

Funderingar över köp av BMW 320i E36 -94!!

45 Inlägg
21 april 2009
Trådstartare
Väldigt sugen på att köpa en rolig sommarbil men plånboken är ju vad den är för oss flesta kanske.smile Har siktat in mig på en BMW 320i 94 års modell..
finns det något speciellt man ska vara uppmärksam på när man åker och kollar på denna?
och är det sant att man kan kolla det "verkliga " miltalet om man håller inne trippmätaren när man startar bilen? (tyckte det lät väldigt konstigt men)..
Tips och trix hade varit av intresse..

Keep up the good work!

f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
21 april 2009
moffar skrev:
Väldigt sugen på att köpa en rolig sommarbil men plånboken är ju vad den är för oss flesta kanske.smile Har siktat in mig på en BMW 320i 94 års modell..
finns det något speciellt man ska vara uppmärksam på när man åker och kollar på denna?
och är det sant att man kan kolla det "verkliga " miltalet om man håller inne trippmätaren när man startar bilen? (tyckte det lät väldigt konstigt men)..

det stämmer inte

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

B M W ///M
38 Inlägg
10 maj 2009
moffar skrev:
och är det sant att man kan kolla det "verkliga " miltalet om man håller inne trippmätaren när man startar bilen?

Jag har läst att om man håller in trippmätaren och vrider nyckeln till läget innan den startas så ska det börja komma upp en massa siffror. Slutet på den tredje elller fjärde sifferkombinationen, kanske 5-6 siffror, ska stämma överens med slutet på chassinummret. Är inte helt säker men det var nå liknande jag läste men hittade inte det nu.

Kolla på Autopower.se. Där finns det bla en begagnatguide vad som brukar kunna krångla och ett forum med många liknade frågor.

Allmänt envis
12 512 Inlägg
10 maj 2009
Gramer skrev:
moffar skrev:
och är det sant att man kan kolla det "verkliga " miltalet om man håller inne trippmätaren när man startar bilen?

Jag har läst att om man håller in trippmätaren och vrider nyckeln till läget innan den startas så ska det börja komma upp en massa siffror. Slutet på den tredje elller fjärde sifferkombinationen, kanske 5-6 siffror, ska stämma överens med slutet på chassinummret. Är inte helt säker men det var nå liknande jag läste men hittade inte det nu.

Kolla på Autopower.se. Där finns det bla en begagnatguide vad som brukar kunna krångla och ett forum med många liknade frågor.

Det stämmer, nån av kombinationerna som kommer fram är chassienummer. Men att man kan se den korrekta mätarställningen på det viset är en klassisk skröna som används ibland för att lura folk att deras bil är skruvad och därmed kunna pruta rejält. Men tyvärr är det så enkelt att mätarställningen lagras i datorn och det är därifrån instrumentet hämtar sin info. Har nån skurvat bilen har de ändrat i datorn, och då är det omöjligt att se den korrekta mätarställningen. Alternativet är att forska bakåt i historiken.

320 är en trevlig bil, men kolla upp 325an som inte är nämnvärt dyrare att äga. E36 är en mycket välbyggd och hållbar bil men visst finns det typfel, många av dessa härstammar från att bilarna ofta är hårt körda. Kolla begagnatguiden för E36an på Autopower.se

Lycka till med köpet!

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

778 Inlägg
10 maj 2009
moffar skrev:

inte sugen på 92- gåt 26.xxx mycket stylad bass system för 5.000kr grå metalic coupe kan få den för 25.000kr p.o.k sundsvall

Kör för DDesign Autoparts n' Streetwear
357 Inlägg
10 maj 2009
Säger som tidigare. Slå till på en 325a istället. 320in är ganska slö. Då kan du lika gärna satsa på en 318is som går i stort sätt lika bra om inte bättre :b

Allmänt envis
12 512 Inlägg
10 maj 2009
Kaalle skrev:
Säger som tidigare. Slå till på en 325a istället. 320in är ganska slö. Då kan du lika gärna satsa på en 318is som går i stort sätt lika bra om inte bättre :b

Nja inte bättre direkt, men definitivt ett par dl snålare än 6an trots ungefär samma prestanda smile

1 814 Inlägg
10 maj 2009
Jag har funderat lite på denna bil med, men ofta har försäkringssumman skrämt bort mig, samt det höga priset om man jämför med mitt andra alternativ, Honda Civic HB 92- V-tec
Senast redigerat av expect1991 (10 maj 2009)

Allmänt envis
12 512 Inlägg
10 maj 2009
expect1991 skrev:
Jag har funderat lite på denna bil med, men ofta har försäkringssumman skrämt bort mig, samt det höga priset om man jämför med mitt andra alternativ, Honda Civic HB 92- V-tec

Japp försäkringen är dyr. Men inköpspriserna är väl inte så farliga, lite ojämt att jämföra en 3a med en liten Civic. Men å andra sidan är en Bmw (i alla fall ur mina ögon sett) så otroligt mycket mer bil än en civic att den är värd det lilla extra.

Men fördelen med 318is är att du får 320s prestanda till 318s förbrukning och förs. Och 318 brukar vara billiga att försäkra, å andra sidan var även en Civic svindyr att försäkra för dig såg jag i din tråd. smile
Senast redigerat av Rquired (10 maj 2009)

214 Inlägg
10 maj 2009
försäkringen är inte så dyr för en 325:a (A) just nu står den på pappa och jag betalar 6.1 i helförsäkring + tillägs försäkring. om jag hade stått på den själv hade det blivit ca 30 tusen ifall inte mer och då bor jag inte i stan och har den i ett garaget! så visst försäkringen blir lite dyrare men körupplevelsen är grymt mycket härligare:P

VW Beach Buggy 1300 projekt.
Snälla alla jävla 740 med japsdämare som tror bilen går lika bra som den låter lägg ner!

Dagdrömmare
2 836 Inlägg
10 maj 2009
Det gäller att hitta rätt försäkringsbolag! Många f-bolag tar xxxx i halvförsäkring som andra i hel.
http://www.compricer.se/forsakring/bil/ BMW Originalförsäkring är oftast billigast.
Beg guiden! http://autopower.se/Guider/begagnatguiden/E36/
På tal om 318iS o 320 - det är nästintill samma prestanda men 318iS går billigare.
318Is eller 325/328 är den bästa valen.

45 Inlägg
10 februari 2010
Trådstartare
hehe.. nu e de ett tag sen man köpte den. tack alla som skrivit!
nu e de dax för fälgbyte så jag skulle vilja att ni går in på

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=140556

och scrollar ner till sista inlägget och skriver vad ni tycker!
mycket tacksam för svar.

Keep up the good work!

Sök