Är det någon som har erfarenhet av att byta motor i en V40? Kan man plocka den utan att "röra" växellådan och drivaxlar, eller måste man släppa ner subframen och ta alltihop underifrån?
Sitter drivaxlarna ivägen för motorn om dom får vara kvar, eller varför drar du ut dom? Det sitter ju lyftöglor på ovansidan motorn, då misstänkte ju jag att man kanske kunde lyfta ur den på nåt sätt...
Jag hade rivit hela fronten, Och sedan lyft ur gamla motorn del för del, Topp, block etc.. rengöra allt å få de snyggt, sen lasta i hela nya motorn . låter bra ? På detta vis slipper du 2 krångliga lyft
Jag hade rivit hela fronten, Och sedan lyft ur gamla motorn del för del, Topp, block etc.. rengöra allt å få de snyggt, sen lasta i hela nya motorn . låter bra ? På detta vis slipper du 2 krångliga lyft
Mvh
Det är tokfel.
Undrar även hur Equinox lyckas få loss motorn från lådan när lådan sitter kvar i bilen... vågar inte säga omöjligt, men omständigt iaf.
Att plocka ur motorpaketet på en "oskuld" tar mig 45min, på en bil där motorn varit ur innan ca 30min. Kort sammanfattat så lossar man undre länkarmarna, drar ur drivaxlarna samt lossar motorns nedre två fästen. På ovansidan lossar man först IC/kylpaketet, sedan luftburk, elkablaget samt downpipe. Lossa de två övre motorfästena från karossen och lyft ut hela paktetet.
Det finns ju egentligen inget rätt eller fel, men jag är fullständigt övertygad om att lyfta hela paketet uppåt är det smidigaste sättet. Jag plockar hellre ur motorn än att byta kamrem på plats exempelvis likaså kopplingsbyte så åker motorn ur. Mycket mycket smidigare än att dela sakerna på plats, det är trångt i sidled. I synnerhet med ballare tryckplatta.
-=[Performance by Torpis]=- Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
sen brukar jag låta växellådan sitta kvar och tar motor neråt
Undrar även hur Equinox lyckas få loss motorn från lådan när lådan sitter kvar i bilen... vågar inte säga omöjligt, men omständigt iaf.
Tror du mssförstog vad jag skrev Menar på att växellådan sitter fortfarande ihop med motorn, kortsagt man delar inte på det utan lyfter ut det som ett helt paket. Formulerade lite knasigt och hastigt. Gör exakt som du beskriver. dock tar jag min neråt istället för uppåt Ställer bara en pall under sen hissar jag upp bilen. håller motorn på plats med en "motorlyft" som läggs över motorn och kopplas till öglan på toppen. Så motorn inte bara dundrar neråt Iallfall en teknik som inte tar många minuter om man gör rätt.