3177
Sök

Hastighetsmätare glappar!

14 Inlägg
30 september 2006
Trådstartare
...Tror det är en hastighetsmätare som är elektrisk och hare en givare som sitter på bakaxeln, problemet är att hastighetsmätaren glappar som fan och ibland inte funkar alls...
Någon som vet vad det kan bero på? hur kan man fixa till detta?

231 Inlägg
30 september 2006
ingen aning vad d e för fel, men hört att d e väldigt vanligt på 740

fritidsprofessor
1 197 Inlägg
30 september 2006
Det är givaren i bakaxeln som spökar.. sitter monterad i diffkåpan, plocka isär, gör rent kolla kontaktytor m.m.

mvh//tompa

736 Inlägg
30 september 2006
När den glappade i min 240 räckte det med att lossa mätarhuset och rengöra kontakterna till hastighetsmätargivaren. Kolla det, är gjort på en kvart...

14 Inlägg
30 september 2006
Trådstartare
OKej, tack för tipsen, har testat förut att bara ta loss kontakten och sprutat på lite elektronikspray, och då funkade i ungefär 3min, sen så vart de kasst igen... menmen, jag ska testa med att rengöra!

151 Inlägg
30 september 2006
Du har även ett kontaktstycke i skuffen du kan kolla, sitter under bagagerumsklädseln under en plastpanel ungefär mellan reservhjulet och vänster hjulhus. Om detta k-stycke är orört så ska det sitta en plombering runt i form av en plastkåpa (tror denna kom -88). Givaren på bakaxelkåpan har också ett k-stycke som bör kollas. Det gäller ju att utesluta dom enkla sakerna först.
Mvh Mats S

14 Inlägg
1 oktober 2006
Trådstartare
Okej, jag vet att det finns en kontakt vid bakaxeln men är det ett "K-stycke"? och hur vet jag om det är galet där? menar du i så fall att det ergat igen? eller nått dyl?

Sök