3198
Sök

Smakråd ang % val av solfilm!

8 156 Inlägg
26 maj 2008
Mörk toning på en vit bil kan se riktigt bra ut, men det kan också se fel ut.
I ditt fall så tror jag faktiskt att en riktigt mörk toning kommer se bra ut.
Men du kanske vill visa upp lite av inredningen också?

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

DO IT LOW STYLE
1 342 Inlägg
26 maj 2008
Har sunguard 30 på framrutorna och 40 på bakrutorna. Ser klockrent ut.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/72303/356662_1iv8y9.jpg
sida

12 Inlägg
26 maj 2008
Tänk på att det måste vara minst 75% på fram rutorna annars så blir det en 2:a på besiktningen, vilket jag fick erfara för att par dagar sedan tongue.

*** Blinka med blåljusen om du vill race:a ***

LillNaisarn
27 maj 2008
Trådstartare
NMI skrev:
skulle sätta max 30%

och vindrutan garanterat inte över 50%

sen på en ljus bil med mörk toning ser det väldigt risigt ut.

du ser ju inte ett skit om du har mer en 30% fram, och är väldigt lätt att missa folks som går efter gatan och sånt,
nu ville du itne höra moral tanten, men tänk en extra gång bara.....

Tack för ditt svar!

Jag tycker det ser ut bra på en vit bil med "svart" solfilm fast i vissa fall kan det se ut dumt, är ju inte helt & hållet bäcksvart med 20% (Som jag beställde efter ett tags funderande).

Ang att man inte ser ett skit vet jag inte, har själv prövat ha det förut och det funkade kanon på sommaren iaf, men på vintern eller höst är det ett helvete bara man har solfilm "lagligt".
(Ska väll även poängtera att då var det iofs inte HELA framrutan)

Inget fel alls att du poängterade det, jag startade denna tråd för att höra folks åsikter vad dom tyckte för solfilm och nu fick jag din.

(Kanske blir att jag iaf struntar i framrutan)
ACKE skrev:
Tänk på att det måste vara minst 75% på fram rutorna annars så blir det en 2:a på besiktningen, vilket jag fick erfara för att par dagar sedan tongue.

Man får inte eftermontera ngn film över huvudtaget på framrutorna om man ska vara riktigt petig,

Och jag är mkt väl medveten om att det är böter/ombes om man har solfilm på framrutorna/framrutan.
Men enligt min mening ska man ha på alla sido rutor eller inga alls, tycker det ser ut dumt annars så man får helt enkelt hoppas på det bästa att man slipper att herr blå ger en böter eller ombes.
Phaetoon skrev:
Mörk toning på en vit bil kan se riktigt bra ut, men det kan också se fel ut.
I ditt fall så tror jag faktiskt att en riktigt mörk toning kommer se bra ut.
Men du kanske vill visa upp lite av inredningen också?

Tack även för din åsikt! Jag hoppas och tror att det blir bra, man kan inte mer än i värsta fall bli missnöjd och få senare lägga ljusare solfilm (35%).

Ang visa upp inredningen så nja det är inte så mkt att vela visa upp, och jag väljer hellre att ha en sval och skön bil än att visa upp inredningen wink
Senast redigerat av LillNaisarn (27 maj 2008)

1 327 Inlägg
29 maj 2008
100% är finast tycker jag. Ska vara toning på epor inte på bilar..

186 Inlägg
29 maj 2008
Min har typ 70% men jag vet inte om det är 70% mörk eller 70% ljusgenomsläpp.
Sen så tror jag inte att man får fima rutorna fram alls även med rätt ljusgenomsläpp.
Det kan bli märken i filmen som leder till direkt bländning har jag hört.

LillNaisarn
29 maj 2008
Trådstartare
Aero T16 skrev:

Nu förstår jag inte varför du ens skriver detta!? Denna tråd handlade inte alls om det är snyggare med eller utan vilken % av dom jag skrivit som tros skulle bli bäst till ens bil.
Isacsson_ skrev:
Sen så tror jag inte att man får fima rutorna fram alls även med rätt ljusgenomsläpp.

Nej man får inte eftermontera ngn film över huvudtaget på framrutorna även om det skulle vara 74% igenomsläpp på rutan eller vad det är för igenomsläpp man måste ha.

1337
1 343 Inlägg
29 maj 2008
LillNaisarn skrev:
Aero T16 skrev:

Nu förstår jag inte varför du ens skriver detta!? Denna tråd handlade inte alls om det är snyggare med eller utan vilken % av dom jag skrivit som tros skulle bli bäst till ens bil.
Isacsson_ skrev:

Nej man får inte eftermontera ngn film över huvudtaget på framrutorna även om det skulle vara 74% igenomsläpp på rutan eller vad det är för igenomsläpp man måste ha.

Nu sitter du och sprider saker som inte stämmer.
Klarar rutan gränsen för genomsläpp får du ha vilken film du vill.
Om inte skulle alla vindrutor vara olagliga då det finns ett färgat laminat i ALLA framrutor...
75% resp 70% är det som gäller och klarar man det kan ingen säga något!

I'm not a fighter, I'm a lover!

LillNaisarn
29 maj 2008
Trådstartare
Xtravagant skrev:
Om inte skulle alla vindrutor vara olagliga då det finns ett färgat laminat i ALLA framrutor...

Jag har då förstått att det är så då jag läst via VV hemsida.

http://www.vv.se/templates/page3____12314.aspx

Tonade bilrutor
Vindruta måste ha en ljusgenomsläpplighet av minst 75 %. Annan ruta i förarens siktfält ska ha en ljusgenomsläpplighet av minst 70 %. Kravet gäller både inifrån och utifrån.

Det är inte tillåtet med film eller färgskikt som ger störande reflexer eller bländar andra trafikanter

Sen kan det ju vara så att jag har missuppfattat det hela...

77 Inlägg
29 maj 2008
Här nere säger bilprovningen och polisen att man INTE får ha någon sorts film på sidorutorna framför B-stolpen. Med andra ord skiter jag i vilket....

Har klarat mig hittils med Jaggan...( 35% toning )
Hade en mörkblå seat Leon för några år sen och den var tonad runtom med steg 3 (mörk)... körde 2 år med det, blev stoppad för en massa annan skit, men de enda polisen sa var att det här får du inte ha...! Nickade och sa att det visste jag inte.

Man får inte tona rutorna för att man inte får ögonkontakt med föraren, men alla J***A barnfamiljer med Disney solskydd på sidorutorna????

Dont take life to serious, You never get out of it alive

1337
1 343 Inlägg
30 maj 2008
LillNaisarn skrev:
Xtravagant skrev:

Jag har då förstått att det är så då jag läst via VV hemsida.

http://www.vv.se/templates/page3____12314.aspx

Tonade bilrutor
Vindruta måste ha en ljusgenomsläpplighet av minst 75 %. Annan ruta i förarens siktfält ska ha en ljusgenomsläpplighet av minst 70 %. Kravet gäller både inifrån och utifrån.

Det är inte tillåtet med film eller färgskikt som ger störande reflexer eller bländar andra trafikanter

Du har ju texten här nu.
bara att läsa. Hade det varit olagligt helt och hållet hade det nog stått att film är förbjudet.
men nu är det så att film är inte förbjudet om det klarar gränsen.
det är vad texten säger!

I'm not a fighter, I'm a lover!

LillNaisarn
30 maj 2008
Trådstartare
Xtravagant skrev:
LillNaisarn skrev:

Du har ju texten här nu.
bara att läsa. Hade det varit olagligt helt och hållet hade det nog stått att film är förbjudet.
men nu är det så att film är inte förbjudet om det klarar gränsen.
det är vad texten säger!

Som jag skrev att jag kan ju ha missuppfattat det och det hade jag tydligen gjort också smile
Hur som helst finns det väll inte ngn solfilm som är så pass ljus även om man skulle vela ha "lagligt" ?

40 Inlägg
1 mars 2010
Lånar tråden lite....
Ja snart är våren här och bilen ska tonas och vad ska man välja?
vad ser snyggast ut på min bil? Har beslutsångest....20%,15% eller 35%?
Någon som har lite smakråd till en ljusblå accord?

http://www.garaget.org/?car=182985&image=1719232

Sök