3471
Sök

Byta motor 2.0t till t4:an på 1.9 liter..s40 fas 1 vad krävs?

163 Inlägg
3 mars 2010
Trådstartare
tänkte bygga lite motor åt sidan. och sen slänga i den i min s40. vad måste jag tänka på?

1 758 Inlägg
3 mars 2010
En sak som kan vara bra att tänka på är att du inte kommer kunna regga den på laglig väg.
Om du inte bygger om den så du kan regga om till amatörbygge, vill säga.

163 Inlägg
3 mars 2010
Trådstartare
varför skulle jag inte de? bägge är turbomotorer ser exakt ut och vara lika dana bara de att det är lite mer hästar i t4:an :S tropis kan nog detta bäst..får vända mig till honom..

1 498 Inlägg
3 mars 2010
schnauz skrev:
En sak som kan vara bra att tänka på är att du inte kommer kunna regga den på laglig väg.
Om du inte bygger om den så du kan regga om till amatörbygge, vill säga.

inget dom kommer att märka om man inte berättar det.

Reservdansk
6 271 Inlägg
3 mars 2010
V-tec skrev:
varför skulle jag inte de? bägge är turbomotorer ser exakt ut och vara lika dana bara de att det är lite mer hästar i t4:an :S tropis kan nog detta bäst..får vända mig till honom..

Man kan byta motor i en 850 GLT -92 till T5, och regga om.
Detta fungerar dock inte på bilar nyare än just -92 års modell.
S40 och V40 kom ju först 6 år senare...

Jag vet inte om det är miljö/avgasregler, eller andra regler som gäller efter -92, men det beror på det.
Senast redigerat av TurbOla (3 mars 2010)

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

x40
1 209 Inlägg
3 mars 2010
det e ju många som har gjort detta så det e la ingen problem.. motorer ser likadan ut så, det e ändå som e skillnad e turbon.. en 2.0 t har en 12 t och en t4 har en 14 t..
men som v-tec skrev att torpis kan svara bättre än mej.. han e kung när det gäller x40 bilar..

Volvo S40 turbo.

163 Inlägg
3 mars 2010
Trådstartare
tack ska ni ha alla men de va egentligen inte de jag tänkte på utan vad jag måste tänka på och använda när jag gör motorbytet?

Kicka Laddtryck !
319 Inlägg
3 mars 2010
V-tec skrev:
tack ska ni ha alla men de va egentligen inte de jag tänkte på utan vad jag måste tänka på och använda när jag gör motorbytet?

Motorlyft smile

Har du aldrig gjort det förr ?
Då kanske du även ska tänka på
att ta det lugnt och metodiskt och inte stressa och stirra på.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=168945

Där har jag svarat hur jag brukar göra smile

Mvh
Senast redigerat av Equinox (3 mars 2010)

163 Inlägg
3 mars 2010
Trådstartare
klart jag gjort..vad är de med alla fattar ingen vad jag menar?? styrbox osv vad snackar du om för motorlyft osv..jag menar om jag måste mappa om min styrbox till t4:ans motor eller finns de någon enklare lösning..

Reservdansk
6 271 Inlägg
3 mars 2010
V-tec skrev:
klart jag gjort..vad är de med alla fattar ingen vad jag menar?? styrbox osv vad snackar du om för motorlyft osv..jag menar om jag måste mappa om min styrbox till t4:ans motor eller finns de någon enklare lösning..

Då är nog frågan snarare om din 2,0t har samma styrsystem som en T4...
Annars får du nog byta kabelhärva och styrboxar.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

Kicka Laddtryck !
319 Inlägg
3 mars 2010
V-tec skrev:

V-tec skrev:
utan vad jag måste tänka på och använda när jag gör motorbytet?

Jag snackar om en "vanlig" motorlyft.

Läste du tråden som jag länkade ?
Där finns 2 sätt att ta ut motorn, antingen uppåt eller neråt.

Om du nu ändå är farten och och ska byta till T4 spis så ja, du måste ha programvaran.
Ring Patrik på Autotech och prata med honom och se om det är något dem kan hjälpa dig med.

Steg 1 avsett för en T4 ska inte vara några problem att använda smile

Immo koderna ligger i boxarna, så det är inte så jätte " smidigt" att bara hämta en T4:as styrbox och använda som en " plug and play " lösning smile

Mvh

Sök