Arenwik skrev:
Men i mitt huvud ser det ut som följer. Slipa ner hela bilen med maskin till den ytan som ser ut som bortstat stål. kanske rengöra med någon medel ?? och sen koppla in en spruta till kompressor och lägga en mängd med ordentliga lager klarlack! Borde den inte klara sig från rost nästan lika bra som en lackerad yta då ?
Tror inte att klarlacken kommer fästa så bra på en ren plåt yta, det har man EP Primer för att hjälpa till med. Vill du komma undan billigt tror jag nästan det bästa är:
1. att matta ner bilen själv, slipa ut ojämnheter, eventuellt spackla
2. sen på med EP Primer
3. sen på med system filler för att fylla ut lite ojämnheter
4. sen mattar du ner de
5. och sen på med klarlack. Först ett tunt häftlagar över hela bilen, sen direkt på med ett rikt lagar klarlack. Sista lagret är det viktigt att du inte håller sprutan för långt ifrån för då sprutar man inte på klarlacken ordentligt på ytan, håller man för långt ifrån flyter färgen inte ut ordentligt och lägger sej inte riktigt på ytan man lackar. Igen gillar apelsin lack
.
Kanske går att skippa system filler, men de får någon mer erfaren svara på, jag är fortfarande under utbildning
Ska du rengöra utan ordentligt ska du använda silicone remover. Bara spruta på, låt verka, sen torka bort. Ska du va riktigt noga ska du också dra över hela ytan med klibbduk samtidigt som du blåser starkt med blåsmunstycke mellan klibbduken och ytan du rengör.
Något du undrar över så får du gärna fråga
MVH