Köpte en t5 -94:a av en polare igår, automaten hade slutat driva för han för en månad sedan och sedan dess har den stått.. Vi startade upp den igår och så drev bilen helt som den skulle?! Körde bilen hemmåt men efter 1-1,5km färd la bilen av, kändes som soppatorsk? Efter det har bilen ingen gnista längre... Motorlampan lyser ej när man slår på tändningen, vad nu det ska innebära? Värt att tillägga är att bilen har något fel på laddningen, drar ur batteriet när man kör... Vad tror ni har hänt med tändningen? Tacksam för svar!
Låt oss anta att det är spänningsfel då startmotorn går ovanligt snabbt känns det som, vad gör man åt det? jag får ju antagligen ingen ström till tändningen då motorlampan ej lyser på tändningen...
Finns en del alternativ: kamlagesgivare, växellägesgivare, vevaxelgivare, glapp i tändplattan.
EDIT: sen finns ju en funktion som slår av tändning och så om det blir för dålig spänning i systemet.
Låt oss anta att det är spänningsfel då startmotorn går ovanligt snabbt känns det som, vad gör man åt det? jag får ju antagligen ingen ström till tändningen då motorlampan ej lyser på tändningen...
jag får ju antagligen ingen ström till tändningen då motorlampan ej lyser på tändningen...
Menar du att du kollat uttaget för felkoder? För från tändningsuttaget ska man inte få svar på en turbo då bränsle/tändning ger koder i A2. Separatar uttaget för tändning är det bara sugmotorerna (nån variant) som använder.
jag får ju antagligen ingen ström till tändningen då motorlampan ej lyser på tändningen...
Menar du att du kollat uttaget för felkoder? För från tändningsuttaget ska man inte få svar på en turbo då bränsle/tändning ger koder i A2. Separatar uttaget för tändning är det bara sugmotorerna (nån variant) som använder.
Tjena, tack för hjälpen:) Visst var det spänningsfel, all ström gick till startmotorn.. Nu går pärlan igen:) Men till nästa problem.. Automten driver perfekt när den är kall sen slutar den driva när den blir varm. Men om jag stänger av bilen 1 sekund sen slår igång den så börjar den driva ett tag igen.. Har bytt oljan.. Kan det vara lätt tro?