3241
Sök

Törstig Volvo C30 D2 2011 äter lambdasonder

6 Inlägg
Igår 00:16
Trådstartare
#1
Symptom: Hög förbrukning och sotbildning (på lambda). Felkoder p0171 mager luft/bränsle blandning har förekommit och p0172 fet blandning har uppkommit vid inbromsning vilket också stoppat motorn. Bilen förbrukar lambdasonder (bytt två gånger), felkoder p0131 låg spänning och p2243 öppen krets.

Jag har: kollat turbo och rör för läckor, inte hittat några. Lagat slang till DPF trycksensor. Bytt MAF, lambda och luftfilter. Plockat ut och undersökt EGR, såg bra ut. Även provat köra utan EGR och inte märkt någon förbättring. Plockat ur MAP sensorn, den var skitig men rengjordes, ger ok tryckvärden. Tycker sensor värden i övrigt ser rimliga ut (se bild)

Det är rimligt att dålig lambda ger dålig förbrukning och kan kopplas till alla felkoderna, men i den här takten har bilen mer eller mindre käkat en lambda per bränsletank. Någon som ser vad jag har missat?

Mvh Love

https://www1.garaget.org/gallery/images/252/251026/251026-f5d35cf2fb8d2816e3be304fed38a3d8.jpg
Senast redigerat av LoveFreak (Igår 00:42)

6 660 Inlägg
för 18 timmar sedan
#2
Original sensorer eller eftermarknads?

Står högtryckspumpen rätt i förhållande till kam-/vevaxel?
edit: 1.5 diesel kunde sätta felkod på luftflöde - MAF, när kamremmen börjat sträcka sig

Volvo bilarna brukar sätta felkoder på spridarna när det är dåliga, Fordarna gjorde sällan det när 1.6an satt i men de kunde knacka rätt högt vid belastning när spridare/spridarna var dåliga

Leak-back test vore bra att kunna göra
Senast redigerat av xXSammy (för 18 timmar sedan)

De/Dem

6 Inlägg
för 3 timmar sedan
Trådstartare
#3
Original från en skrot, jag tog de billigaste lambda sonderna jag kunde hitta på bildelsdatabasen med 8-10k mil på nacken och som hade "testats". De var suspekt billiga, kanske jag jagat min egen svans med dem, men lägga 1500 på att bränna en sprillans sensor hade varit surt.

Högtryckspump är inget jag har undersökt, ska läsa på. Kamremmen ska inte ha mer än något år på nacken och runt 3000mil, byttes av förra ägaren.

Förra ägaren hade också bytt en spridare för två år sedan pga felkod. Bilen är pigg, mer turbo lag än vad jag är van vid men jag har ingen referens för den här bilen, och den går normalt upp till och i 130km/h så jag har undvikt att ifrågasätta spridarna mer än att kolla glödstiften, ska läsa på om leak-back.

Kommer beställa den dyrare lambda sonden men inte installera den på en gång, beställer också nytt bränslefilter som en hail Mary.


Sök