2962
Sök

Koppla in aktivbas i saab 95

28 Inlägg
9 maj 2010
Trådstartare
Tja,

Som rubriken lyder ska jag koppla in en aktiv 8 tums bas i våran saab 95 för skojsskull och också för att lära sig lite.

I den sitter original stereon som inte har någon lågnivå utgång som jag behöver för att koppla in basen med. Bak på stereon sitter ett uttag där bland annat rr, rl, fr, fl utgångar finns. Detta utag kopplas sedan in i en adapter längre in när man trycker tillbaka  stereon. Om jag nu ska få lågnivå till aktivabasen hur ska jag då koppla, är medveten om att jag kommer behöva köpa en omvandlare eller något liknande som kan få högnivån till låg.
En liten guide på hur jag ska koppla ihop allt där vid stereon och alla kablar där bakom skulle vara mycket uppskattande. alltså hur jag ska koppla ihop omvandlaren till stereon och så.

Tacksam för svar.

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
9 maj 2010
Finns det ingen högnivåingång på baslådan? Brukar finnas det på såna dära aktiva lådor. Då är det "bara" att dra kablar från ett par högtalare (lämpligtvis dörrhögtalarna då dom spelar bas, om du har några) till baslådan.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

28 Inlägg
11 maj 2010
Trådstartare
ChriZtoffer skrev:
Finns det ingen högnivåingång på baslådan? Brukar finnas det på såna dära aktiva lådor. Då är det "bara" att dra kablar från ett par högtalare (lämpligtvis dörrhögtalarna då dom spelar bas, om du har några) till baslådan.

Okej, tack för svar.
Har nog en högnivåingång då jag har två kablar som det står SP LCH och en som det står SP RCH. Sen en batteri sladd jag antagligen ska koppla in i batteriet eller hur och två svart som jag skulle gissa på jord? ;P
Men också en blåvit som ni kan se på bilden med alla andra sladdar, vad är den till för? Och hur menar du med att "bara att dra kablarna från ett par högtalare"? Jo, jag har högtalare sittandes i båda fram och bak dörrarna.

Har också en line in (en vit en röd) ska jag göra något med den?

Bild på sladdarna som går in i power/speaker input.
https://www1.garaget.org/gallery/archive/141939/926711_3h2mmu.jpg

Är som sagt en riktig nybörjare på detta så en detaljrik liten guide skulle inte sitta helt fel wink

Tack för svar

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
11 maj 2010
Dom där "SP LCH" & "SP RCH" är nog mycket riktigt högnivåingångar ja, bara att koppla dom till kablarna från ett par högtalare som sitter i bilen. smile Enklaste lösningen där är att köpa lite vanlig högtalarkabel (0,75-1,5mm2, spelar inte så stor roll) som du skarvar på på kablarna till ett par högtalare och sen drar till dom där kablarna på baslådan.

Den blåvita kabeln är troligtvis en remote, tvivlar på att du behöver den när du kör högnivå in men om du hade kört med lågnivå (dom där line in, vit och röd RCA) så hade den behövts för att slå på baslådan samtidigt som stereon.

Den gula kabeln ser ut att vara för ström (plus) så den är det bara att koppla till nån matning som ger 12V konstant, bör vara nånting med lite rejälare säkring om du inte drar en helt ny kabel. Dom svarta är nog jord ja, eftersom det ser ut att vara dubbla gula (plus) så är det nog även dubbla jord. Koppla dom till en reslipad jordpunkt (leta reda på nån skaplig skruv som sitter in i plåten nånstans och slipa rent under den och sätt sen dit jordkablarna med kabelsko på och dra fast skruven).

Saab 9-3SC {SQ-edition}

28 Inlägg
11 maj 2010
Trådstartare
Tack så mycket för svaret, mycket lätt att följa, blir och göra det så fort bilen kommer hem big_smile

28 Inlägg
11 maj 2010
Trådstartare
ChriZtoffer skrev:
Dom där "SP LCH" & "SP RCH" är nog mycket riktigt högnivåingångar ja, bara att koppla dom till kablarna från ett par högtalare som sitter i bilen. smile Enklaste lösningen där är att köpa lite vanlig högtalarkabel (0,75-1,5mm2, spelar inte så stor roll) som du skarvar på på kablarna till ett par högtalare och sen drar till dom där kablarna på baslådan.

Den blåvita kabeln är troligtvis en remote, tvivlar på att du behöver den när du kör högnivå in men om du hade kört med lågnivå (dom där line in, vit och röd RCA) så hade den behövts för att slå på baslådan samtidigt som stereon.

Den gula kabeln ser ut att vara för ström (plus) så den är det bara att koppla till nån matning som ger 12V konstant, bör vara nånting med lite rejälare säkring om du inte drar en helt ny kabel. Dom svarta är nog jord ja, eftersom det ser ut att vara dubbla gula (plus) så är det nog även dubbla jord. Koppla dom till en reslipad jordpunkt (leta reda på nån skaplig skruv som sitter in i plåten nånstans och slipa rent under den och sätt sen dit jordkablarna med kabelsko på och dra fast skruven).

Okej, du har inte något bra förslag på någon förbrukare som drar 12V hela tiden?

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
11 maj 2010
Du ska inte koppla den till nån förbrukare, leta istället upp nån kopplingspunkt där det finns 12V och är rejält avsäkrat, helst ska det inte vara nåt annat kopplat på den säkringen heller. Om du har släp så finns ju tex möjlighet att sno ström där, tror det ska finnas nån som är konstant 12V.

Saab 9-3SC {SQ-edition}

Sök