3092
Sök

Risig King Cab -89, värd att renovera?

6 Inlägg
10 maj 2010
Trådstartare
#1
Jag har fått, alltså gratis, en Nissan King Cab 1989 årsmodell av en snubbe. Bilen har stått i 3 år nu och jag har varit och mekat med den och fått igång den så att den går och rullar. Men den ryker lite svart ur avgasröret, jag misstänker olja i förbränningen men vad är det som kan vara fel? Tändstiften får en kolsvart sotbeläggning på sig. Motorn går annars rent. Det är en d21, 2,4 liters bensinare. Weberförgasare och brytartändning. Jag har ännu inte bytt olja och oljefilter men har fyllt på olja så det är rätt nivå.

Det rasslar när man lägger i backen men fördelarlådan verkar fungera som den ska. Avgasröret är fräsht förutom en spricka i grenröret.

Sen funkar ju inte bromsarna som dom ska, inte heller handbromsen. Hastighetsmätarn funkar dåligt och inga andra instrument funkar förutom klockan, som också går rätt tongue Ingen radio och vindrutetorkarna gick jättelångsamt. Allmänt jätterisig med andra ord och sen är den ju rostig. Jag vet att dessa bilar rostar mycket och kosmetiskt så bryr jag mig inte men jag har ingen lust att lägga ner massa energi, tid och pengar på bilen om jag kommer till besiktningen och man upptäcker att hela skiten är upprostad. Ni kan få en uppfattning av bilderna nedan. ramen verkar dock OKEJ men på sina ställen ramlar stora sjok och flagor av rost av. Och skakar man på bilen så hör man hur rosten trillar på backen.

http://i43.tinypic.com/16719o4.jpg
http://i43.tinypic.com/r2qpz8.jpg
http://i41.tinypic.com/29w1gyh.jpg
http://i42.tinypic.com/21wmpv.jpg
http://i44.tinypic.com/2ppygp4.jpg
http://i41.tinypic.com/vdfy40.jpg
http://i44.tinypic.com/2hpucco.jpg
http://i43.tinypic.com/2q1tnic.jpg

Så är det värt att fixa till bilen eller är det ens möjligt att få den igenom besiktningen? Jag räknar med att behöva byta ut bromsbackar och bromsrör, oljor och sånt. Tändstift är redan bytta. Men vad mer ska man räkna med. Hur mycket behöver jag, i runda slängar, lägga ut för att få den körduglig?

845 Inlägg
10 maj 2010
#2
Du skulle behöva byta balkar å allt vad det heter. Bromsar är väll det minsta och billigaste att fixa. Jag skulle ha skickat denna till skroten å köpt en utan  massa rost, eller någon med minimalt med rost. Är du rik så fixa denna, är du inte rik så kommer du bli ennu fattigare smile


I got Dubs!
2 423 Inlägg
10 maj 2010
#3
Sätt ut den på blocket, så kommer det antagligen en afrikan och köper den för överpris (10-20k)
annars brukar man få en lapp hem i brevlådan där dom söker bilar.


1 915 Inlägg
10 maj 2010
#4
Den skulle jag ha skickat till skroten.
Växellådorna är en svag punkt på de där, även rost i balkar osv är vanligt.

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01

Montör
664 Inlägg
11 maj 2010
#5
KingCab rostar tyvärr enormt mycket, och din verkar inte ha klarat sig alls bra tyvärr. Men hellre att du säljer den för en 500lapp på blocket eller något till någon som behöver delar än att du skrotar den. Gillar inte när gamla bilar skrotas, delarna behövs.

Offlinebilar jag äger just nu:Mitsubishi Lancer Evolution IV GSR -96, Saab 9000 CDE 2.3t -95, Saab 9000CSE 2.3T -95, Toyota KE35 -78.

49 Inlägg
11 maj 2010
#6
Det var det jävligaste jag sett på en King cab, kommer å andra sidan från en landsända där bilarna inte rostar. Håller med föregående talare att det är dumt att skrota, försök att sälja iaf. Nån kanske behöver delar, köra ofroad eller så går den på export.
Skrotade själv en  fungerande Daihatsu Charade utan rost igår då den legat ute för 1000:- utan intresse.
Ska även skicka en subaru pickis, en audi 80 och en passat då inget intresse finns.
En bil med lite rost i skärmkanterna är svårsåld här uppe oavset ålder.


Montör
664 Inlägg
11 maj 2010
#7
125fors skrev:
Det var det jävligaste jag sett på en King cab, kommer å andra sidan från en landsända där bilarna inte rostar. Håller med föregående talare att det är dumt att skrota, försök att sälja iaf. Nån kanske behöver delar, köra ofroad eller så går den på export.
Skrotade själv en  fungerande Daihatsu Charade utan rost igår då den legat ute för 1000:- utan intresse.
Ska även skicka en subaru pickis, en audi 80 och en passat då inget intresse finns.
En bil med lite rost i skärmkanterna är svårsåld här uppe oavset ålder.

Lite offtopic, men fan att du bor i fel ände av landet och att jag inte sett annonsen på Daihatsun.

Offlinebilar jag äger just nu:Mitsubishi Lancer Evolution IV GSR -96, Saab 9000 CDE 2.3t -95, Saab 9000CSE 2.3T -95, Toyota KE35 -78.

6 Inlägg
14 maj 2010
Trådstartare
#8
Tack för alla svar!

Jag blev själv jävlit misstänksam när jag kröp under bilen och eftersom det mesta är risigt så blir det mer jobb än nöje och nytta. Växellådan är faktiskt bytt när den rasade vid 10000 mil kanske. Den har nu gått 22000 mil. Jag har ingen lust att börja byta balkar å sånt skit men jag kan ju lägga ut en annons och kolla intresset för den så att säga.

4 682 Inlägg
15 maj 2010
#9
Sälj den i delar.

Bounty hunter
671 Inlägg
15 maj 2010
#10
Adde666 skrev:
Sätt ut den på blocket, så kommer det antagligen en afrikan och köper den för överpris (10-20k)
annars brukar man få en lapp hem i brevlådan där dom söker bilar.

håller me, afrikanerna brukar gilla sånt där wink , en polare sålde en riktigt äcklig toyota buss och bra betallt...jag kanske hade gett max 500 för bussen o han fick typ 35 000 elelr nåt...va visserligen en 96 o det va några år sedan men ändå...se till att den går att starta o köra o säjj att den e ful men jätte bra big_smile ...dom köper den...... cool



Sök