2570
Sök

Försäkring av bil???

OSR CREW
146 Inlägg
18 maj 2010
Trådstartare
Hejsan, jag har tröttnat lite på att köra framhjulsdrivet och går i tankarna att köpa en Mitsubishi Lancer EVO 6.

Men när jag kollar försäkringar så verkar det sjukt dyrt.. har kollat med IF. trygg hansa och så var det någon mer (pappa som kollar. Pga. att bilen kommer stå på honnom) men seriöst... 19´000 helår för en -01 på en 52årig gubbe som aldrig skadat en endaste bil??? måste finnas bättre bolag att prata med ang denna typen av bilar?

Hjälp? (A)

Mvh:victor

Livet är det som passerar när du håller på med annat.

7 Inlägg
18 maj 2010
Gå in på www.compricer.se och knappa in regnr så får du se vad det kostar från olika försäkringsbolag. Dock så får man inte resultat från alla på helger och på kvällar.

2 337 Inlägg
18 maj 2010
Försäkringsbolagen är väl trötta på skenförsäkringar på sådana bilar och har höjt priserna genomgående, kanske?

4 824 Inlägg
18 maj 2010
jag har folksam på min impreza och jag betalar typ 900:-/månad i helförsäkring

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.

1 697 Inlägg
18 maj 2010
ring till dem istället för å kolla på nätet. Man kan nästan alltid få det ganska mycket billigare över telefon än på nätet. sen beror ju sånt mycket på vart man bor å hur den står på natten å så vidare.

Rumpmas
3 860 Inlägg
19 maj 2010
Det kan ju även vara så olyckligt att kategorin "52-årig gubbe" har "ägt" många olycksdrabbade EVO´s åt deras söner och att detta dragit upp priset även för medelålders?
Senast redigerat av Andromeda (19 maj 2010)

772 Inlägg
19 maj 2010
Hoppas att du vet om att ifall du inte bor hos din pappa och han står för försäkringen så är det
inte säkert att dom kommer betala dig något alls ifall att det händer något.
Dom tycker inte om att bilen inte står på den som kör den.

Kolla med Dina försäkringar oxå, dom brukar vara ganska billiga.

347 Inlägg
19 maj 2010
www.atava.se kan du ju försöka med. Sen är det många som har märkt att just i år har samtliga försäkringsbolag höjt premien rejält för bilar som klassas som sportbilar och kan tänka mig att det blir ännu mer för evo, wrx, skyline mfl som är mycket populära bland ungdomar men ofta står på någon äldre herre/dam.

Min försäkring ökade med 30% i år och jag har haft tur som fått en entusiastförsäkring istället som kostar mindre än 100kr i månaden. Men då måste man äga en bruksbil, ha massa säkerhetsutrustning, ha en speciell bilmodell, eget låst garage, inte använda bilen tillofrån jobbet och den måste vara minst 20år gammal...

Mensa -09
132 Inlägg
19 maj 2010
Jag betalar strax över 9 för min evo 6 tme på Mitsubishi försäkringar.
http://www.folksam.se/forsakringar/bilf … ng/1.37563
Jag tror jag kollade alla "stora" bolag innan jag teckna den och då låg alla runt 9-13´
När jag hade min första evo 6a så hade jag den på IF för runt 10´.

Och köp inte en bil som du inte har råd att betala försäkring på och köp inget högerstyrt mög. wink

Annars är du helt rätt på det, en evo 6 tme är det vackraste du kan köpa i mina ögon smile
Senast redigerat av pale (19 maj 2010)

Röda bilar är SNABBAST!

OSR CREW
146 Inlägg
19 maj 2010
Trådstartare
Jag bor hemma, jag kommer ha en bruksbil bilen kommer på natten att stå på min privata parkering (egen tomt) då vi bor i en villa på en lite Ö utanför göteborg... Finns nästan inget lugnare ställe o bo på?! smile men det blev inte ens billigare när vi sa att ingen under 25 skulle få köra den.. hmm det var de jag reagerade mest på.. råd o betala har jag ju wink Men vill ju gärna betala så lite som möjligt tongue och det ska vara VÄNSTER wink

Mensa -09
132 Inlägg
20 maj 2010
låter dyrt, när jag köpte min första 6a så kollade jag för skoj skull va det hade skiljt i pris och jag tror den kosta typ 5,5 på min
pappa. Var ganska exakt dubbelt upp på mig har jag för mig. Jag tecknade på mig just för att slippa ev problem.
Ni får ta och ringa runt och höra lite gärna där ni har andra försäkringar hem/hus/bil etc

lycka till med bilköpet.

Titta gärna in på evokklubben wroom.org/evoclub
mycket info och kunnigt folk
Senast redigerat av pale (20 maj 2010)

Röda bilar är SNABBAST!

353 Inlägg
20 maj 2010
OckeroVictor skrev:
Jag bor hemma, jag kommer ha en bruksbil bilen kommer på natten att stå på min privata parkering (egen tomt) då vi bor i en villa på en lite Ö utanför göteborg... Finns nästan inget lugnare ställe o bo på?! smile men det blev inte ens billigare när vi sa att ingen under 25 skulle få köra den.. hmm det var de jag reagerade mest på.. råd o betala har jag ju wink Men vill ju gärna betala så lite som möjligt tongue och det ska vara VÄNSTER wink

har din pappa varit av med körkortet nyligen! vissa bolag räknar på körkorts år!

eller har dom börjat med det som det varit snack om en längre tid inom bolagen att sportbilar som försäkras på äldre och ska köras av deras barn få en rikigt hög premier, helt rätt enligt mig! jäg känner inte för att betala för att andra ska skenförsäkra!

själv har jag både sti, evo och rs på mig själv, är 26 år och skodan är den dyraste med 345 kr i månaden:)

I'am AWESOME..
2 783 Inlägg
20 maj 2010
wtf, fan va billiga EVO är på vissa!

Min saab i mitt namn ligger på 24000!!!!! Billigast, å på morsan så är billigaste på 7000!

Du kö inte med fötterna, du kör med hjärnan!

353 Inlägg
20 maj 2010
Memme skrev:
wtf, fan va billiga EVO är på vissa!

Min saab i mitt namn ligger på 24000!!!!! Billigast, å på morsan så är billigaste på 7000!

handla mkt om man bor finns ju några "riskområde i sverige"

sen har jag 3 bilförsäkringa, personförsäkring och hemförsäkringen på samma bolag! jätte trevliga och ha att göra med när man skriver bilarna på SIG SJÄLV och inte på andra! jag förstår att bolagen börjar trötta nu...försäkra bilen på er själva är det för dyrt? ja då får ni köpa en billigare bil helt enkelt, inte vi andra som ska betala för att ni fuskar! finns många ställe och läsa om när någon fuskat med försäringen och sen inte får ut något! kan dom jävlarna ha:lol:
Senast redigerat av andreasevo7 (20 maj 2010)

155 Inlägg
20 maj 2010
Bara kolla runt bland alla försäkringsbolag. Kan skilja hur mkt som helst. Folksam skulle ha 32 000 kr/år för min viggen i helförsäkring. De blev det inte, kör atava nu och betalar 8000 kr / året för helförsäkring med lägsta självrisken. Lönar sig att kolla runt. 

En sak till. Kolla på dig själv inte din farsa! Ta ansvar, det är din bil. Du säger att du har råd. Betala försäkringen då! Har man inte råd att försäkra bilen så ska man inte ha bilen.

I'am AWESOME..
2 783 Inlägg
20 maj 2010
Jo fan, dock så bor Morsan i Malmö. Å jag har nyss "flytttat" tillbaka till Landskrona igen, så ska sätta bilen på mig själv igen!

Då jag hade 24 000 nere i Malmö och uppe i Landskrona så ligger försäkringen ba på 12 000 smile (med massa tillägg å självrisk på 5000 )

Du kö inte med fötterna, du kör med hjärnan!

OSR CREW
146 Inlägg
21 maj 2010
Trådstartare
spelar ju ingen roll om det står på mig eller pappa. det finns ju inskrivet i försäkringen att person under 25 kommer köra bilen. så då är ju allt lagligt och riktigt. sedan att jag har råd, visst. men jag lägger ju hellre 12´000 extra på o optimera bilen än o försäkra den?

VW-nörd?
4 332 Inlägg
21 maj 2010
OckeroVictor skrev:
spelar ju ingen roll om det står på mig eller pappa. det finns ju inskrivet i försäkringen att person under 25 kommer köra bilen. så då är ju allt lagligt och riktigt. sedan att jag har råd, visst. men jag lägger ju hellre 12´000 extra på o optimera bilen än o försäkra den?

Yeah, go for it :-) Du e ju listad där och följer regelboken, så skit i gnällisarna som tror att de lönar sig att bli blåst. Öckerö kanske inte ses som så lugn ändå då, kanske mkt vandalisering eller inbrott.. who knows...jämförelsesiter o ringa runt, samla försäkringar på ett ställe så kan de bli mkt billigare också

642 Inlägg
22 maj 2010
Använder du bilen mer än farsan ska du stå på försäkringen punkt slut, så lyder villkoren för alla försäkringsbolag och det gäller även i en eventuell rättegång, sen att de flesta kommer undan är som det är. Bara för att man bockar i en ruta där det står att någon under 25 år kan bruka bilen så betyder det ju inte att någon under 25 alltid ska bruka bilen, då skulle ju alla göra så och priserna skulle bli _SKYHÖGA_ gentemot idag och då skulle försäkringsbolagen säga emot sina egna villkor. Speciellt om det gäller en Evo också och om det handlar om en skada eller en stöld där stora belopp ska betalas ut så kommer ju inte försäkringsbolaget betala ut och vara glada utan det kommer börja undersökas och en hel del trådar kommer dras och tänk då på att bevisbördan ligger på dig att du ska bevisa med t ex kvitton, vem som besiktigade bilen eller vem som oftast betalat eventuella p-böter att du inte är fordonets huvudsaklige brukare.

Jag betalar mina 2500:- per månad för mina bilar, då kan jag även sova gott och ifall något händer slipper jag få magknip. Håller fullständigt med om att det försäkringsbolagen pysslar med när det gäller detta hatande mot oss under 25 är helt åt h*lvete men sanningen ligger i att statistiken brukar inte ljuga när det står att det är unga män under 25 år som oftast hamnar i klammeri med sina fordon.

Tänk på att du kan spara 12000 nu men förlora 100 000 ifall det händer något, finns ett flertal som varit med om försäkringsbolaget sätter sig på tvären och då är det till att öppna plånboken och damma ur den rejält, ett exempel: http://supramannen.com/showthread.php?t … =slemrotta

Sök