2804
Sök

DLS 8" Basar, vilken ska man välja? DLS RS5A Låter skit....

1 131 Inlägg
23 maj 2010
Trådstartare
Någon som tror att en Kicker 8" L5 skulle kunna spela bra med övriga systemet? (sluten låda) Eller är det att glömma å gå vidare? big_smile

Vill som sagt bara ha lite mer tryck i basen.

(Kollat lite på dem då installationen hade blivit relativt smärtfri + att det går att bygga en låda till den utan att behöva göra några större ingrepp till skillnad från en vanlig rund bas)

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
23 maj 2010
Med tanke på hur pass bra storebror L5 12" spelar i ca 50L slutet så tror jag nog att det går att kräma ur en del ur 8" också! Gäller bara att ha skapligt med effekt om man ska köra slutet. smile

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

16 197 Inlägg
23 maj 2010
ChriZtoffer skrev:
Med tanke på hur pass bra storebror L5 12" spelar i ca 50L slutet så tror jag nog att det går att kräma ur en del ur 8" också! Gäller bara att ha skapligt med effekt om man ska köra slutet. smile

kan säga att kicker L5 8" inte ger nån hejjejösses bas i sluten låda.. låter bra gör den men de blir ju ingen "byxfladderbas"

"Testar man inte så får man aldrig veta"

1 131 Inlägg
23 maj 2010
Trådstartare
evilaudio skrev:
ChriZtoffer skrev:

kan säga att kicker L5 8" inte ger nån hejjejösses bas i sluten låda.. låter bra gör den men de blir ju ingen "byxfladderbas"

Sket sig det.... XD
Nej men är ju inte ute efter någon som du säger "hejjejösses bas" bara något som kan kompensera resten av systemet. Bara lite mer tryck i grejerna. Vet inte ifall en 8" L5 skulle vara rätt bas för det?

( Nästan som att man ska skita i basar å skaffa sig 2st 7x10" till roll )

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
23 maj 2010
evilaudio skrev:
ChriZtoffer skrev:

Nej men det tycker jag väl säger sig självt, en liten 8" i sluten låda kan ju inte ge alltför mycket bas men för utfyllnad neråt duger den nog bra och om jag inte missförstått helt så är det vad TS är ute efter. smile

Saab 9-3SC {SQ-edition}

16 197 Inlägg
23 maj 2010
Rigg0 skrev:
evilaudio skrev:
ChriZtoffer skrev:

Sket sig det.... XD
Nej men är ju inte ute efter någon som du säger "hejjejösses bas" bara något som kan kompensera resten av systemet. Bara lite mer tryck i grejerna. Vet inte ifall en 8" L5 skulle vara rätt bas för det?

ett bra förslag!!  skaffa 2st 7*10" till å nåt värre steg.big_smile

1 131 Inlägg
24 maj 2010
Trådstartare
evilaudio skrev:
Rigg0 skrev:
evilaudio skrev:

Sket sig det.... XD

Var det ironi där? wink

Nej men jag funderar seriöst på det, slippa bygga lådor å skit, sen väger det inte lika mkt heller. Menar spelar ju rätt bra som det gör nu ändå.
Sen när man åker själv kan man ju lira framsystemet och ställa in de 4st 7x10" bak så de kör nästan bara bas (som jag gör nu) Helt ok ljudbild får jag ändå säga.

Kmr dock få fästa dem underifrån. Med tanke på att dem väger en del kanske man ska köra med genomgående bult? (genom mdf skivan då)

Sen även de andra 7x10" är monterade uppifrån och ifall jag skaffar 2st till så kmr de monteras nerifrån, kmr det bli någon knepig ljudbild, att de ena paret dröjer efter eller något? eller är det bara att köra? big_smile

(Ifall jag kör på detta koncept så kmr det nog även trilla in en frontsub i slutet av året)
Senast redigerat av Rigg0 (24 maj 2010)

16 197 Inlägg
24 maj 2010
Rigg0 skrev:
evilaudio skrev:
Rigg0 skrev:

Sket sig det.... XD

Var det ironi där? wink

Nej men jag funderar seriöst på det, slippa bygga lådor å skit, sen väger det inte lika mkt heller. Menar spelar ju rätt bra som det gör nu ändå.
Sen när man åker själv kan man ju lira framsystemet och ställa in de 4st 7x10" bak så de kör nästan bara bas (som jag gör nu) Helt ok ljudbild får jag ändå säga.

Kmr dock få fästa dem underifrån. Med tanke på att dem väger en del kanske man ska köra med genomgående bult? (genom mdf skivan då)

Sen även de andra 7x10" är monterade uppifrån och ifall jag skaffar 2st till så kmr de monteras nerifrån, kmr det bli någon knepig ljudbild, att de ena paret dröjer efter eller något? eller är det bara att köra? big_smile

(Ifall jag kör på detta koncept så kmr det nog även trilla in en frontsub i slutet av året)

nej ja menar allvar big_smilebig_smile    men sätt alla ovanifrån elle alla underifrån.. (kan blir knas me fasen på dom annars vilket resulterar i mindre bas)

1 131 Inlägg
24 maj 2010
Trådstartare
evilaudio skrev:
Rigg0 skrev:
evilaudio skrev:

Var det ironi där? wink

nej ja menar allvar big_smilebig_smile    men sätt alla ovanifrån elle alla underifrån.. (kan blir knas me fasen på dom annars vilket resulterar i mindre bas)

Hm svårt å tro att det skulle gå att montera alla uppifrån. I värsta fall får väl ett par ligga underifrån... Men men jag löser det! Slänger upp en bild på det färdiga resultatet i projekttråden på fredag "kanske" big_smile
Senast redigerat av Rigg0 (24 maj 2010)

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
24 maj 2010
Går ju att köra ett lågpassfilter till 7x10orna när du inte har folk där bak! Då blir det ju 4st rätt så skapliga OA basar. smile

Saab 9-3SC {SQ-edition}

1 131 Inlägg
24 maj 2010
Trådstartare
ChriZtoffer skrev:
Går ju att köra ett lågpassfilter till 7x10orna när du inte har folk där bak! Då blir det ju 4st rätt så skapliga OA basar. smile

Precis så jag kör nu med de två 7x10" och det låter faktiskt riktigt bra smile
Sen hur det blir med 4st? Det vette fan. Bör ju bli lite mer tryck iaf smile

1 131 Inlägg
27 maj 2010
Trådstartare
https://www1.garaget.org/gallery/archive/63506/939096_exteli.jpg
Så blev det. Blev rätt bra ändå smile Bra ljud iaf.

Men till det nya problemet.

Framsystemet DLS RS5A låter skit när filtrena är ikopplade? Inget tryck i midden och diskanten distar fruktansvärt. Kopplar jag bort filtren låter det bra (dock lite brus från diskanten, men a det säger väl säg själv...)

Testat det mesta, inställningar på steg och kopplat lite olika med filtren men låter verkligen skit...

Kan vara så att det har kommit fukt på filtren ifall det har någon betydelse?

Sen när jag höjer ljudet till en normal ljudnivå så dör ljudet och jag måste starta om stereon för att det ska funka.

Vad är det som spökar?
(Skall köpa ett nytt men vill veta vad jag gjort för dumt) smile

16 197 Inlägg
28 maj 2010
låter de skit när du kopplat in filterna??

om stereon dör när du höjjer volymen så skulle nog ja se över ditt batteri...

att de distar å låter illa är ett bevisa på att de inte finns ström.

1 131 Inlägg
28 maj 2010
Trådstartare
evilaudio skrev:
låter de skit när du kopplat in filterna??

om stereon dör när du höjjer volymen så skulle nog ja se över ditt batteri...

att de distar å låter illa är ett bevisa på att de inte finns ström.

Låter skit när filterna är på... Låter bra utan. Dock kanske inte bästa att köra diskanter direkt på steget....
Den dör dock bara när man höjer volymen då filterna är på.

Kopplar jag allt direkt på steget så distar det inte, bara när filterna är på som sagt.
Batteriet är fullladdat. Sen alla batteri och jordkablar uppgraderade så ström får den allt.

Hm... hmm
Senast redigerat av Rigg0 (28 maj 2010)

Sök