3538
Sök

Högerregeln

49 Inlägg
5 juni 2010
Trådstartare
Tjena. Är på väg att ta körkort (privat) och det är en grej jag inte verkar kunna hitta svaret på.
Får jag göra enligt bilden?
http://pici.se/pictures/UFRIuCDFK.jpg

1 570 Inlägg
5 juni 2010
Är det en huvudled och B har väjningsplikt är det bara att köra på. På någon liten fisig 30-väg så kan du stanna och släppa ut honom. Eftersom det inte framgår om det är huvudled så stanna du. Typiskt villaområdesituation smile

Los geht's, Schumacher
1 510 Inlägg
5 juni 2010
Många har noll koll på högerregeln. Då man stannat så ser de på mig som om man var en idiot som stannar! Sen börjar dem vinka att jag ska köra! Då vinkar jag tillbaka och pekar att det är högerregeln här!

Ej okej att köra sålänge du övningskör och absolut inte då det är uppkörning! Men har man väl kortet och man kommer till en liknande situation och han vill släppa dig förbi så är det bara att köra! Så har jag gjort vid olika tillfällen big_smile

En riktigt bra tävlingsbil måste falla i bitar efter målgången - Michael Schumacher
*
Intresserad av att besöka Chernobyl och Pripyat? Kika på länken nedan:
https://www.youtube.com/watch?v=KFwNEut9iyE

49 Inlägg
5 juni 2010
Trådstartare
Så man ska stanna tills den andre föraren kör? Det är inte en huvudled (frågar ju om högerregeln).
Har uppkörning snart smile

+Uppfinnare+
643 Inlägg
5 juni 2010
som sagt, är det inte huvudled du kör på så ska du släppa fram bilen. I praktiken fungerar detta sämre, det brukar oftast bli som så att om du kör på en större väg än bil B så väntar bil B, men så skall det ju inte vara egentligen. Men du ska absolut inte göra så när du är på körskola eller uppkörning. Då blir det bassning direkt big_smile

edit: Det är "okej" att fortsätta köra om du verkligen är helt säker på att den andra bilen väntar tills du kört förbi, så sa min körskolelärare iaf.
Senast redigerat av Evil_90 (5 juni 2010)

ommanstruntariatthamellanrummellan
ordensåspararmannågonsekundnärmanskriversinsignatur

4 005 Inlägg
5 juni 2010
Nej det är inte tillåtet.

28 18 § Underlåtenhet att iaktta väjningsplikt mot
fordon som närmar sig från höger 2000 kr.

Känner du att det är värt att betala 2000kr för att ngn annan inte kan högerregel så kör på. Hade en kollega som körde rakt fram och så stod den civilpolis bakom.

21 761 Inlägg
5 juni 2010
Högeregeln gäller ju, men samtidigt kan man inte vänta "i flera minuter" på att bilen från höger ska köra ut eftersom man kanske hindrar bakomvarande trafik. smile

Kan vara knepigt i vissa situationer, gäller att ha ögonkontakt med den andra bilisten.

4 005 Inlägg
5 juni 2010
Drönirettab skrev:
Högeregeln gäller ju, men samtidigt kan man inte vänta "i flera minuter" på att bilen från höger ska köra ut eftersom man kanske hindrar bakomvarande trafik. smile

Kan vara knepigt i vissa situationer, gäller att ha ögonkontakt med den andra bilisten.

Det är alltid när man "chansar" som man blir påkommen. smile

Skogsmålare
630 Inlägg
6 juni 2010
Jag hade gjort så här

1. stannat efter som det är högerregel
2. väntat på att bil B ska köra (försökt få ögon kontakt med förare i bil B)
3. Kör han fortfarande visa med handen att han ska köra/ du släpper fram
4. Kör han inte , då hade jag kört även påtalat i bilen så att körläraren hör att nu har han fått chansen att köra

Nu sk åvan inte ta flera minuter utan man ska vara betsämmd och visa vad man ska göra i trafiken, så det inte känns som man är osäker

Vet ej om det är rätt att göra så, men vill inte bil B köra så ska man själv inte bli ett hinder i trafiken.

Du kan alltid gå in på en körskola och ställa frågan , de kommer nog vara vänliga och svara vad som gäller
Senast redigerat av jynsa (6 juni 2010)

7 274 Inlägg
6 juni 2010
Vi fick alltid lära oss att aldrig visa något med händerna.
Dom sa till oss att det ger dom andra en falsk trygghet om att det är säkert att gå/köra så dom kan glömma att titta åt andra hållet.

Men du ska stanna och söka ögonkontakt med den andra chauffören och på så sätt visa att det är han som ska köra.

Rumpmas
3 860 Inlägg
6 juni 2010
Det är nog alltid lämpligt att stanna om du har väjningsplikt mot utsvängande fordon. De börjar ju bli ovanligare nu när de omvandlas till väjningsplikt från ena hållet, men jag känner till många korsningar på landsbygden där man kan komma åkande på en 70-väg som inte är huvudled, med korsande vägar som inte heller är huvudleder. Många chanser att få en ny bil om man kör helt efter lagboken... För folk delar mycket riktigt in vägar i större och mindre, där de som kommer på den större vägen sak ha förkörsrätt.

Oftast när man iakttar högerreglen blir det ju så att båda står still en stund medan den andra stirrar på dig som ett fån och undrar vad fan du parkerar precis innan korsningen för. wink
Men rätt som det är stöter du på paragrafryttaren. Oftast en äldre man som blir hunsad av frun hemma, som ALLTID kör precis enligt boken, tar förbrytelser personligt och ser det som sin plikt att straffa dem hårt. Han kör prick skyltad hastighet och hindrar gärna omkörningar och möter upp med helljuset i backspegeln om du lyckas tråckla dig förbi. Och gör de dummaste manövrerna i trafiken, bara för att han har rätt. Han planterar gladeligen sin bil i sidan på din om du inte iakttar väjningsplikten.

Hur trafikskolelärare ser på en situation med en 70-väg där du kommer upp mot en högerregel tycker jag att du kan knalla in på körskolan och fråga. Det är väl mest 70-vägar som kan tänkas vara tveksamma eftersom farten är så pass hög kontra den korsande trafiken. Oavsett vad gemene man tror tycker i alla fall jag att det aldrig borde kunna bli fel på en omkörning att köra efter boken. I alla fall mer rätt än att strunta i en väjningsplikt!

4 005 Inlägg
6 juni 2010
Brains skrev:
Vi fick alltid lära oss att aldrig visa något med händerna.
Dom sa till oss att det ger dom andra en falsk trygghet om att det är säkert att gå/köra så dom kan glömma att titta åt andra hållet.

Men du ska stanna och söka ögonkontakt med den andra chauffören och på så sätt visa att det är han som ska köra.

Det är egentligen rätt. Det finns fall vid tvåfilsväg där föraren i bil 1 till höger vinkar fram en gående, som går ut och blir påkörd av bil 2, och så får föraren i bil1 delat ansvar.

4 005 Inlägg
6 juni 2010
hehe, ska bara tillägga. I Strängnäs så har inte Höger-regeln fungerat så bra på länge... Efter ett tag tröttnade kommunen så de satte upp en skylt HÖGERREGELN GÄLLER i varenda jävla korsning i stan. Helvete vad alla körde ordentligt och bra.

Efter 3-4 mån så tog de tyvärr bort skyltarna så det börjar återgå till anarkin igen. hmm

Måste väl medge att det känns rätt skumt att man kör på en stor bred väg och ska stanna för bilar som kommer på anslutande vägar. Men så är det när kommunen tycker det är billigare att göra om en huvudled till högerregel istället för att sätta upp parkeringsskyltar och göra parkeringar. smile

Rumpmas
3 860 Inlägg
6 juni 2010
linuslinje skrev:
hehe, ska bara tillägga. I Strängnäs så har inte Höger-regeln fungerat så bra på länge... Efter ett tag tröttnade kommunen så de satte upp en skylt HÖGERREGELN GÄLLER i varenda jävla korsning i stan. Helvete vad alla körde ordentligt och bra.

Efter 3-4 mån så tog de tyvärr bort skyltarna så det börjar återgå till anarkin igen. hmm

Måste väl medge att det känns rätt skumt att man kör på en stor bred väg och ska stanna för bilar som kommer på anslutande vägar. Men så är det när kommunen tycker det är billigare att göra om en huvudled till högerregel istället för att sätta upp parkeringsskyltar och göra parkeringar. smile

Ja vafan, har man råd att sätta upp skyltar med "Högerregel gäller" kan man väl lika gärna sätta upp en permanent väjningspliktsskylt i varje aktuell korsning istället lol

Kräsen grafiker
1 775 Inlägg
6 juni 2010
Meeeenom om det kommer en bil från höger (som har företräde enligt högerregeln), men som stannar för han inte har koll på högerregeln, fååårr jag då köra vidare? Har hört det nånstans (men jag kommer inte ihåg var) om han stannar helt o hållet så har han "förlorat" sin chans att köra först. Nån som har koll?

Whine whine!

Rumpmas
3 860 Inlägg
6 juni 2010
Urkas skrev:
Meeeenom om det kommer en bil från höger (som har företräde enligt högerregeln), men som stannar för han inte har koll på högerregeln, fååårr jag då köra vidare? Har hört det nånstans (men jag kommer inte ihåg var) om han stannar helt o hållet så har han "förlorat" sin chans att köra först. Nån som har koll?

Nej, om du åker, och han sedan åker samtidigt, så åker du på det smile
I de flesta fall står ju bilen som stannar snällt kvar och väntar om du kommer i fart, men någon finns det alltid som kommer på att han har företräde och bara kör, med rätten på sin sida.

Kräsen grafiker
1 775 Inlägg
6 juni 2010
Men alltså, jag kommer körandes till en korsning där jag har väjningsplikt enligt höggerregeln, men det står redan en bil stilla där och jag fortfarande har hyfsad fart, MÅSTE jag då stanna o släppa förbi honom eller får jag fortsätta åka i och med att han redan står stilla?

Whine whine!

4 005 Inlägg
6 juni 2010
Urkas skrev:
Men alltså, jag kommer körandes till en korsning där jag har väjningsplikt enligt höggerregeln, men det står redan en bil stilla där och jag fortfarande har hyfsad fart, MÅSTE jag då stanna o släppa förbi honom eller får jag fortsätta åka i och med att han redan står stilla?

NEJ!

Vad är det ni inte förstår?!?! haha.

Högerregel är väjningsplikt mot bilar som kommer från höger.
Det finns inga undantag såvida inte polisman ger dig tecken att köra ändå.

Forummoderator
10 576 Inlägg
7 juni 2010
§3 Rubriksanvisningar: Allmänna
•Informativt och beskrivande - Det är viktigt att läsaren snabbt kan bilda sig en uppfattning om vad tråden handlar om innan man läst inlägget. Därför är det viktigt att få med trådens syfte direkt i rubriken genom en tydlig formulering. Det ger dig bästa möjliga respons. Var övertydlig!
•Ej kort och generellt - Rubriker som "Hjälp", "Trim?", "Nån som vet?" eller annat intetsägande som "Kolla in den här" är inte godkända.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Sök