2989
Sök

Regler gällande högerregeln?

49 Inlägg
9 juni 2010
Trådstartare
Tjena, eftersom min andra tråd blev låst och jag har en ny fråga så gör jag en ny tråd.

http://pici.se/pictures/MaQUNRqCD.jpg

Får jag åka rakt fram enligt denna bild?

Audi A5 quattro driver.
2 203 Inlägg
9 juni 2010
Det beror på om vägen du åker på är huvudled eller inte. Är det huvudled så ska bil B vänta. Är det inte huvudled så ska bil A släppa före bil B.

8 883 Inlägg
9 juni 2010
Visst får du åka rakt fram enligt bilden.
Du bör överväga att köpa en bok från en trafikskola eller dylikt.

Fotograf på tierpidag.se

193 Inlägg
9 juni 2010
Fast sunt förnuft existerar ju trots allt i trafiken, även om man ibland undrar.
Jag ser inga skyltar etc på bilden så högerregeln gäller ju för bil A MEN bil B kan ju inte ta vägen någonstans utan att hindra BIL A eller mötande trafik.

Bara om det sitter en pundare i bil B så kör han ut liksom...

E85 TD04 Biopower, Mackanized.
Körglädje och bränsleekonomi går inte att kombinera.

8 883 Inlägg
9 juni 2010
Falcy skrev:
Fast sunt förnuft existerar ju trots allt i trafiken, även om man ibland undrar.
Jag ser inga skyltar etc på bilden så högerregeln gäller ju för bil A MEN bil B kan ju inte ta vägen någonstans utan att hindra BIL A eller mötande trafik.

Bara om det sitter en pundare i bil B så kör han ut liksom...

Högerregeln gäller ju givetvis för bil B också.

Fotograf på tierpidag.se

193 Inlägg
9 juni 2010
Ja såklart...doh. Fatta hur dum i huvudet man kan vara? roll Ofattbart, ush!

E85 TD04 Biopower, Mackanized.
Körglädje och bränsleekonomi går inte att kombinera.

49 Inlägg
9 juni 2010
Trådstartare
Men enligt högerregeln så ska man ju lämna företräde till dom från höger? Så det gäller inte om han står och väntar på att det ska bli fritt från bilar?

8 883 Inlägg
9 juni 2010
Getenjoki skrev:
Men enligt högerregeln så ska man ju lämna företräde till dom från höger? Så det gäller inte om han står och väntar på att det ska bli fritt från bilar?

Det ger sig ganska naturligt att bil A kör då bil B lämnar företräde till bilarna från sin högra sida. Skulle vara märkligt om även bil A stanna

Fotograf på tierpidag.se

Saabifierad
2 031 Inlägg
10 juni 2010
Kör på getenjoki, fast håll ett öga på bilen B ändå wink

Miljöpartistisk riksdagspolitiker: På vägen hit denna dag såg jag något sorgligt, jag såg en pingvin som bara låg ner vid sidan av cykelvägen, och jag förstod nästan direkt varför: bensinpriset är ju enbart på 14 kronor.......... Skulle det ligga på 50 kronor idag skulle pingvinen vara uppe och göra det pingviner gör..... Tänk på det kära församling....Tänk på det!

224 Inlägg
12 juni 2010
Det är klart att bil A skall köra eftersom bil B måste vänta tills det blir klart från hans höger innan han kan köra. Om jag inte mins fel så har man förlorat sin förkörsrätt om man har stannat.

4 005 Inlägg
13 juni 2010
Hamilton skrev:

Finns inga undantag till högerregeln..

Så nej.

Edit: sen förstår jag inte riktigt syftet med ännu en tråd när TS redan fick svar i förra. http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=180766
Senast redigerat av linuslinje (13 juni 2010)

8 883 Inlägg
13 juni 2010
linuslinje skrev:
Hamilton skrev:

Finns inga undantag till högerregeln..

Så nej.

Edit: sen förstår jag inte riktigt syftet med ännu en tråd när TS redan fick svar i förra. http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=180766

Eftersom bil B lämnar företräde till bilarna från sin högra sida så varför skulle inte bil A kunna köra enligt dig?
För inte ska väll både bil A och B stå still medans bilarna från bil B´s högra sida passerat....

Fotograf på tierpidag.se

9 108 Inlägg
13 juni 2010
Det mest praktiska är ju att köra i och med att bil B ändå väntar.

Om bil B's förare är en pundare som kör in i sidan på dig så blir det dock ditt fel roll Ögonkontakt är nyckelordet.

Lagen säger att man ska lämna företräde åt bilar som "nalkas" från höger, om de står still och sedan kör igen så nalkas de ju igen roll Tolkningsfråga det där.

Hur som helst: Keep it simple, keep it clean. 99% av alla förare kör i bil A's läge, högerregeln gäller fortfarande men det är inte praktiskt att tillämpa den för fem öre.

272 Inlägg
13 juni 2010
Står i körkortsboken att du kan passera medans bil B väntar på bilarna (C).

4 005 Inlägg
13 juni 2010
Nicklas-med-ck skrev:
Står i körkortsboken att du kan passera medans bil B väntar på bilarna (C).

Jaha?

Likadant som om trafikverket tolkar en lag på sitt sätt (tex cirkulationsplats) så betyder inte detta att det är så enligt lag. Lagtexter tolkas på lite olika sätt...

Det är ju deras bilskolans tolkning..

Men sure, plocka gärna fram något som motbevisar mig ur trafikförordning eller något prejudikat så går jag med på det.

Kan väl tillägga att det förmodligen är väldigt osannolikt att t ex en Polisman skulle bötfälla för denna företeelse om man blir ertappad. Möjligtvis skulle man kanske kunna hävda att man hindrar övrig trafik..
Senast redigerat av linuslinje (13 juni 2010)

Rumpmas
3 860 Inlägg
13 juni 2010
tpdabster skrev:
Det är klart att bil A skall köra eftersom bil B måste vänta tills det blir klart från hans höger innan han kan köra. Om jag inte mins fel så har man förlorat sin förkörsrätt om man har stannat.

Nej. Du minns fel. Du är säkert en av de jag håller på att krocka med i korset Vallbyleden/Pettersbersgatan nästan dagligen.

224 Inlägg
13 juni 2010
Andromeda skrev:
tpdabster skrev:

Nej. Du minns fel. Du är säkert en av de jag håller på att krocka med i korset Vallbyleden/Pettersbersgatan nästan dagligen.

Har sökt lite och hittar inte det jag sa om förkörsrätt, hade nog fel där. Det är inte jag som ställer till det för dig, kör sällan på den sidan svartån.

4 005 Inlägg
14 juni 2010
tpdabster skrev:
Andromeda skrev:
tpdabster skrev:

Har sökt lite och hittar inte det jag sa om förkörsrätt, hade nog fel där. Det är inte jag som ställer till det för dig, kör sällan på den sidan svartån.

I trafiken finns inga rättigheter, bara skyldigheter. smile Såvida man inte kör ett utryckningsfordon under vissa omständigheter som man är behörig för dvs. smile
Senast redigerat av linuslinje (14 juni 2010)

Sök