3501
Sök

Kuggad pga att vara privatist?

49 Inlägg
23 juni 2010
Trådstartare
#1
Tjena!
Har kuggat 2 gånger nu och vill höra vad ni tycker om orsaken.

Första gången blir jag kuggad pga "dålig planering". Gubben snackar om att jag satte på blinkersen för tidigt vid ett körfältsbyte och att jag skulle släppt förbi 2 bilar som var bakom mig i andra körfältet.

Andra gången blir jag också kuggad för dålig planering vid körfältsbyte fast denna gång pga att jag satte på blinkersen för sent för att jag släppte fram 3 bilar innan jag bytte körfält.

Vafan? Hur ska jag göra då för att få godkänt?

/Joki

7 274 Inlägg
23 juni 2010
#2
Omöjligt för oss att säga då vi inte var där.
Du ska inte vara aggressiv i trafiken men du ska inte heller vara feg.
Harmoniskt och bestämt!

Han kanske menar att du har dålig planering överlag och då tog han upp dom där situationerna som exempel.
Du kanske hade dålig planering under hela körningen.

Varför inte ta upp det med honom istället? Lite lättare för honom än oss att förklara vad det är som felar i din körning.

Det är sällan att man stöter på en examinerare som är ute efter att kugga folk.
Kör du korrekt så får du körkortet.


9 108 Inlägg
23 juni 2010
#3
Som sagt omöjligt att säga om man inte är där. Vi kan inte skriva på ett forum hur du ska köra. Hur som helst, det låter som att du gör något allvarligt fel när du byter körfält, kanske saktar in i onödan eller sätter på blinkers när folk är i din döda vinkel (det är onödigt även om du vet att de är där, de blir skraja)

De är nästan för snälla mot privatister skulle jag säga, många som inte kan köra för fem öre som ändå blir godkända efter ett par uppkörningar.


4 005 Inlägg
23 juni 2010
#4
Jag körde upp privat för B och D behörigheterna. Märkte ingen skillnad mot att komma från skola.

Däremot så har jag märkt att många tror att de blev kuggade för en liten grej medans det egentligen var flera saker och att dem inte förmedlade någon bra helheltsbild.


luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
23 juni 2010
#5
har ingen som helst betydelse om man kört privat eller på bilskola. Jag tog inte en enda lektion, inte heller teorikurs. Jag övningsskörde fram och tillbaka till jobbet (sommarjobbade hos min far) halkbana, teoriprov 65p (70 inkl testfrågor) och första uppkörningen. Detta gjordes i Uppsala 2002. Nej jag vill inte höra hur duktig jag är..

Känns snarare som att man använder det som ursäkt för att man missat en hel del av de viktiga saker som man går igenom under körlektioner, så som att använda backspeglar, planera körningen. Som Linuslinje även nämnde ovan är det sällan bara en orsak till att man blir kuggad.

Jag själv körde fel på min uppkörning, men korrigerade detta på ett vettigt sätt så det var inga problem.


Smålänning
7 883 Inlägg
23 juni 2010
#6
Fråga honom efter körning istället rakt ut vad du gjorde fel, och vad du ska tänka på efter.

Fråga även vad som var positivt.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

har roligt.. och ibland tråkigt
461 Inlägg
23 juni 2010
#7
vad jag sett så spelar det stort roll.  iaf i karlstad o vad "jag" sett.

en tjej kompis till mig lärde sig privat.  under 5 månader. hon blev kuggad 4 ggr. 5 gången, skrev hon sitt namn i en traifkskola, men gick aldrig ditt. ! ( hon köpte 2 lektioner bara ).

hon gjorde upp körningen o blev godkänd  fast än hon gjorde minst 3 mistag som hon kommer ihåg ( glömde blinkers vid sväng, )  ( höger regeln)    (ej stannade vid övergångställe när en man var redan på väg in )

alla misstag som annars man blir kuggad för ( vad jag tror ).

min polare ville ta  körkort, likadant för han, efter andra gången bad jag honom o skriva sitt namn i skolan, han köpte 2 lektioner, gick aldrig ditt ( han jobbade)   blev godkänd, fastän han e en av de sämsta jag vet när det gäller bilkörning ( han gör U-sväng i en högersväng o mitt på övergångsställen. )   o massa andra konstiga grejer.

men som sagt, det är vad JAG sett.  så hoppa inte på mig o anklaga mig för att jag säger alla e så

An eye for eye only ends up making the whole world blind.

9 108 Inlägg
23 juni 2010
#8
mr_right skrev:
vad jag sett så spelar det stort roll.  iaf i karlstad o vad "jag" sett.

en tjej kompis till mig lärde sig privat.  under 5 månader. hon blev kuggad 4 ggr. 5 gången, skrev hon sitt namn i en traifkskola, men gick aldrig ditt. ! ( hon köpte 2 lektioner bara ).

hon gjorde upp körningen o blev godkänd  fast än hon gjorde minst 3 mistag som hon kommer ihåg ( glömde blinkers vid sväng, )  ( höger regeln)    (ej stannade vid övergångställe när en man var redan på väg in )

alla misstag som annars man blir kuggad för ( vad jag tror ).

min polare ville ta  körkort, likadant för han, efter andra gången bad jag honom o skriva sitt namn i skolan, han köpte 2 lektioner, gick aldrig ditt ( han jobbade)   blev godkänd, fastän han e en av de sämsta jag vet när det gäller bilkörning ( han gör U-sväng i en högersväng o mitt på övergångsställen. )   o massa andra konstiga grejer.

men som sagt, det är vad JAG sett.  så hoppa inte på mig o anklaga mig för att jag säger alla e så

Massa skrönor. De har haft tur eller så körde de helt enkelt bättre. roll

Jobbar som trafiklärare och är det något jag märkt/hört av andra lärare är det att folk mytar väldigt mycket om hur det var på uppkörningen. Klart fasen killen inte gjorde u-sväng på övergångsställe på uppkörningen eller hur wink De hinner inte testa allt som har med bilkörning att göra utan de gör stickprov.

Grejen många hakar upp sig på är att de vill skriva in sig och ha körskolebilen på uppkörningen, men vi vill ju inte låta någon försämra vår statistik om vi inte kör med personen och testar så han/hon kan köra. Det räcker inte att de "skriver sitt namn" någonstans, så länge man kör upp som privatist med trafikverkets bil är det ju skit samma.

Det känns som någon sa mest som en dålig ursäkt för att man kör illa.. "De kuggade mig för att jag var privatist", vad tjänar inspektören på det? De får ingen provision från körskolorna precis smile


49 Inlägg
23 juni 2010
Trådstartare
#9
Hmm, det var det enda han nämde och det står inget mer speciellt på protokollet. Får väl ta några lektioner och få se om dom vet vad som är rätt då...

Handledare
1 481 Inlägg
24 juni 2010
#10
Enklast är att gå till en körskola och be att få göra en testuppkörning. Då kan de berätta om/vad för fel du gör.
Grabben körde privat med mig. Innan han beställde uppkörning tog han en lektion på körskola (Finns en som heter privatisten här i Örebro) Läraren bedömde att det bara var att beställa uppkörning. Han klarade på första försöket.


Rumpmas
3 860 Inlägg
24 juni 2010
#11
Inspektören får ju en känsla för hur din körning är, och den kan ju vara antingen bra eller dålig, känner han sig viss om att du kan köra eller inte? Känner han eller hon att du kör på ett säkert sätt kanske denne är lite förlåtande mot enklare missar, medan han kanske är ganska hård på en mindre miss om körningen känns osäker. Han måste ju pricka i något i protokollet, mig veterligen finns inte "allmänt osäker körförmåga" eller liknande att välja.

Jag tror också för övrigt att folk hittar på mycket ursäkter när de kuggar.
Woooot! Den jäveln underkände mig för att jag råkade köra i ett potthål!! När eleven i själva verket svängt åt fel håll och sedan försökt backa mot enkelriktat.

Jag tror inte heller att de är tuffare mot privatister. Trafikskolorna antyder ju gärna det, men det har de ju inget ekonomiskt intresse av att göra, eller hur? wink
Sedan är det ett faktum att trafikskoleelever klarar första uppkörningen i otroligt mycket högre utsträckning än privatister, men det tror jag personligen beror på att planeringsbiten av körningen samt uppsikten inte sitter riktigt där den ska hos många privatister. Sedan finns det undantag till allting.



Sök