Det finns en bra historia om tre vetenskapsmän som åker tåg genom Skottland.
En astronom, en fysiker och en matematiker.
Tågen åker förbi en äng där det betar ett enda ensamt får som är svart i pälsen.
Då utropar astronomen :
- Aha! I Skottland är fåren svarta.
Fysikern säger då:
- Jaaaaa, eller ett svart får i Skottland.
Då suckar matematikern och säger:
- I Skottland finns det i alla fall en äng där det finns ett får som är svart i alla fall på ena sidan.
Sensmoralen är att man kan inte döma ut en hel klass av material - "rostfria" - som är en klass med oerhört många varianter, bara för att det tillverkas sådana i skitmaterial med tveksam kvalitet någonstans i världen.
Vänd på det:
Det finns en känd tillverkare/försäljare av trimprodukter, bla för Volvo, som började sin karriär för sisådär fem-sex år sedan. Han började då att tillverka tubgrenrör i svartstål själv och sälja. Vi i Garaget vårat hade nära kontakt med honom och fick tag på ett av hans första grenrör. Svetsarna var urusla och skulle vi ha kört med det skulle det säkert ha börjat läka och jävlas.
Ska vi av det dra slutsatsen att alla grenrör i svartstål är usla?
Ergo:
Döm inte ut en hel klass av material bara för att vissa tillverkare klantar till det eller snålar med dåliga materialval.
Däremot så håller jag som sagt var med om att det mycket sannolikt är besvärligare att bygga hållbara grenrör i rostfritt än i svartstål. Att det dock går, det har jag både sett med egna ögon och fått vidimerat av duktiga motorbyggare.
/Göran
940RDALLE skrev:
Orkar inte diskutera!!!! Men vad mer begär du om du inte nöjer dig med FAKTA och BEVIS, bättre bevis går ju inte få!!!!!! Sedan att jag sagt att kompisar samt lite projekttråds besök har sett att dom också har problem med rostfria grenrör. Säger det ännu en gång: efter alla grenrör i rostfritt jag sett till 16v volvo turbo så görs dom i kina alltså inget bra meterial!!! sen att bästa materialet finns här o där spelar ju ingen roll när dom redan har mass producerat grenrör i skitmaterial, så varför chansa o köpa ett isåfall när jag sagt även länkat m.m att det KAN brista oavset!!!! inte speciall beställer man ett rostfritt när det finns vanliga färdigbyggda svartstålgrenrör o lite avgasbandage på det
Du tror väl på tomten också????? Även om jag skulle fixa fram bevis att han inte finns!!!