4459
Sök

Grenrör 960 16v Turbo?

Bärs!
3 456 Inlägg
24 juni 2010
#21
940RDALLE skrev:
Puls splitt grenrör är: grenröret har lika långa rör från alla avgasutgångar. Läste lite på sävar turbo då en kille vid namnet jens är en GUD på motorer som rekomenderade 48cm långa rör, kan ha fel med längden men kolla lite där o sök på pulssplitt

Nej? Du får nog läsa lite mer på Sävar...


"Med ett sk. pulssplit vill man dra nytta av motorns pulser för att dom ska förstärka varann och kunna driva på starkare. Ungefär som extraktorrör till sugmotorn som drar nytta av chockvågen från förbränningen till att dra ut förbränningsgaser(och till viss del dra in ny färskgas).
På ex en 4:a har man 1:an och 4:an som går ihop i collectorn, och 2:an och 3:an i en del av collectorn.
Poängen är att dom två grupperna ska hållas isär fram till turbon för att tryckstötarna ska fördelas så jämt som möjligt då tändföljden hos en fyra vanligtvis är 1-3-4-2."
Senast redigerat av Aga_Diff (24 juni 2010)

Garaget.org peakade 2008.

10 287 Inlägg
24 juni 2010
#22
Ja visst.

Vart har jag skrivit nåt annat?
Jag replikerade på påståendet om att rostfritt skulle försämra effekten gentemot ett grenrör i svartstål.

Du missade nog att jag skrev att:

"Sedan att det är lättare att tillverka grenrör i svartstål är helt klart fallet men att tillverka i rostfritt och få att hålla går också om man vet vad man sysslar med och väljer rätt slags rostfritt"

Men skall man bara ha runt 450-500Hkr så duger orginal 16V turbo grenrör utmärkt.

/Göran


940RDALLE skrev:
Då är det väll bättre att satsa 4000kr direkt på ett rättbyggt grenrör från början så han slipper att köpa om?

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

1 738 Inlägg
24 juni 2010
#23
Aga_Diff skrev:
940RDALLE skrev:
Puls splitt grenrör är: grenröret har lika långa rör från alla avgasutgångar. Läste lite på sävar turbo då en kille vid namnet jens är en GUD på motorer som rekomenderade 48cm långa rör, kan ha fel med längden men kolla lite där o sök på pulssplitt

Nej? Du får nog läsa lite mer på Sävar...


"Med ett sk. pulssplit vill man dra nytta av motorns pulser för att dom ska förstärka varann och kunna driva på starkare. Ungefär som extraktorrör till sugmotorn som drar nytta av chockvågen från förbränningen till att dra ut förbränningsgaser(och till viss del dra in ny färskgas).
På ex en 4:a har man 1:an och 4:an som går ihop i collectorn, och 2:an och 3:an i en del av collectorn.
Poängen är att dom två grupperna ska hållas isär fram till turbon för att tryckstötarna ska fördelas så jämt som möjligt då tändföljden hos en fyra vanligtvis är 1-3-4-2."

Inte för att jag läste på så noga eller skrivit all info men jag ser inte vart min fakta faller? Jag har bara sagt att det är ett grenrör med exakt lika långa rör vilket är rätt fakta, sen att du har lagt till denna info om grenrörets funktion är ju ett + men jag har ändå inte skrivit något som inte stämmer!

Eller?
Senast redigerat av 940RDALLE (24 juni 2010)


1 738 Inlägg
24 juni 2010
#24
Sharky skrev:
Ja visst.

Vart har jag skrivit nåt annat?
Jag replikerade på påståendet om att rostfritt skulle försämra effekten gentemot ett grenrör i svartstål.

Du missade nog att jag skrev att:

"Sedan att det är lättare att tillverka grenrör i svartstål är helt klart fallet men att tillverka i rostfritt och få att hålla går också om man vet vad man sysslar med och väljer rätt slags rostfritt"

Men skall man bara ha runt 450-500Hkr så duger orginal 16V turbo grenrör utmärkt.

/Göran


940RDALLE skrev:
Då är det väll bättre att satsa 4000kr direkt på ett rättbyggt grenrör från början så han slipper att köpa om?


Jo visst! men efter faktan o bevisen jag gav så rekomenderar jag inte att köra på rostfritt för det har sina brister om man nu ska beställa en färdig upplaga grenrör på vissa trimföretag, sen att speciallbeställa ett grenrör i rostfritt hade jag ju alldrig gjort för då hade nog veckopengen gått åt! jag menar att varför chansa o köra på ett sådant grenrör när det är bevisat att det smällter, men sen kanske man har lyckan att får tag på ett som inte brister. Då menade jag att gå o köpa ett rostfritt för 3000kr sedan går det ett år då nästa bygge drar igång så måste man ändo inhandla ett nytt för att det gammla klarar inte av värmen o effekten!


1 062 Inlägg
24 juni 2010
#25
http://i2.tinypic.com/6u7u83b.jpg 

så det där grenröret ska klara 500hk jo tjena

men sätt ditt ett redigt grenrör ist å ladda bra mkt mindre för samma effekt
mindre ladd = hålbarare motor

mvh

Team Björkeryd

8 253 Inlägg
24 juni 2010
#26
wildboy_87_ skrev:
http://i2.tinypic.com/6u7u83b.jpg 

så det där grenröret ska klara 500hk jo tjena

Inte omöjligt, finns ju folk som plockat ut 450hk med vanligt 940 grenrör, dock portat. Så visst kan det vara möjligt, men långt ifrån den bästa lösningen. Får såna effekter är ju ett riktigt grenrör ett måste om man vill ha ett vettigt resultat.
Senast redigerat av Marlboroman (24 juni 2010)


526 Inlägg
25 juni 2010
#27
Marlboroman skrev:
wildboy_87_ skrev:
http://i2.tinypic.com/6u7u83b.jpg 

så det där grenröret ska klara 500hk jo tjena

Inte omöjligt, finns ju folk som plockat ut 450hk med vanligt 940 grenrör, dock portat. Så visst kan det vara möjligt, men långt ifrån den bästa lösningen. Får såna effekter är ju ett riktigt grenrör ett måste om man vill ha ett vettigt resultat.

jo jag håller med finns en viss smith i trakterna här som har plockat ur bra mycket ur 940 grenrör med annan turbo på bara och samma sak med 16 v turbo rörena så de är nog bara och göra en adapter eller ev slipa av grenrörers fläns och borra om de  det har han gjort och de funkar KANON smile

10 287 Inlägg
25 juni 2010
#28
Fakta och bevis? På vad?
Att om man inte gör det riktigt så är chansen större att det går åt skogen möjligtsvis.

Det är inget fel på rostfritt om det görs korrekt med rätt val av material. Att någon blåser hål på en svets/skarv försöker du väl inte göra till bevis för att rostfritt skulle vara dåligt per se hoppas jag - för då har du underlig uppfattning om bevis.

Efter 30 år som yrkesverksam ingenjör så har jag nog lite högre krav än så på "fakta och bevis",

/Göran

940RDALLE skrev:
Jo visst! men efter faktan o bevisen

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Ett riktigt sprut de enda rätta
2 252 Inlägg
25 juni 2010
#29
940RDALLE skrev:
Aga_Diff skrev:
940RDALLE skrev:
Puls splitt grenrör är: grenröret har lika långa rör från alla avgasutgångar. Läste lite på sävar turbo då en kille vid namnet jens är en GUD på motorer som rekomenderade 48cm långa rör, kan ha fel med längden men kolla lite där o sök på pulssplitt

Nej? Du får nog läsa lite mer på Sävar...


"Med ett sk. pulssplit vill man dra nytta av motorns pulser för att dom ska förstärka varann och kunna driva på starkare. Ungefär som extraktorrör till sugmotorn som drar nytta av chockvågen från förbränningen till att dra ut förbränningsgaser(och till viss del dra in ny färskgas).
På ex en 4:a har man 1:an och 4:an som går ihop i collectorn, och 2:an och 3:an i en del av collectorn.
Poängen är att dom två grupperna ska hållas isär fram till turbon för att tryckstötarna ska fördelas så jämt som möjligt då tändföljden hos en fyra vanligtvis är 1-3-4-2."

Inte för att jag läste på så noga eller skrivit all info men jag ser inte vart min fakta faller? Jag har bara sagt att det är ett grenrör med exakt lika långa rör vilket är rätt fakta, sen att du har lagt till denna info om grenrörets funktion är ju ett + men jag har ändå inte skrivit något som inte stämmer!

Eller?

Att ha exakt lika långa rör, 48cm lång eller 32cm Handlar om vid vilket varvtal du vill stämma av motorn, längre grenrör ger en mer sugmotor käraktär i lågregistret på turbomotorn, alltså du får bättre bottendrag med lika långa rör som är avstämt efter din motor, sen pulsplitt är att man vill försöka skjussa igång turbon ett par hundra varv tidigare då man drar nytta av "blixtlås" effekten i grenröret samma sak som i ett extraktor till en sugmotor dom det är skrivet tidigare lite högre upp..

You don't get another chance, Life ain't a nintendo -

10 287 Inlägg
25 juni 2010
#30
OK.

Jag bromsade 443Hkr vid 1.18 bar med ett sådant grenrör. Vad säger det dig om motorns effektivitet?
Du bygger bra om du själv lyckas får högre effekt med en 2.3L 16V B234F vid lägre ladd.
Han som bromsade var dessutom Kenneth Andersson i Saltsjöö.Boo så det var varken bluffgubbe eller bluffsiffror.

Fast jag nog hålla med om att det börjar bli trångt runt 500 så där får du mycket sannolikt bättre resultat med ett annat grenrör.

/Göran



wildboy_87_ skrev:
http://i2.tinypic.com/6u7u83b.jpg 

så det där grenröret ska klara 500hk jo tjena

men sätt ditt ett redigt grenrör ist å ladda bra mkt mindre för samma effekt
mindre ladd = hålbarare motor

mvh

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Ett riktigt sprut de enda rätta
2 252 Inlägg
25 juni 2010
#31
http://i883.photobucket.com/albums/ac34/wiikstromm/volvo%20turbo/DSC01937.jpg

mitt grenrör i en 244 16v turbo med original lutning på motor

http://i883.photobucket.com/albums/ac34/wiikstromm/volvo%20turbo/DSC01964.jpg

det där är även byggt så jag kan ta ut grenröret utan att luta upp motor, samt kunna byta olje filter utan att lossa grenröret osv
Senast redigerat av Wikstromm (25 juni 2010)

You don't get another chance, Life ain't a nintendo -

1 738 Inlägg
25 juni 2010
#32
Sharky skrev:
Fakta och bevis? På vad?
Att om man inte gör det riktigt så är chansen större att det går åt skogen möjligtsvis.

Det är inget fel på rostfritt om det görs korrekt med rätt val av material. Att någon blåser hål på en svets/skarv försöker du väl inte göra till bevis för att rostfritt skulle vara dåligt per se hoppas jag - för då har du underlig uppfattning om bevis.

Efter 30 år som yrkesverksam ingenjör så har jag nog lite högre krav än så på "fakta och bevis",

/Göran

940RDALLE skrev:
Jo visst! men efter faktan o bevisen


Orkar inte diskutera!!!! Men vad mer begär du om du inte nöjer dig med FAKTA och BEVIS, bättre bevis går ju inte få!!!!!! Sedan att jag sagt att kompisar samt lite projekttråds besök har sett att dom också har problem med rostfria grenrör. Säger det ännu en gång: efter alla grenrör i rostfritt jag sett till 16v volvo turbo så görs dom i kina alltså inget bra meterial!!! sen att bästa materialet finns här o där spelar ju ingen roll när dom redan har mass producerat grenrör i skitmaterial, så varför chansa o köpa ett isåfall när jag sagt även länkat m.m att det KAN brista oavset!!!! inte speciall beställer man ett rostfritt när det finns vanliga färdigbyggda svartstålgrenrör o lite avgasbandage på det     

Du tror väl på tomten också????? Även om jag skulle fixa fram bevis att han inte finns!!!
Senast redigerat av 940RDALLE (25 juni 2010)


10 287 Inlägg
26 juni 2010
#33
Det finns en bra historia om tre vetenskapsmän som åker tåg genom Skottland.
En astronom, en fysiker och en matematiker.
Tågen åker förbi en äng där det betar ett enda ensamt får som är svart i pälsen.

Då utropar astronomen :
- Aha! I Skottland är fåren svarta.

Fysikern säger då:

- Jaaaaa, eller ett svart får i Skottland.

Då suckar matematikern och säger:

- I Skottland finns det i alla fall en äng där det finns ett får som är svart i alla fall på ena sidan.

Sensmoralen är att man kan inte döma ut en hel klass av material - "rostfria" - som är en klass med oerhört många varianter, bara för att det tillverkas sådana i skitmaterial med tveksam kvalitet någonstans i världen.

Vänd på det:

Det finns en känd tillverkare/försäljare av trimprodukter, bla för Volvo, som började sin karriär för sisådär fem-sex år sedan. Han började då att tillverka tubgrenrör i svartstål själv och sälja. Vi i Garaget vårat hade nära kontakt med honom och fick tag på ett av hans första grenrör. Svetsarna var urusla och skulle vi ha kört med det skulle det säkert ha börjat läka och jävlas.
Ska vi av det dra slutsatsen att alla grenrör i svartstål är usla?

Ergo:

Döm inte ut en hel klass av material bara för att vissa tillverkare klantar till det eller snålar med dåliga materialval.



Däremot så håller jag som sagt var med om att det mycket sannolikt är besvärligare att bygga hållbara grenrör i rostfritt än i svartstål. Att det dock går, det har jag både sett med egna ögon och fått vidimerat av duktiga motorbyggare.

/Göran



940RDALLE skrev:
Orkar inte diskutera!!!! Men vad mer begär du om du inte nöjer dig med FAKTA och BEVIS, bättre bevis går ju inte få!!!!!! Sedan att jag sagt att kompisar samt lite projekttråds besök har sett att dom också har problem med rostfria grenrör. Säger det ännu en gång: efter alla grenrör i rostfritt jag sett till 16v volvo turbo så görs dom i kina alltså inget bra meterial!!! sen att bästa materialet finns här o där spelar ju ingen roll när dom redan har mass producerat grenrör i skitmaterial, så varför chansa o köpa ett isåfall när jag sagt även länkat m.m att det KAN brista oavset!!!! inte speciall beställer man ett rostfritt när det finns vanliga färdigbyggda svartstålgrenrör o lite avgasbandage på det     

Du tror väl på tomten också????? Även om jag skulle fixa fram bevis att han inte finns!!!

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

1 758 Inlägg
26 juni 2010
#34
940RDALLE skrev:
massa trams

Du kan ju inte på allvar dömma ut rostfritt stål som material till grenrör på så lösa grunder?
Att du sedan citerar nån okänd snubbe som skrivit en helt uppåt väggarna tokig kommentar i en projekttråd och lägger fram det som nån form av obestridbart bevis för att grenrör i rostfritt smälter är ju bara löjeväckande och pinsamt.
Dessutom skriver ägaren till bilen detta bara några inlägg senare:
"rf ska det vara, bara ha någon som kan svetsa ordentligt"

Vad gäller den tekniska biten angående rostfria stållegeringar har nog Sharky fått med det väsentliga. Precis som med alla andra metallegeringar finns det en uppsjö av olika varianter som lämpar sig olika bra för olika ändamål. Så precis som med "svartstål" finns det legeringar som funkar utmärkt till grenrör - men likväl legeringar som inte gör det. Använder man t.ex. svartstål med för hög kolhalt kommer kolet bränna ur med följd att stålet tappar styrka och spricker.
Sen som det redan varits inne lite på så har ett grenrör i rostfritt flera fördelar jämfört med ett dito i svartstål - under förutsättning att en lämplig legering har valts och - inte minst - att man har kunskapen för att bygga ett på rätt sätt. Att man ser fler grenrör i svartstål än i rostfritt kan nog helt enkelt förklaras med att det är billigare och betydligt enklare att bygga.


Sök