2852
Sök

Byta blockpackning, vad tänka på?

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
18 oktober 2008
Trådstartare
#1
Fick det stora nöjet att behöva byta blockpackning på min bil i helgen...
Nu när hjärnan står helt still så behöver den lite hjälp.

Vad mer än blockpackningen, olja och vatten bör man byta?
Tänkte ta termostaten, plana och ventiltätningarna i samma veva.

Kommer ni på nåt mer vettigt o byta så skriv smile

Gäller bilen i min profil...

MVH


Assumption is the mother of all fuck ups!
764 Inlägg
18 oktober 2008
#2
Topplocksbultar är nog ingen dum idé att byta. Annars har du väl tänkt på det mesta!

892 Inlägg
18 oktober 2008
#3
Är det kamrem på bilen? Kan ju ta den och löprullar medan du ändå håller på. smile

"Nä det här suger. Farväl grymma värld! Nu raderar jag kontot." *dramatiskt musklick* - Sandman
Min projekt tråd

3 714 Inlägg
18 oktober 2008
#4
tror på kamkedja eftersom han åker saab och då behöver han inte byta den

"Jag är inte dum jag har bara otur när jag tänker"
Mitt galleri: http://www.garaget.org/bollen1986/gallery
Vill du ha din bil fotad i skövde? skicka ett PM

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
18 oktober 2008
Trådstartare
#5
Bultar finns redan hemma, glömde skriva det bara...

Kedjeriet såg bra ut så det får gå ett varv till...

Kom på en sak till, hur får man bästa ytan på blocket sen? Slipa av med fint papper?

MVH


3 714 Inlägg
18 oktober 2008
#6
japp ta lite sandpapper å slipa lite lätt så blir det bra

"Jag är inte dum jag har bara otur när jag tänker"
Mitt galleri: http://www.garaget.org/bollen1986/gallery
Vill du ha din bil fotad i skövde? skicka ett PM

12 086 Inlägg
18 oktober 2008
#7
Borde inte en racemekaniker kunna sånna basickunskaper? tongue
Ofta rasar ju kedjorna på dom där så jag skulle bytt kedjan och glidskenorna, de är känsliga på T7-motorerna iaf, vet inte om T5an är lika drabbad iofs.

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
18 oktober 2008
Trådstartare
#8
JapMax skrev:
Borde inte en racemekaniker kunna sånna basickunskaper? tongue
Ofta rasar ju kedjorna på dom där så jag skulle bytt kedjan och glidskenorna, de är känsliga på T7-motorerna iaf, vet inte om T5an är lika drabbad iofs.

Nja, han har nergraderat sig från det till lastbilsmekaniker... Höll ju mest på med nya rena saker då tongue

Kedjeriet är uppmätt, kontrollerat och godkänt smile

Jag har nog fått med allt då smile


892 Inlägg
18 oktober 2008
#9
bollen1986 skrev:
japp ta lite sandpapper å slipa lite lätt så blir det bra

Hey! Ska man slipa blocket!?
Håller själv på och krånglar med det där och är skapligt grön på det. smile
Har skrapat bort all gammal packning med en skrapa men visst finns det nån sot fläck och nån gammal grop kvar, så slipa alltså eller är det bara overkill?

"Nä det här suger. Farväl grymma värld! Nu raderar jag kontot." *dramatiskt musklick* - Sandman
Min projekt tråd

557 Inlägg
30 juni 2010
#10
Kan ju även jag ta lite tips till byte av blockpackning till min Volvo 740 med B230F motorn. smile

Detta är min handlar lista vad som ska bytas samtidigt ;
- Blockpackning
- Ventilkåpspackning
- Insug/Avgaspackning
- Packbox till vevaxel
- Service kit (Oljefilter, luftfilter, bensinfilter, tändstift, kamrem sats)

Är det något mer än detta som ni hade tipsat om att byta samtidigt så är det bara att hojta till. smile

Gasglad
3 244 Inlägg
30 juni 2010
#11
TeamNorrland skrev:
Kan ju även jag ta lite tips till byte av blockpackning till min Volvo 740 med B230F motorn. smile

Detta är min handlar lista vad som ska bytas samtidigt ;
- Blockpackning
- Ventilkåpspackning
- Insug/Avgaspackning
- Packbox till vevaxel
- Service kit (Oljefilter, luftfilter, bensinfilter, tändstift, kamrem sats)

Är det något mer än detta som ni hade tipsat om att byta samtidigt så är det bara att hojta till. smile

På saab slipper man ta loss grenrör, insug så de packningarna behövs ej!

Men ventilkåpspackning, toppackning, vatten, glykol, olja, oljefilter, packningsskrapa, flapdisc modell fin, vinkelslip, rostlösare, momentnyckel, toppbultar är de jag kommer på! Vinkelslipen är till för flapdiscen, fungerar ypperligt att göra rent med, finns på jula för nån hundring!

//Carfreak

P o r s c h e
1 700 Inlägg
30 juni 2010
#12
Android skrev:
bollen1986 skrev:
japp ta lite sandpapper å slipa lite lätt så blir det bra

Hey! Ska man slipa blocket!?
Håller själv på och krånglar med det där och är skapligt grön på det. smile
Har skrapat bort all gammal packning med en skrapa men visst finns det nån sot fläck och nån gammal grop kvar, så slipa alltså eller är det bara overkill?

Yezzz, ta ett fint sandpapper och en rak slipkloss och slipa med cirkulära rörelser så hela blocket så blir det skitbra wink


557 Inlägg
30 juni 2010
#13
Har till ca 25mil till biltema/jula.
Okej. nåt speciellt konstorlek på sandpappret?

557 Inlägg
13 juli 2010
#14
Så idag beställs det sotningssats från KGtrimning + topplocksbultarna smile
Momentnyckel har jag också fått tag på.
Packningsklister, fin konatsandpapper köps snart också.

Ska skicka toppen på ultraljudstvätt eller vad de nu heter också.

Nu är det slutspurten på allting som kan tänkas behövas.

Detta har jag ;
Vertygs sats med allt från storlek 4mm - 22mm
Bits ; torx, vanliga mejslar osv (Om de nu behöver användas till något)
Momentnyckel
Tändstiftsnyckel

Detta ska beställas ;
Kamremssats
Servicepaket (Oljefilter, bensinfilter, luftfilter, tändsstift, tändkablar, föredelarlock & rotor)
Sotningsatset (Komplett med allt som man kan byta under tiden toppen är uppe)
Topplocksbultar

Olja och glykol köper jag från min närmsta bensinmack.

Nu gäller det bara att humöret inte sviktar så känns det som att allting ska gå bra. smile

Om ni funderar över varför jag ska göra sådan stor service är för att man måste ju nån gång skämma ut bilen med en liten större service än bara oljefilter, luftfilter och olja. smile
Senast redigerat av TeamNorrland (13 juli 2010)


Sök