Tvätta bilen med såpa eller diskmedel?!

Jill Bilvårdstekniker & Fotograf
10 juli 2010 · 4 418 Inlägg

Speedman skrev:
Här är ett test jag gjorde för ett tag sedan. Sanego mot Ultimas schampo.

Båda ytorna opolerade, bara avfettade med kallavfettning och allkalisk avfettning. Sedan svampat båda ytorna.
http://www.youtube.com/watch?v=q3VOwcZ9qOw

Mvh Tobbe

Mins det testet ... Sanego är bra grejer helt enkelt! cool

PorschePake
11 juli 2010 · 45 Inlägg

Speedman skrev:

PorschePake skrev:
Tips på riktigt bra bilshampo är Concept Auto Shampo och Ultima Paint Guard Wash

Varför tycker du Ultimas schampo är så bra? Har provat det, och blev väldigt missnöjd. För dom dyra pengarna/ liter skulle det vara oslagbart!

Mvh Tobbe

Gillar Ultima för att det gör rent och smörjer bra (låg friktion=mindre tvättrepor), använder lammullsvante till detta shampo, lägger på skum med en enkel foamgun från Kärcher, Ultima skummar ordentligt även i 1:4 blandning i foamgunen.

Sen gillar jag bilshampon utan tillsatser som vax eller snabbtorkeffekt, jag torkar ändå alltid bilen med våffelduk och avslutar oftast med en quick detail spray. Avrinningen brukar vaxet eller lackförseglingen fixa.

Att proffs som tvättar 10-tals bilar per dag väljer andra shampon är förståligt, man vill helt enkelt åt andra egenskaper, snabb torkning och lite extra tryck i glansen på köpet, men för entusiasttvätt tycker jag Ultima motsvarar mina förväntningar.

Dubs I got Dubs!
12 juli 2010 · 2 423 Inlägg

PorschePake skrev:

Speedman skrev:

PorschePake skrev:
Tips på riktigt bra bilshampo är Concept Auto Shampo och Ultima Paint Guard Wash

Varför tycker du Ultimas schampo är så bra? Har provat det, och blev väldigt missnöjd. För dom dyra pengarna/ liter skulle det vara oslagbart!

Mvh Tobbe

Gillar Ultima för att det gör rent och smörjer bra (låg friktion=mindre tvättrepor), använder lammullsvante till detta shampo, lägger på skum med en enkel foamgun från Kärcher, Ultima skummar ordentligt även i 1:4 blandning i foamgunen.

Sen gillar jag bilshampon utan tillsatser som vax eller snabbtorkeffekt, jag torkar ändå alltid bilen med våffelduk och avslutar oftast med en quick detail spray. Avrinningen brukar vaxet eller lackförseglingen fixa.

Att proffs som tvättar 10-tals bilar per dag väljer andra shampon är förståligt, man vill helt enkelt åt andra egenskaper, snabb torkning och lite extra tryck i glansen på köpet, men för entusiasttvätt tycker jag Ultima motsvarar mina förväntningar.

1:4...satan vilken dyr tvätt.

Jag håller mig till Sanego Vaxchampo. får 5l för samma pris som 650ml ultima.

Lexus RX 300 "The Pursuit Of Perfection" (2000)
VRT
12 juli 2010 · 10 Inlägg

Concept Auto Schampo använder jag mkt av...  Skummar mkt,och gör rent... innehåller inte vax... Köper på 25L Dunk,är DRYGT!

Sanego verkar riktigt bra....

Tias88 OEM Rox
13 juli 2010 · 245 Inlägg

Cherryfoam kan ni ju testa också smile 119kr/litern, späs 1:400. Jag använder detta för tillfället, jag ska dock beställa o prova sanegos waxschampo innan jag vågar säga för mkt. Jag kör HD grön först dock.

"Varför FWD? Jo, för RWD är som att sätta hästen bakom vagnen."
Ja, och hur fort går en häst och vagn?
----------
Det stavas Stereo, inget annat.
BMW 325Ci "Heroinsläden" (2001)
Jill Bilvårdstekniker & Fotograf
13 juli 2010 · 4 418 Inlägg

PorschePake skrev:
Gillar Ultima för att det gör rent och smörjer bra (låg friktion=mindre tvättrepor), använder lammullsvante till detta shampo, lägger på skum med en enkel foamgun från Kärcher, Ultima skummar ordentligt även i 1:4 blandning i foamgunen.

Sen gillar jag bilshampon utan tillsatser som vax eller snabbtorkeffekt, jag torkar ändå alltid bilen med våffelduk och avslutar oftast med en quick detail spray. Avrinningen brukar vaxet eller lackförseglingen fixa.

Att proffs som tvättar 10-tals bilar per dag väljer andra shampon är förståligt, man vill helt enkelt åt andra egenskaper, snabb torkning och lite extra tryck i glansen på köpet, men för entusiasttvätt tycker jag Ultima motsvarar mina förväntningar.

Fast det finns det ju många schampon som gör och är betydligt billigare och även bättre. Jag skulle kalla det ett dyrt konsumetschampo. Det är bra, men inte värt pengarna för fem öre.

Snabb torkning? Jag torkar alla bilar med skrapa och eftertorkar med duk. Kommer att börja med tryckluft för känsliga lacker. Vem vill inte ha extra tryck i glansen? Antingen med vaxschampo eller vax efter eller ett bra lackskydd, alla har vi olika vägar att gå smile

Tobbes-T4
15 juli 2010 · 3 Inlägg

Jag kör med Turtle ice bilshampo och är nöjd med det.
men diskmedel har väl lite slipmedel i sig så jag hade alldrig tagit det på min bil iallafall.
vill inte bli av med vaxet.

Alfredse
17 juli 2010 · 3 Inlägg

jag tvättar min med såpa

:)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang