3716
Sök

Drog ut kontakten till tomgångsmotorn =motorlampan lyser. volvo 850R 1996

724 Inlägg
17 juli 2010
Trådstartare
#1
som ovan.
måste jag åka in till volvo för att släcka lampan eller kommer den slockna av sig själv?? det är ju inget fel på bilen så den borde ju slockna av sig själv tycker jag.
drog av batteriet iaf...så vi får se vad den säger om ett tag.


8 253 Inlägg
17 juli 2010
#2
Har du plockat av en pol så ska lampan slockna, men har man polen urkopplad för kort tid så kan man få flera kod på minnesförlust.
Senast redigerat av Marlboroman (17 juli 2010)


724 Inlägg
17 juli 2010
Trådstartare
#3
ok...låter den va av ett tag innan jag testar igen..15min va för lite. lös fortfarande sad men tycker att den borde känna av att det inte är nåt fel.


888 Inlägg
17 juli 2010
#4
Jag förmodar att du kopplat in kontakten till tomgångsmotorn igen wink

724 Inlägg
17 juli 2010
Trådstartare
#5
HenkeTIC skrev:
Jag förmodar att du kopplat in kontakten till tomgångsmotorn igen wink

ja.


724 Inlägg
19 juli 2010
Trådstartare
#6
update: att ta batteriet hjälpte inte sad blir att ringa volvo och be dom släcka den.
Senast redigerat av volvo-racer (19 juli 2010)


15 Inlägg
20 juli 2010
#7
tvivlar på att det går att släcka genom att ta bort batteriet. Gjorde själv samma sak ok tag säkringen till motorstyrningen men det fungerade inte, trots att det fungerade på min 740. Så här ska det gå till... punkt 4 är aktuell för din del och det fungerade för mig smile /Håkan

Felkoder 850 med DTC

Hur du läser av felkoder.

1. Leta först reda på diagnostikenheten. Sitter på alla 850 -1996 till höger, framtill i motorrummet, brevid påfyllningsröret till spolarvätskan.

2. Se till att tändningen är avstängd och anslut den lilla kabeln som sitter i diagnostikenheten till stiftet motsvarande den enhet du vill läsa av felkoderna i (enligt listan nedan).

3. Slå på tändningen med kablen nedstucken i valt hål och tryck en gång under ca 1 sek på testknappen för vald modul.

4. Räkna diod blinken och utläs i listan nedan vad de innebär.
Ett exempel. Felkod 2-1-3 För hög spjällägessignal. 2 blinkningar med 0,5 sekunders mellanrum, därefter en intervall på 3 sekunder, sedan 1 blinkning följt av 3 sekunder intervall, sedan 3 blinkningar med 0,5 sek mellanrum.

När väl alla eventuella felkoder lästs av och noterats bör de raderas från styrenheten.
Felkoderna kan inte raderats utan att alla felkoder blinkat minst 1 gång och att den första i serien visats igen.
Låt kabeln sitta kvar i valt stift och stäng av och sätt på tändningen.
Tryck ner testknappen i ca 5 sek.
Då ska dioden börja blinka för att övergå till ett fast sken. När det fasta skenet kommer tryck ner testknappen i ytterligare 5 sek.
Lysdioden slocknar då.
Stäng av tändningen och kontrollera att alla felkoder har raderats genom att sätta på tändningen igen och trycka på testknappen 1 sek.
Felkoden ska då vara 1-1-1 Inget fel upptäckt. Om någon annan kod visas så anteckna den och utför raderingen igen.

1 353 Inlägg
21 juli 2010
#8
punkt 4 är inte aktuell för hans del eftersom att han har en -96 och har då ingen "blink-box" utan OBDII uttag.

om du har plockat bort polen och satt tillbaka den igen, har du varit ute och kört med bilen? för den släcker inte lampan direkt,
har du varit på o pillat på något annat i samband med att du tog bort kontakten till tomgångsmotorn?


724 Inlägg
21 juli 2010
Trådstartare
#9
Crille88 skrev:
punkt 4 är inte aktuell för hans del eftersom att han har en -96 och har då ingen "blink-box" utan OBDII uttag.

om du har plockat bort polen och satt tillbaka den igen, har du varit ute och kört med bilen? för den släcker inte lampan direkt,
har du varit på o pillat på något annat i samband med att du tog bort kontakten till tomgångsmotorn?

Hade polen av i ca 4timmar och jag har kört en hel del med den.
jag hade renoverat vevhustventilationen och hade satt tillbaka allt.
Bilen startade utan problem och jag skulle bara dubbel kolla att allt satt där det skulle.
anledningen varför jag drog kontakten är att min tomgång ligger riktigt nära 1000rpm..så tänkte kolla om det blev någon skillnad om jag drog kontakten...vilket det inte blev...tänkte ju inte på att den skulle sätta felkod.
Senast redigerat av volvo-racer (21 juli 2010)


4 824 Inlägg
21 juli 2010
#10
h-matson skrev:
Hur du läser av felkoder.

1. Leta först reda på diagnostikenheten. Sitter på alla 850 -1996 till höger, framtill i motorrummet, brevid påfyllningsröret till spolarvätskan.

2. Se till att tändningen är avstängd och anslut den lilla kabeln som sitter i diagnostikenheten till stiftet motsvarande den enhet du vill läsa av felkoderna i (enligt listan nedan).

3. Slå på tändningen med kablen nedstucken i valt hål och tryck en gång under ca 1 sek på testknappen för vald modul.

4. Räkna diod blinken och utläs i listan nedan vad de innebär.
Ett exempel. Felkod 2-1-3 För hög spjällägessignal. 2 blinkningar med 0,5 sekunders mellanrum, därefter en intervall på 3 sekunder, sedan 1 blinkning följt av 3 sekunder intervall, sedan 3 blinkningar med 0,5 sek mellanrum.

När väl alla eventuella felkoder lästs av och noterats bör de raderas från styrenheten.
Felkoderna kan inte raderats utan att alla felkoder blinkat minst 1 gång och att den första i serien visats igen.
Låt kabeln sitta kvar i valt stift och stäng av och sätt på tändningen.
Tryck ner testknappen i ca 5 sek.
Då ska dioden börja blinka för att övergå till ett fast sken. När det fasta skenet kommer tryck ner testknappen i ytterligare 5 sek.
Lysdioden slocknar då.
Stäng av tändningen och kontrollera att alla felkoder har raderats genom att sätta på tändningen igen och trycka på testknappen 1 sek.
Felkoden ska då vara 1-1-1 Inget fel upptäckt. Om någon annan kod visas så anteckna den och utför raderingen igen.

det där stämmer inte utan det gör det bara på 850 92-95 wink

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.

1 353 Inlägg
21 juli 2010
#11
volvo-racer skrev:
Crille88 skrev:
punkt 4 är inte aktuell för hans del eftersom att han har en -96 och har då ingen "blink-box" utan OBDII uttag.

om du har plockat bort polen och satt tillbaka den igen, har du varit ute och kört med bilen? för den släcker inte lampan direkt,
har du varit på o pillat på något annat i samband med att du tog bort kontakten till tomgångsmotorn?

Hade polen av i ca 4timmar och jag har kört en hel del med den.
jag hade renoverat vevhustventilationen och hade satt tillbaka allt.
Bilen startade utan problem och jag skulle bara dubbel kolla att allt satt där det skulle.
anledningen varför jag drog kontakten är att min tomgång ligger riktigt nära 1000rpm..så tänkte kolla om det blev någon skillnad om jag drog kontakten...vilket det inte blev...tänkte ju inte på att den skulle sätta felkod.

då har du ett läckage nånstans, kolla igenom dina slangar, har du fått dit den lilla slangen som ska sitter till vänster längst bort på insuget? den mot servopumpen?
kolla även alla anslutningar i insuget, så dom sitter där de ska.
sen även en till som man lätt missar; från magnetventilen går den mittersta slangen in i snorklen..
hade de bara varit för tomgångsmotorn så hade den slocknat,
men nåt annat står inte rätt till..


724 Inlägg
21 juli 2010
Trådstartare
#12
Crille88 skrev:
volvo-racer skrev:
Crille88 skrev:
punkt 4 är inte aktuell för hans del eftersom att han har en -96 och har då ingen "blink-box" utan OBDII uttag.

om du har plockat bort polen och satt tillbaka den igen, har du varit ute och kört med bilen? för den släcker inte lampan direkt,
har du varit på o pillat på något annat i samband med att du tog bort kontakten till tomgångsmotorn?

Hade polen av i ca 4timmar och jag har kört en hel del med den.
jag hade renoverat vevhustventilationen och hade satt tillbaka allt.
Bilen startade utan problem och jag skulle bara dubbel kolla att allt satt där det skulle.
anledningen varför jag drog kontakten är att min tomgång ligger riktigt nära 1000rpm..så tänkte kolla om det blev någon skillnad om jag drog kontakten...vilket det inte blev...tänkte ju inte på att den skulle sätta felkod.

då har du ett läckage nånstans, kolla igenom dina slangar, har du fått dit den lilla slangen som ska sitter till vänster längst bort på insuget? den mot servopumpen?
kolla även alla anslutningar i insuget, så dom sitter där de ska.
sen även en till som man lätt missar; från magnetventilen går den mittersta slangen in i snorklen..
hade de bara varit för tomgångsmotorn så hade den slocknat,
men nåt annat står inte rätt till..

ok..har dock byt alla slangar som går från MV till turbon och insug osv...men ska kolla över allt igen.
japp den fick jag på utan problem.
får ta och riva och slita lite senare idag...återkommer senare om jag hittar nåt.


1 353 Inlägg
21 juli 2010
#13
hitta något kommer du göra, ut nu o fixa de wink
evap o de sitter där de ska?
Senast redigerat av Crille88 (21 juli 2010)


724 Inlägg
21 juli 2010
Trådstartare
#14
Har kollat nu och sökt lite men inte till någon nytta...smorde dock upp tomgångsmotorn vilket sänkte varvet lite så nu är det ok..typ. felkoden får jag nog fixa på volvo för enl. dom kan den bara släckas med dator sad.
testade att dra ut kontakten igen iaf när bilen va på, när jag gjorde det så ändrades varvtalet och lät skumt..satte tillbaka så gick den bra igen.


Reservdansk
6 271 Inlägg
21 juli 2010
#15
Min tomgång varierar typ hela tiden, ibland ligger den på normala 800, ibland på 1000, ibland på 1200...

Gasar man till så kan den ändra sig. tongue

Ett tips som jag lånat av Robert Straatman på NordicRs forum:

Robert Straatman skrev:
"Hade lite problem med tomgången, den snurrade nästan 1000 varv/min när den var varmt och det fanns ett sugande ljud. Tjuvluft tänkte jag, men hur är det möjligt med alla slangar (vevhusvent. osv.) bytta? Försökte lokalisera ljudet men det var inte så enkelt. Det lät tydligt vid vänster framhjulet. Jag fattade inte men då kom jag på att kolfiltern hänger där....det visade sig att den lilla ventilen mellan insuget och kolfiltern kärvade, dvs. att den öppnades på dellast, men att den inte stängdes sen. Inte bara att motorn suger tjuvluft på tomgång då (var inte så mycket att lambda lampan började lysa) men även att när turbon laddar trycker man in luft i filtern. Vet inte vad det kan orsaka men så är det inte tänkt att systemet fungerar.
http://i232.photobucket.com/albums/ee320/Volvofiel_robert/CIMG1650.jpg
En ny går på 1200 kr, jag köpte denna på skroten, plockade den från en bil som hade gått 18xxx mil och gav 200 kr. Nu startar motorn enklare när den är kallt, har stabilare tomgång både varmt och kallt och det sugande ljudet är borta.
Senast redigerat av TurbOla (21 juli 2010)

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

724 Inlägg
21 juli 2010
Trådstartare
#16
åfan...den får jag nog slänga ett öga på...kan ju testa att spruta lite 5-56 i den och kolla om det kanske "löser upp den"..tackar..



Sök