1559
Sök

Audi80 -87. Generator laddar först vid 4000 varv.

25 Inlägg
18 juli 2010
Trådstartare
så, varje gång jag startar bilen måste jag varva upp bilen till ca 4000varv innan voltmätarn tänds, men  efter det spelar det ingen roll vilket varvtal jag ligger på. har även märkt att detta bara uppstår på varma dagar, om nätterna räcker det med ca 2000 varv.

Någon som vet varför det blir så här?

Försöker iaf
12 819 Inlägg
18 juli 2010
Det är nog dags att kika hur kolen mår.

Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

saab93-56
20 Inlägg
18 juli 2010
Byt kol och blås rent runt kollektorn och där finns mycket damm så håll bort näsan bara,,,,,

25 Inlägg
18 juli 2010
Trådstartare
kolen är relativt nya, men ska testa blåsa

25 Inlägg
20 juli 2010
Trådstartare
lite bättre förklaring på hur jag når kollektorn och hur den ser ut tack, måste jag skruva lös generatorn för att nå den?

finns det på nån sida i haynes boken kanske?

736 Inlägg
20 juli 2010
Om du vrider på tändningen utan att starta bilen, lyser laddningslampan (den röda med batteri på)? Den behövs nämligen som startspänning för att generatorn ska börja ladda, annars brukar man behöva varva upp motorn för att starta laddningen.

25 Inlägg
21 juli 2010
Trådstartare
det gör den! hur gör jag för att fixa det då?

183 Inlägg
21 juli 2010
köp en ny generator på skroten = billigt och du slipper pilla me generatorn

25 Inlägg
22 juli 2010
Trådstartare
frasse4 skrev:
Om du vrider på tändningen utan att starta bilen, lyser laddningslampan (den röda med batteri på)? Den behövs nämligen som startspänning för att generatorn ska börja ladda, annars brukar man behöva varva upp motorn för att starta laddningen.

Lampan blinkar, hur fixar jag detta med startspänningen? har inte råd att köpa nytt

736 Inlägg
23 juli 2010
Om lampan blinkar är den ju inte sönder. Kontrollera så det inte är glapp fram till lampan. Kontrollera alla säkringar så det inte är glapp där. Vet inte hur det är på audi, men på min gamla volvo ligger laddningslampan på samma säkring som blinkers tror jag. Men om laddningslampan lyser, och kolen är bra skulle jag nog sikta på att köpa en bättre begagnad generator på skroten...

Sök