4463
Sök

940 LTT knakar när man svänger

13 Inlägg
6 september 2010
Trådstartare
Tjena

Har en 940 LTT -97 som har börjat knaka när man svänger. Fjädern hänger inte med vid sväng utan hoppar fram i hack kan man säga.

Har fått för mig att de kan va fjäderbenslagret men är inte helt 100.

NÅgra som haft samma problem? Hur kan man kolla om det är fjäderbenslagret lättast? Hur byter man de i sådana fall?

//Fredrik

97 Inlägg
6 september 2010
passe91 skrev:
Tjena

Har en 940 LTT -97 som har börjat knaka när man svänger. Fjädern hänger inte med vid sväng utan hoppar fram i hack kan man säga.

Har fått för mig att de kan va fjäderbenslagret men är inte helt 100.

NÅgra som haft samma problem? Hur kan man kolla om det är fjäderbenslagret lättast? Hur byter man de i sådana fall?

//Fredrik

du menar inte "knakar"? i så fall kan du börja med att fästa fjädern i den undre fjäderskålen.
fjäderbens stag har du väll inget tongue är ju ett sådant som sitter mellan fjäderbenen och över motorn:) eller har jag fel?

Gå in på Hallsjostyling.com, för det är en mycket bra sida med mycket bra Styling mm för alla smaker!

Tvivlare
2 266 Inlägg
6 september 2010
byt fjäderbenslagringarna, inte så mycket arbete. om du har kapade fjädrar kan de va att dom är för låga också.

You can't polish a turd, but you can roll it in glitter.
Med reservation för ev. felskrivningar.

13 Inlägg
6 september 2010
Trådstartare
Fjädern sitter fast som den ska så tyvärr inte de. Vet du hur man byter fjäderenslagret?

13 Inlägg
6 september 2010
Trådstartare
har kapade sänkningsfjädrar men förra ägaren har kört med dessa och jag har kört i ett halvår snart så vore konstigt om de skulle bli så nu?

Tvivlare
2 266 Inlägg
6 september 2010
okej. då e de lagringarna, släpp spindelleden och de två muttrarna uppe i motorrummet och häng bort bromsoket. ut med benet, spänn fjädern med riktigt spännare, och släpp övre muttern och där under sitter lagret. montera i omväng ordning smile

97 Inlägg
6 september 2010
passe91 skrev:
har kapade sänkningsfjädrar men förra ägaren har kört med dessa och jag har kört i ett halvår snart så vore konstigt om de skulle bli så nu?

även om fjädern sitter där den ska kan det knaka. en okapad fjäder har ju en "hel" cirken i botten. när man kapar så öppnar du den. då gnider den metall mot metall när den fjädrar ihop sig.

Gå in på Hallsjostyling.com, för det är en mycket bra sida med mycket bra Styling mm för alla smaker!

Studerande maskiningenjör
1 903 Inlägg
6 september 2010
fjäderbenslagringen sitter i toppen på själva stötdämparen. enklast är väl att plocka bort dämparen och skruva isär den. lagret ska löpa ganska så lätt om det är OK.

aldrig skruvat med volvo så vet inte exakt hur det ser ut.

MVH

edit: mantarobin hann före tongue
Senast redigerat av _Fredde_volvo_ (6 september 2010)

Tvivlare
2 266 Inlägg
6 september 2010
David_G skrev:
även om fjädern sitter där den ska kan det knaka. en okapad fjäder har ju en "hel" cirken i botten. när man kapar så öppnar du den. då gnider den metall mot metall när den fjädrar ihop sig.

Auja? så det är inte metall mot metall original? iochmed fjädern "hoppar" fram så tyder de på att de går tungt nånstans, och då är det lagret enda stället de kan gå tungt på.

13 Inlägg
6 september 2010
Trådstartare
Okey. Får ta en närmre titt en gång till. Annars blire att byta lagret. Tack för anvisningen MantaRobin.

97 Inlägg
6 september 2010
MantaRobin skrev:
David_G skrev:

Auja? så det är inte metall mot metall original? iochmed fjädern "hoppar" fram så tyder de på att de går tungt nånstans, och då är det lagret enda stället de kan gå tungt på.

jodå tongue jag fäste mina fjädrar i den undre skålen och då slutade det.. men aja det kan ju förstås vara många olika fel med xD

97 Inlägg
6 september 2010
aa jag läste nog lite slarvigt xD hehe

194 Inlägg
6 september 2010
Byt fjäderbenslagringar så blir det nog tyst ska du se:)

Den som ingen Turbo har, han får åka utan bar! :)

13 Inlägg
7 september 2010
Trådstartare
okaj smile ville höra lite först bara smile kommer ett nytt lager på posten imon wink

Sök