2989
Sök

Köpråd: S2000 VS 350Z

Adder
972 Inlägg
24 juni 2010
Trådstartare
#1
Skulle vara kul att testa nått annat vart efter.

Har kollat lite på S2000 och 350Z.

Vad finns de att säga om dessa?

Stämmer de fina ryktet om S2000 kvalite och att de "aldrig" går sönder ?

Var de -03 Nissan fick fart på barnsjukdommarna ?

Nått direkt man ska kolla efter ?

\\ <°)))))>< ><((°> //
// ‹«‹ • Adder • ›»› \\
\\Projekttråd Nissan 200SX //
// <°))>< ><(((((°> \\

1 738 Inlägg
24 juni 2010
#2
jag hade lätt kollat på 350z:n Beror ju på vad man har för smak, du kanske gillar s2000 mer om du väl får provköra bilarna


263 Inlägg
24 juni 2010
#3
Min kompis har en s2000.. Grym sportbil, väldigt pigg och motorn sjunger fint ända till ca 9000 varv.. Bra väghållning mm.. Nackdel är ju att det är jobbigt att trimma motor mera pga ingen turbo, om man inte vill montera en. 2 stolar bara, tajt kupé, plus att stolarna inte går att skuta fram eller tillbaka haha. Men annars en skön SPORTbil, och duger inte till så mycket annat än det hahaha.. 350z har jag ingen erfarenhet av..

Volvo 854 R - T-RÖD - STEG 3 AUTOTECH -

Adder
972 Inlägg
24 juni 2010
Trådstartare
#4
940RDALLE skrev:
jag hade lätt kollat på 350z:n Beror ju på vad man har för smak, du kanske gillar s2000 mer om du väl får provköra bilarna

De är svårt, både har ju go bitar. S2000 schysst med cab och driftsäker om de nu stämmer.
350Z är ju stråt varrare utseendemässigt men tyngre bil visst större motor men dyrare i allt känns de som.

\\ <°)))))>< ><((°> //
// ‹«‹ • Adder • ›»› \\
\\Projekttråd Nissan 200SX //
// <°))>< ><(((((°> \\

Adder
972 Inlägg
24 juni 2010
Trådstartare
#5
karlitoo skrev:
Min kompis har en s2000.. Grym sportbil, väldigt pigg och motorn sjunger fint ända till ca 9000 varv.. Bra väghållning mm.. Nackdel är ju att det är jobbigt att trimma motor mera pga ingen turbo, om man inte vill montera en. 2 stolar bara, tajt kupé, plus att stolarna inte går att skuta fram eller tillbaka haha. Men annars en skön SPORTbil, och duger inte till så mycket annat än det hahaha.. 350z har jag ingen erfarenhet av..

Utrymme är ju inget problem, C70 går inte att frakta nått i då baslådan tar upp all plats i bagaget.

Går inte stolarna att justeras allas ?

\\ <°)))))>< ><((°> //
// ‹«‹ • Adder • ›»› \\
\\Projekttråd Nissan 200SX //
// <°))>< ><(((((°> \\

263 Inlägg
24 juni 2010
#6
Nope man kan inte justera stolarna, antingen får du plats eller inte.. Plus att du har en bakstäte i C70
Senast redigerat av karlitoo (24 juni 2010)

Volvo 854 R - T-RÖD - STEG 3 AUTOTECH -

Adder
972 Inlägg
24 juni 2010
Trådstartare
#7
karlitoo skrev:
Nope man kan inte justera stolarna, antingen får du plats eller inte.. Plus att du har en bakstäte i C70

Intressant, vet du om de finns någon bra anleding till de ?

\\ <°)))))>< ><((°> //
// ‹«‹ • Adder • ›»› \\
\\Projekttråd Nissan 200SX //
// <°))>< ><(((((°> \\

1 738 Inlägg
24 juni 2010
#8
Rätta mig om jag har fel, men i s2000 sitter det väl wankel? dyrt o trimma plus att det inte är turbo men det skjuter nog på rätt bra ändå, men dyrt o svårt att trimma motorerna, 350z:n har ju lite mer o välja på och lättare att skräma upp. När man väll kör en rwd så kommer tanken nån gång att "prova" sladda en gång, sen är man fast då har du ju billigare fördelar med 350z:an som är turbo matad,

Jag hade gått på 350z, väldigt mycket snyggare enligt mig och garanterat roligare att skruva med


Adder
972 Inlägg
24 juni 2010
Trådstartare
#9
940RDALLE skrev:
Rätta mig om jag har fel, men i s2000 sitter det väl wankel? dyrt o trimma plus att det inte är turbo men det skjuter nog på rätt bra ändå, men dyrt o svårt att trimma motorerna, 350z:n har ju lite mer o välja på och lättare att skräma upp. När man väll kör en rwd så kommer tanken nån gång att "prova" sladda en gång, sen är man fast då har du ju billigare fördelar med 350z:an som är turbo matad,

Jag hade gått på 350z, väldigt mycket snyggare enligt mig och garanterat roligare att skruva med

Effekt är ju inte bara en siffa.

Trimma sugmotor blir ju dyrt vilken de än är.. De är ju ingen turbo i 350in heller. Så.. Så de ska jag inte göra. De är ju olagligt ^^

De är en v-tec motor i men är ändå en vanlig otto motor.

\\ <°)))))>< ><((°> //
// ‹«‹ • Adder • ›»› \\
\\Projekttråd Nissan 200SX //
// <°))>< ><(((((°> \\

31 Inlägg
24 juni 2010
#10
940RDALLE skrev:
Rätta mig om jag har fel, men i s2000 sitter det väl wankel? dyrt o trimma plus att det inte är turbo men det skjuter nog på rätt bra ändå, men dyrt o svårt att trimma motorerna, 350z:n har ju lite mer o välja på och lättare att skräma upp. När man väll kör en rwd så kommer tanken nån gång att "prova" sladda en gång, sen är man fast då har du ju billigare fördelar med 350z:an som är turbo matad,

Jag hade gått på 350z, väldigt mycket snyggare enligt mig och garanterat roligare att skruva med

Är ingen wankelmotor i s2000.. Jag kan ju säga att s2000 hade varit mitt självklara val! smile


1 738 Inlägg
24 juni 2010
#11
HAHAHAH se så påläst man är big_smile Vad besviken jag vart på 350z nu när ni säger att det inte är turbo!

Hoppas du hittar din favorit till slut iaf


138 Inlägg
24 juni 2010
#12
Jag hade valt 350z lätt pga det grymma utseendet och motorn som går att trimma på alla sätt å vis har sett de med feta singelturbon och sköna TwinTurbon, Även Kompressor. S200 tycker jag liknar citroens "padda".

Edit : sk "Paddan" http://1.bp.blogspot.com/_f7me5b15ZaI/S … 0/1134.jpg
Senast redigerat av InX-Engineering (24 juni 2010)

206 Inlägg
24 juni 2010
#13
Skulle valt 350Z men är lite partisk, brorsan har en Gt, hör med han om du har några frågar på namnet Zenetti han har koll på det mesta om en 350Z även om du vill importera in från Usa.

Rub Dub a Dubstep

Adder
972 Inlägg
25 juni 2010
Trådstartare
#14
frewib skrev:
940RDALLE skrev:
Rätta mig om jag har fel, men i s2000 sitter det väl wankel? dyrt o trimma plus att det inte är turbo men det skjuter nog på rätt bra ändå, men dyrt o svårt att trimma motorerna, 350z:n har ju lite mer o välja på och lättare att skräma upp. När man väll kör en rwd så kommer tanken nån gång att "prova" sladda en gång, sen är man fast då har du ju billigare fördelar med 350z:an som är turbo matad,

Jag hade gått på 350z, väldigt mycket snyggare enligt mig och garanterat roligare att skruva med

Är ingen wankelmotor i s2000.. Jag kan ju säga att s2000 hade varit mitt självklara val! smile

Vet du om man kan ställa stolarna ? Är 191 så vill helst inte sitta som en, ja någonting (:

\\ <°)))))>< ><((°> //
// ‹«‹ • Adder • ›»› \\
\\Projekttråd Nissan 200SX //
// <°))>< ><(((((°> \\

OEM <3
6 957 Inlägg
25 juni 2010
#15
Kostnadsväg så är ju en S2000 billigare, 350Z är snorigt dyra att försäkra, skatten ligger på 3000kr+/året.

Sj. skulle jag tagit en S2000, älskar den bilen, sjukt rolig att köra.
350Z är en fin bil den med, ett catback på den och den sjunger underbart.

Delar till bilarna är inte billiga till nån av dom egentligen, inte om vi snackar märkesdelar.
Turbo och kompressor-kit finns ju till båda bilarna.

Bagage i en S2000 existerar inte, sen var det ju en del strul med bakaxeln/diffen på S2000 AP1 (99-03)

OEM <3

35 Inlägg
25 juni 2010
#16
Tjena.
Jag har en S2000 AP1. Den har rullat 13k och diffen fungerar fint, än så länge.
Registret på motorn är som på en hoj. Mycket lite vrid på läga varv, och bara skriker över 6k. rpm. Den är svinkul rent ut sagt! Har aldrig suttit i en bil som man känne ratt man har så mycket kontroll i, den är väldigt förutsägbar i väghållningen.
STOLARNA GÅR JUSTERA! Jag är själv 189cm och har således stolen så långt bak det går. Sitter ganska rakt i ryggen men det funkar. S2000 är en liten nöjesmaskin och inte praktisk på något sätt. Men mycket roligare tror jag inte att det blir. Trots avsaknaden av turbo.
350z har jag tyvärr aldrig åkt med i, dock är den jäkligt trevlig att kolla på!

/Linus V
Göteborg

25 juni 2010
#17
Hade sattsat på s2000, mycket roligare motor enligt mitt tycke wink


74 Inlägg
19 september 2010
#18
verkar vara mycket spekulationer i denna tråd och lite fakta så jag som ÄGER en s2000 själv kan ju summera lite åt dig.

1. Som LinusV skrev, stolarna är justerbara! är ca 183cm lång och sitter väldigt skönt och avslapnad i den

2. Wankel? nej! en smart byggd rak 4:a skulle ja vilja säga.

3. Utrymme? nja skulle jag vilja påstå men för det lilla som är så är det ganska bra ändå. får ner väskor, matkassar och annat nödvändigt ändå. och för den delen om du siktar på 350z roadster(cabben) så har hondan större utrymme. finns ett klipp om just detta från fifth gear lr top gear (kmr inte riktigt ihåg) men den ligger på youtube där dom visar att du får i en relativt stor trunk i bagaget men inte i 350:n.

Summera:
350z - tänker inte utala mig om dom för jag har inte kört nån.
s2000 - liten, kvick och prisvärd cab som kommer överträffa dina förväntningar om dom:) aldrig varit så nöjd som jag är med detta bilköpet och tror att du kommer känna samma smile

P.S har för mig att jag läste nott negativt om sladda med bilen men de kan ja intyga dig om att det går att ligga riktigt brett på torr asfalt redan från orginal! (den har ju inte så mycket vikt)

hoppas att du fått lite mer klarhet och om det är nått du funderar på så tveka inte att fråga. kan säkert fixa en provtur om det är så med.

mvh en NÖJD ägare
Senast redigerat av zKr0wL (19 september 2010)

««&#1705;t&#1593;fa&#1080;!u&#1705;»» Pow&#1593;r!

54 Inlägg
29 september 2010
#19
äger en 350Z och kört en S2000:

Tycker båda ser rätt bra ut kör mässigt är dom väldigt olika. Vad gillar du? Att ha massa  vrid långt ner eller yla och varva motor? Kan se båda sidora, 350Z gillar inte riktigt att ligga runt 6-7k med snabba växlingar däremot har S2000 inga större problem att bli malhandlad sådär big_smile

Vad ska du ha bilen till? Kan fråga en kille som hade en 350Z och nu äger en S2000 vad han tycker big_smile

A



Sök