Bmw E46 (tex. en 320i) är vettig och trevlig, men helt fel för dig då den är tänkt att rymma en golfbag ungefär. Skall man in med två bagar ink. vagn är det genast lite knepigt, vattensport i kombination med hundbur känns rent spontant för krångligt i en sådan. Men det beror på hur mycket av det du tänkt köra på taket...
Tittar du istället på en större 5-serie Touring är inte heller den någon storlastare men den bör räcka till för dig och är lika vettig som en 3-serie. Men Bmw är en bil jag har mycket bra erfarenhet kring och kan rekommendera starkt, om de är praktiska nog för dig.
VW Passat av senaste generationen har jag haft som tjänstebil, visserligen en 2.0tdi. Att denna kan drabbas av småfel precis de flesta moderna bilar är visserligen korrekt, men att den på något vis skulle vara problemfylld har jag inte läst något om och den bil jag/vi haft rullade på i 12.000mil drygt utan något att direkt anmärka på. Den elektroniska handbromsen kunde jävlas, annars bara normalt underhåll. Idag är den bytt mot en likadan 2010, en FD utställningsvagn med all utrustning men inget av detta har krånglat under bilens första år och 2-3000 mil åtminstone.
Även det en bil jag kan rekommendera, men här föredrar jag faktiskt diesel (Och jag är en sådan som annars hatar diesel...) och framför allt DSG-växellådan. Automat med dubbelkoppling, mycket trevlig och rolig!
Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.