3875
Sök

Audi A6 2.0 T chip

1 062 Inlägg
12 oktober 2010
#21
bobafett skrev:
AndreasPlars skrev:
I min värld så sitter det bara bypass-ventiler original. Dvs ventiler som återcirkulerar övertrycket in till turbons inlopp, mellan luftfilter <-->turbo.
Dumpventiler är det  man ersätter de med om original inte håller tätt eller om man vill att det ska låta när man släpper gasen.
De "dumpar" istället luften i atmosvären istället för att återcirkulera den som det är original.

-Det jag menade med att den inte hanterar vrid/effekt är att man inte kan dimensionera en ventil efter dessa värden utan det är trycket som styr.

Och originalventiler som är integrerade i turbon, speciellt om det är en Mitsu har ett vekare membran som har visat sig kunna läcka tidigare än de vanligen förekommande Bosch, svarta som suttit original i WV, Porsche, Saab, Audi mfl.

M.V.H.
men på gamla A100/200 finns det inget som återcirkulerar eller släpper ut det i atmosären...den laddar bara 0,35 orginal...kör man lite trimmat ca1,0bar som typ e max för att k-jet ska klara sätter man in en dump av någeslag...annars blir det jobbigt o köra när den 'dumpar'
Det är inget nytt. Gamla Saab 99 Turbo och 900 turbo hade heller ingen bypassventil eller pys&fnys-ventil original.
Jag åsyftade naturligtvis de bilar som har det.
Vad ventiler är bra för ingick väl inte i diskutionen, eller? Den är ju för de flesta rätt klarlagt tror jag.

M.V.H.


Bounty hunter
671 Inlägg
12 oktober 2010
#22
AndreasPlars skrev:
bobafett skrev:
AndreasPlars skrev:
I min värld så sitter det bara bypass-ventiler original. Dvs ventiler som återcirkulerar övertrycket in till turbons inlopp, mellan luftfilter <-->turbo.
Dumpventiler är det  man ersätter de med om original inte håller tätt eller om man vill att det ska låta när man släpper gasen.
De "dumpar" istället luften i atmosvären istället för att återcirkulera den som det är original.

-Det jag menade med att den inte hanterar vrid/effekt är att man inte kan dimensionera en ventil efter dessa värden utan det är trycket som styr.

Och originalventiler som är integrerade i turbon, speciellt om det är en Mitsu har ett vekare membran som har visat sig kunna läcka tidigare än de vanligen förekommande Bosch, svarta som suttit original i WV, Porsche, Saab, Audi mfl.

M.V.H.
men på gamla A100/200 finns det inget som återcirkulerar eller släpper ut det i atmosären...den laddar bara 0,35 orginal...kör man lite trimmat ca1,0bar som typ e max för att k-jet ska klara sätter man in en dump av någeslag...annars blir det jobbigt o köra när den 'dumpar'
Det är inget nytt. Gamla Saab 99 Turbo och 900 turbo hade heller ingen bypassventil eller pys&fnys-ventil original.
Jag åsyftade naturligtvis de bilar som har det.
Vad ventiler är bra för ingick väl inte i diskutionen, eller? Den är ju för de flesta rätt klarlagt tror jag.

M.V.H.
bra då e vi alla två som vet...saab snubbar brukar ju ha koll på grejjer... wink



Sök