3912
Sök

Vitts med Catch-Tank ?

Whatever :)
1 652 Inlägg
26 oktober 2010
Trådstartare
#1
Tja, som topic lyder...

Vad är de för vitts med en catch-tank och vad för nytta gör den? Vad vinner jag på att ha en ? smile

Mest nyfiken på varför folk monterar..

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser

Whatever :)
1 652 Inlägg
26 oktober 2010
Trådstartare
#2
ja de spelar ingen roll i detta fall.. Men de är väl samma princip till bränsle och olja`?

Lind4hl skrev:
Bränsle eller olja?

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser

Whatever :)
1 652 Inlägg
26 oktober 2010
Trådstartare
#3
Jaha på så vis... Men detta funkar lika bra om man har rätt hyffast trimmad gatu bil med?

Men detta med oljan är de på samma sätt fast til olje kyl/turbo?

Lind4hl skrev:
En bränslecatchtank sitter där för att orginalpump och aktiv körning (bana dvs) inte går så bra ihop, lätt att den suger luft, vilket kan leda till ras, istället pumpar man bränslet till en mindre tank som även fylls först av returen, innan returen går tillbaka i orginaltanken. dvs inte lika lätt att köra pumpen torr, vilket minskar rasrisken.

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser

7 276 Inlägg
26 oktober 2010
#4
En oljecatchtank använder man för att samla upp oljedimman i vevhusventilationen så att man slipper få in det i insuget.


Whatever :)
1 652 Inlägg
26 oktober 2010
Trådstartare
#5
okej, så catch-tank till vevhusventen är bra oavsett om man kör trimmat eller inte?

Brains skrev:
En oljecatchtank använder man för att samla upp oljedimman i vevhusventilationen så att man slipper få in det i insuget.

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser

8 252 Inlägg
26 oktober 2010
#6
XeptiQ skrev:
okej, så catch-tank till vevhusventen är bra oavsett om man kör trimmat eller inte?

Japp, och är därför det sitter sån på från fabrik i lite olika utföranden på vilken bil.


Whatever :)
1 652 Inlägg
26 oktober 2010
Trådstartare
#7
Jaha okej, men de sitter garanterat ingen på min 940 iaf ^^

Marlboroman skrev:
XeptiQ skrev:
okej, så catch-tank till vevhusventen är bra oavsett om man kör trimmat eller inte?

Japp, och är därför det sitter sån på från fabrik i lite olika utföranden på vilken bil.

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser

One Man Clan
4 287 Inlägg
26 oktober 2010
#8
XeptiQ skrev:
Jaha okej, men de sitter garanterat ingen på min 940 iaf ^^

Marlboroman skrev:
XeptiQ skrev:
okej, så catch-tank till vevhusventen är bra oavsett om man kör trimmat eller inte?

Japp, och är därför det sitter sån på från fabrik i lite olika utföranden på vilken bil.


en så kallad Oljefälla (Catchtank) sitter de på alla bilar jag skruvat med... har tömt och rengjort min från skit ett par gånger också på 940in..


Whatever :)
1 652 Inlägg
26 oktober 2010
Trådstartare
#9
Xuri skrev:
XeptiQ skrev:
Jaha okej, men de sitter garanterat ingen på min 940 iaf ^^

Marlboroman skrev:

Japp, och är därför det sitter sån på från fabrik i lite olika utföranden på vilken bil.


en så kallad Oljefälla (Catchtank) sitter de på alla bilar jag skruvat med... har tömt och rengjort min från skit ett par gånger också på 940in..

Jaså okej, kan detta vara den svarta fyrkantiga bruken som sticker upp från vevventen?

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser

8 252 Inlägg
26 oktober 2010
#10
XeptiQ skrev:
Xuri skrev:
XeptiQ skrev:
Jaha okej, men de sitter garanterat ingen på min 940 iaf ^^



en så kallad Oljefälla (Catchtank) sitter de på alla bilar jag skruvat med... har tömt och rengjort min från skit ett par gånger också på 940in..

Jaså okej, kan detta vara den svarta fyrkantiga bruken som sticker upp från vevventen?

Ja.


Whatever :)
1 652 Inlägg
26 oktober 2010
Trådstartare
#11
Marlboroman skrev:
XeptiQ skrev:
Xuri skrev:

en så kallad Oljefälla (Catchtank) sitter de på alla bilar jag skruvat med... har tömt och rengjort min från skit ett par gånger också på 940in..

Jaså okej, kan detta vara den svarta fyrkantiga bruken som sticker upp från vevventen?

Ja.

Okej, hur ofta bör man rengöra denna bruk? Hur märker ja att denna är tät/igen satt?

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser

138 Inlägg
26 oktober 2010
#12
har jag en oli catchtank på min mazda 323 1986? big_smile

Självmord är det enda alternativet.

One Man Clan
4 287 Inlägg
27 oktober 2010
#13
XeptiQ skrev:
Marlboroman skrev:
XeptiQ skrev:

Jaså okej, kan detta vara den svarta fyrkantiga bruken som sticker upp från vevventen?

Ja.

Okej, hur ofta bör man rengöra denna bruk? Hur märker ja att denna är tät/igen satt?

när jag märker att min motor börja fukta olja runt oljelocket osv brukar jag mäta vevhustrycket med tryckmätare genom oljestickan och då konstatera om den ska rengöras eller ej.

ovanligt mycke oljeläckage från en motor genom packboxar osv kan bero på för högt tryck i vevhusventilationen.


499 Inlägg
27 oktober 2010
#14
Vad ær skillnaden nær de har ett litet filter på toppen versus ingen? (catchtank før olja)

CAR Magazine: "Probably one of the greatest, most satisfying, most perfectly balanced and tuned drivers cars to be built this decade, if not this century."

One Man Clan
4 287 Inlägg
27 oktober 2010
#15
Vilot skrev:
Vad ær skillnaden nær de har ett litet filter på toppen versus ingen? (catchtank før olja)

en vevhusburk med filter släpper ut skiten rakt i luften istället för att man återleder gaserna till motorn och förbränner dom.

Man släpper således ut mer skit i luften och de brukar kunna lukta pekka om bilen när man kör med öppen vent.

De finns både för å nackedelar med öppen vs återcirkulerande.

med återcirkulerande så har man nästan alltid undertryck i vevhusventen och de förhindrar oljeläckage och ventilerar bättre enligt mig.

med helt öppen slipper man få med "skit" in i förbränningen som kan störa den, får man med sig olja/oljedimma in i förbränningen under drift så är de större risk att de börjar spika tex.


Whatever :)
1 652 Inlägg
27 oktober 2010
Trådstartare
#16
Xuri skrev:
XeptiQ skrev:
Marlboroman skrev:

Ja.

Okej, hur ofta bör man rengöra denna bruk? Hur märker ja att denna är tät/igen satt?

när jag märker att min motor börja fukta olja runt oljelocket osv brukar jag mäta vevhustrycket med tryckmätare genom oljestickan och då konstatera om den ska rengöras eller ej.

ovanligt mycke oljeläckage från en motor genom packboxar osv kan bero på för högt tryck i vevhusventilationen.

Jaha okej, då är de nog dags att kolla över vevventen...  smile Kommer lite olja ifrån stickan och lite smått runt om smile

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser

One Man Clan
4 287 Inlägg
27 oktober 2010
#17
XeptiQ skrev:
Xuri skrev:
XeptiQ skrev:

Okej, hur ofta bör man rengöra denna bruk? Hur märker ja att denna är tät/igen satt?

när jag märker att min motor börja fukta olja runt oljelocket osv brukar jag mäta vevhustrycket med tryckmätare genom oljestickan och då konstatera om den ska rengöras eller ej.

ovanligt mycke oljeläckage från en motor genom packboxar osv kan bero på för högt tryck i vevhusventilationen.

Jaha okej, då är de nog dags att kolla över vevventen...  smile Kommer lite olja ifrån stickan och lite smått runt om smile

kolla även när du lyfter upp oljefällan från blocket ifall gummislangen som går ner i oljetråget är tät eller ej,
den har en tendens å vrida sig själv å bli helt tät med åren. de tråkiga då är att man får lossa oljetråget för att släppa på en skruv å sedan dra upp slangen montera ny slang med 1 skruv å sen skruva ihop skiten igen.


Whatever :)
1 652 Inlägg
27 oktober 2010
Trådstartare
#18
Xuri skrev:
XeptiQ skrev:
Xuri skrev:

när jag märker att min motor börja fukta olja runt oljelocket osv brukar jag mäta vevhustrycket med tryckmätare genom oljestickan och då konstatera om den ska rengöras eller ej.

ovanligt mycke oljeläckage från en motor genom packboxar osv kan bero på för högt tryck i vevhusventilationen.

Jaha okej, då är de nog dags att kolla över vevventen...  smile Kommer lite olja ifrån stickan och lite smått runt om smile

kolla även när du lyfter upp oljefällan från blocket ifall gummislangen som går ner i oljetråget är tät eller ej,
den har en tendens å vrida sig själv å bli helt tät med åren. de tråkiga då är att man får lossa oljetråget för att släppa på en skruv å sedan dra upp slangen montera ny slang med 1 skruv å sen skruva ihop skiten igen.

Okej okej, de var bra info, jag hade nog fått ett spel om den inte hade hängt med upp smile Men ska vara varsam när ja tar ur de.

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser


Sök