3700
Sök

B5234T5 ~400 hk recept

8 253 Inlägg
7 november 2010
#21
TurbOla skrev:
Tänder inte de olika styrsystemen vid olika tidpunkter då?

Det sitter ju Motronic i T5an och LH i GLTn?

Tändsystemet som sådant har inte ett dugg med saken att göra så sett. Och även om dem naturligtvis inte har samma tändkurvor så hinner den ju inte tända innan ventilerna stängt.


273 Inlägg
7 november 2010
Trådstartare
#22
Snitch skrev:
Jo, det är mappbart.

Snitsigt, det är nog ingen höjdare att köra 12 mil med originalmappen, eller ställa sig och byta chip hos mapparen smile

Reservdansk
6 271 Inlägg
7 november 2010
#23
Marlboroman skrev:
Tändsystemet som sådant har inte ett dugg med saken att göra så sett. Och även om dem naturligtvis inte har samma tändkurvor så hinner den ju inte tända innan ventilerna stängt.

Ja, det var tändkurvorna jag menade.
Så det skiljer så pass lite, eller den räknar in när ventilerna stängts innan den gnistar?
Men det kan det ju inte riktigt göra, med tanke på overlapen som du nämnde förut?

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

8 253 Inlägg
7 november 2010
#24
TurbOla skrev:
Marlboroman skrev:
Tändsystemet som sådant har inte ett dugg med saken att göra så sett. Och även om dem naturligtvis inte har samma tändkurvor så hinner den ju inte tända innan ventilerna stängt.

Ja, det var tändkurvorna jag menade.
Så det skiljer så pass lite, eller den räknar in när ventilerna stängts innan den gnistar?
Men det kan det ju inte riktigt göra, med tanke på overlapen som du nämnde förut?

Ventilerna stängs ju långt innan det är dags för gnista. Du har ju kompressionstakten som ska klaras av innan gnistan kommer. Och under den tiden är ju alla ventiler stängda och sen efter tändningen öppnar ju avgasvetilerna.



Sök