3381
Sök

Skillnad mellan gl och gle motor

767 Inlägg
11 november 2010
#21
volvoraggare91 skrev:
mk2_power skrev:
på en 740 gle med b230e motorn har du mekaniskt sprut, och med tanke på att din är en -90 lär du aldrig få ihop det med elsystemet du har på din.

du kan inte ens byta hela motorn

jag hade en vit 740 innan en 88 o där satt de en 940 motor, så ja tror nog inte att det e nån skillnad på elsystemen på gammal o ny 740

Då hade du antagligen en B230F i din vita 740 från början och blev sedan bytt till en B230F från en 940, Möjligtvis en B230FB. Då stämmer elsystemen.
Men en 740 med tex förgasare B230K eller B230A så stämmer inte elsystemet med en insprutare som tex B230F då dom kablarna helt enkelt saknas. Så det passar ju inte hur som helst i nya och gamla bara för att du hade det i din -88.


871 Inlägg
11 november 2010
#22
volvoraggare91 skrev:
twin_cam skrev:
Bret skrev:
Intressant:) Turbo plus till 940 ja:) för 3470:-, kan inte vara SÅ många som köpt det, möjligt vis i början när dom kom. Tar 10 min och få 190hk i en Ft/fk motorn, och kostar inte en spänn, men ska man va seriös så kostar de ju ett chip iof:)

Om man räknar om sett till inflation hade det idag kostat 4360 kr. Så billigt är det inte att få 25 hästar extra i en motor lagligt idag om det ska reggas också smile

men om man nu har en -90 o vill ha i en b230e från en -86, går de?

går gör det ju men kan inte vara kul att byta härva ?


53 Inlägg
11 november 2010
#23
Måste ju byta allt i princip. Varken el system eller bränslesystem är ju samma.


64 Inlägg
11 november 2010
Trådstartare
#24
ok men då blir motor till salu då:(

1 758 Inlägg
11 november 2010
#25
Kommer inte gå att regga med den motorn heller, eftersom den varken har kat eller lambdareglering.

402 Inlägg
12 november 2010
#26
Jiimpa skrev:
volvoraggare91 skrev:
mk2_power skrev:
på en 740 gle med b230e motorn har du mekaniskt sprut, och med tanke på att din är en -90 lär du aldrig få ihop det med elsystemet du har på din.

du kan inte ens byta hela motorn

jag hade en vit 740 innan en 88 o där satt de en 940 motor, så ja tror nog inte att det e nån skillnad på elsystemen på gammal o ny 740

Då hade du antagligen en B230F i din vita 740 från början och blev sedan bytt till en B230F från en 940, Möjligtvis en B230FB. Då stämmer elsystemen.
Men en 740 med tex förgasare B230K eller B230A så stämmer inte elsystemet med en insprutare som tex B230F då dom kablarna helt enkelt saknas. Så det passar ju inte hur som helst i nya och gamla bara för att du hade det i din -88.

Elsystemen är inte samma på de äldre 740 med b230f o de "nya" 740 med samma motor. Dom kör med olika styrsystem, det gamla är LH 2.2 o i dom nya 2.4. Det spelar därimot ingen roll, du kan givetvis ta en nyare motor från 7/940, F/FB, det spelar ingen roll. Bara använda den kabelhärva o styrsystem som sitter i din bil. motorn "skiter" i vilket styrsystem som används o visevärsa.
O har man en b230e motor så är det inga problem att köra med vanligt sprut helller. bara byta insuget o köra med det insuget som sitter på b230f motorerna.
Man kan i princip köra alla olika rödblockare med alla olika rödblockares styrsystem/förgasare. Dom är väldigt lätta att bygga om så det passar.

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
12 november 2010
#27
Hedlisch skrev:
Jiimpa skrev:
volvoraggare91 skrev:

jag hade en vit 740 innan en 88 o där satt de en 940 motor, så ja tror nog inte att det e nån skillnad på elsystemen på gammal o ny 740

Då hade du antagligen en B230F i din vita 740 från början och blev sedan bytt till en B230F från en 940, Möjligtvis en B230FB. Då stämmer elsystemen.
Men en 740 med tex förgasare B230K eller B230A så stämmer inte elsystemet med en insprutare som tex B230F då dom kablarna helt enkelt saknas. Så det passar ju inte hur som helst i nya och gamla bara för att du hade det i din -88.

Elsystemen är inte samma på de äldre 740 med b230f o de "nya" 740 med samma motor. Dom kör med olika styrsystem, det gamla är LH 2.2 o i dom nya 2.4. Det spelar därimot ingen roll, du kan givetvis ta en nyare motor från 7/940, F/FB, det spelar ingen roll. Bara använda den kabelhärva o styrsystem som sitter i din bil. motorn "skiter" i vilket styrsystem som används o visevärsa.
O har man en b230e motor så är det inga problem att köra med vanligt sprut helller. bara byta insuget o köra med det insuget som sitter på b230f motorerna.
Man kan i princip köra alla olika rödblockare med alla olika rödblockares styrsystem/förgasare. Dom är väldigt lätta att bygga om så det passar.

man ska ta alla givare från respektive styrsystem med . det är olika givare till dom olika systemen

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

Bakhjulskrafs
1 479 Inlägg
12 november 2010
#28
och då måste ratten bytas för det andra sprutet funkar inte med originalratten.


64 Inlägg
12 november 2010
Trådstartare
#29
vilken j*vla ratt????

53 Inlägg
12 november 2010
#30
Hahahahaha!!!


415 Inlägg
12 november 2010
#31
mk2_power skrev:
och då måste ratten bytas för det andra sprutet funkar inte med originalratten.

Jag vet inte hur det är på Saab men på Volvo har inte ratten något med insprutningen att göra tongue

, ___
/ _ _ _\_
⌠¯¯¯¯¯' [☼===☼]
`()_);-;()_)--o--)_)

P o r s c h e
1 700 Inlägg
12 november 2010
#32
turboforssen skrev:
Hedlisch skrev:
Jiimpa skrev:

Då hade du antagligen en B230F i din vita 740 från början och blev sedan bytt till en B230F från en 940, Möjligtvis en B230FB. Då stämmer elsystemen.
Men en 740 med tex förgasare B230K eller B230A så stämmer inte elsystemet med en insprutare som tex B230F då dom kablarna helt enkelt saknas. Så det passar ju inte hur som helst i nya och gamla bara för att du hade det i din -88.

Elsystemen är inte samma på de äldre 740 med b230f o de "nya" 740 med samma motor. Dom kör med olika styrsystem, det gamla är LH 2.2 o i dom nya 2.4. Det spelar därimot ingen roll, du kan givetvis ta en nyare motor från 7/940, F/FB, det spelar ingen roll. Bara använda den kabelhärva o styrsystem som sitter i din bil. motorn "skiter" i vilket styrsystem som används o visevärsa.
O har man en b230e motor så är det inga problem att köra med vanligt sprut helller. bara byta insuget o köra med det insuget som sitter på b230f motorerna.
Man kan i princip köra alla olika rödblockare med alla olika rödblockares styrsystem/förgasare. Dom är väldigt lätta att bygga om så det passar.

man ska ta alla givare från respektive styrsystem med . det är olika givare till dom olika systemen

Vill bara påpeka att det skiljer en del mellan bxx och bxxx, bland annat diverse uttag på blocket för givare, bland annat knacksensor.

Sen har du ju spridarhål i toppen på alla motorer med mekaniskt sprut.

Men nu ska jag inte hacka mer på ditt "påstående", egentligen stämmer det ju att man kan skifta block nästan som man vill.


402 Inlägg
13 november 2010
#33
Bensinskallen skrev:
turboforssen skrev:
Hedlisch skrev:

Elsystemen är inte samma på de äldre 740 med b230f o de "nya" 740 med samma motor. Dom kör med olika styrsystem, det gamla är LH 2.2 o i dom nya 2.4. Det spelar därimot ingen roll, du kan givetvis ta en nyare motor från 7/940, F/FB, det spelar ingen roll. Bara använda den kabelhärva o styrsystem som sitter i din bil. motorn "skiter" i vilket styrsystem som används o visevärsa.
O har man en b230e motor så är det inga problem att köra med vanligt sprut helller. bara byta insuget o köra med det insuget som sitter på b230f motorerna.
Man kan i princip köra alla olika rödblockare med alla olika rödblockares styrsystem/förgasare. Dom är väldigt lätta att bygga om så det passar.

man ska ta alla givare från respektive styrsystem med . det är olika givare till dom olika systemen

Vill bara påpeka att det skiljer en del mellan bxx och bxxx, bland annat diverse uttag på blocket för givare, bland annat knacksensor.

Sen har du ju spridarhål i toppen på alla motorer med mekaniskt sprut.

Men nu ska jag inte hacka mer på ditt "påstående", egentligen stämmer det ju att man kan skifta block nästan som man vill.

Det stämmer till viss del, men utag för knacksensor finns på b23. Iaf på dom "nyare" typ 83-84. Däremot finns det inte förborrade hål till hallgivaren som sitter vid växellådan, men det finns införsjunkning där borrhålen ska sitta så det fixar man lätt med en borr o gängtapp på ett par minuter smile


Sök