tjenare, har funderingar eftersom jag ska starta mitt första bilbygge.... om man beställer kolvar till en motor, är de då någon uträkning på kolvstorlek man behöver räkna på då? om man nu tex skulle ha 96 mm borr.... ska man då beställa 96 mm kolv och allt ska vara klart klart i storlek med tanke på värme och expansion som blir på kolven eller blir kolven då för stor så jag måste beräkna ner någon viss procentsats på kolven så den inte blir för stor?
hoppas ni förstår frågan annars får ni säga till så ska jag försöka förtydliga mig:)
opels orginal borrning är 95 och orginalkolvarna är 94,85 har jag för mig men hör efter med firman om kolvdiameter och kolvtoppshöjd då vissa kolvar behöver bearbetas innan montering,
lättast är vell att fråga företaget vad du ska ha för storlek på kolvarna om de e som du sa t ex 96 i borr, annars så e de inge bra företag
Eller så frågar man här, där det finns 2 miljarder människor med kunskap om ämnet.
I detta fallet har "cykelpump" rätt. Man frågar alltid kolvtillverkaren eftersom bara dem vet vilket material de använt i sina kolvar och hur man bäst borrar motorn för optimal funktion.
-=[Performance by Torpis]=- Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Enklast är att du Bestämer vilken Borrning du vill ha. Som exempel 97,00mm Då ansvarar kolvtillverkaren för att göra kolven i rätt mått för att passa till det hålet. Blir troligtvis ca 0,08mm i spel. MEN, det beror på vilket material du har i bloket och vilket material det är i kolven.
lättast är vell att fråga företaget vad du ska ha för storlek på kolvarna om de e som du sa t ex 96 i borr, annars så e de inge bra företag
Eller så frågar man här, där det finns 2 miljarder människor med kunskap om ämnet.
I detta fallet har "cykelpump" rätt. Man frågar alltid kolvtillverkaren eftersom bara dem vet vilket material de använt i sina kolvar och hur man bäst borrar motorn för optimal funktion.
Det är alltså inte smart att fråga här? Kan ju va skönt o ha någon form av riktlinje på hur saker och ting fungerar.
Nej men det är ju bra, stabilt. Ska vi diskutera dumpventiler i avancerad motorteknik hädanefter?
Kan ju va skönt o ha någon form av riktlinje på hur saker och ting fungerar.
Absolut, Mats ger ju en riktlinje 0.08mm medans JE till min motor och de förhållande den är tänkt för gav 0.13mm. Visst bägge siffrorna är "typ en tiondel" men det skiljer ju ändå 65%.
På ett annat forum (sävarturbo) så går ordet att går man över 0.1mm i kolvspel så är man knäpp och det stämmer säkert på gjutna originalkolvar till en B230FT, men smidda kolvar och mycket laddtryck ger andra förutsättningar. Kolvarna i min motor skramlar ingenting och den är toktät trots 9000rpm och mer än 2bar laddtryck.
-=[Performance by Torpis]=- Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Eftersom det höggs vilt när jag sa att man kunde fråga här
hm, riktigt så var det väl ändå inte. Nåväl nu finns ju ett antal svar att använda sig utav.
-=[Performance by Torpis]=- Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-