4240
Sök

Är alla 531 toppar likadana?

42 Inlägg
26 november 2010
Trådstartare
#1
Hej alla!

Jag har en 531 topp med 44mm insugsventiler och 35mm avgasventiler från -86. Frågan är om alla 531 toppar är likadana? och är dessa topparna bättre än 530?
Har en A-kam i 531 toppen funkar detta bra till turbo?

415 Inlägg
26 november 2010
#2
531 från 86 kommer ifrån en b230et och har natriumkylda ventiler och satt tillsammans med A-kam original, På b230fb sitter också 531 men med vanliga ventiler. De är bättre än 530.

, ___
/ _ _ _\_
⌠¯¯¯¯¯' [☼===☼]
`()_);-;()_)--o--)_)

42 Inlägg
26 november 2010
Trådstartare
#3
Super40 skrev:
531 från 86 kommer ifrån en b230et och har natriumkylda ventiler och satt tillsammans med A-kam original, På b230fb sitter också 531 men med vanliga ventiler. De är bättre än 530.

okej, Så det är ingen skillnad på storleken på ventilerna på 531 topparna då? men är ventilerna större en 530s ventiler som sitter på en b230fk -95 ?

VD Hammar
613 Inlägg
26 november 2010
#4
nej samma storlek, men 531an har annan gjutning och bättre flöde

MVH Johan

42 Inlägg
26 november 2010
Trådstartare
#5
opela skrev:
nej samma storlek, men 531an har annan gjutning och bättre flöde

då kan jag byta ut min 530topp med t-kam mot en 531topp med a-kam på min LTT-95 och få mer effekt?

VD Hammar
613 Inlägg
26 november 2010
#6
japp

MVH Johan

1 758 Inlägg
26 november 2010
#7
De är i princip identiska! Natriumkylda ventiler på turbotopparna, annars är det inget stort som skiljer.
Ventilstorlek är samma som i 530.
På en turbo eller mycket trimmad sugmotor är 531 oftast att föredra.
Senast redigerat av schnauz (26 november 2010)

42 Inlägg
29 november 2010
Trådstartare
#8
tack för alla svar smile

402 Inlägg
29 november 2010
#9
men alla 531or är inte lika. visst utformningen i insugs o avgaskanalerna. Men det finns de med stora kylkanaler o dom med lite mindre.
Dom med mindre kylkanaler är att föredra då dom inte spricker lika lätt där.

VD Hammar
613 Inlägg
29 november 2010
#10
schnauz skrev:
De är i princip identiska! Natriumkylda ventiler på turbotopparna, annars är det inget stort som skiljer.
Ventilstorlek är samma som i 530.
På en turbo eller mycket trimmad sugmotor är 531 oftast att föredra.

Kan du då förklara varför rallycross motorerna använder 531an eller 405. Då dem byter ventilerna till större

MVH Johan

VD Hammar
613 Inlägg
29 november 2010
#11
Hedlisch skrev:
men alla 531or är inte lika. visst utformningen i insugs o avgaskanalerna. Men det finns de med stora kylkanaler o dom med lite mindre.
Dom med mindre kylkanaler är att föredra då dom inte spricker lika lätt där.

ja det har du rätt i. Ska tydligen va något med nya och gamla gjutningen. Finns att läsa på sävar hemsida

MVH Johan

402 Inlägg
29 november 2010
#12
opela skrev:
Hedlisch skrev:
men alla 531or är inte lika. visst utformningen i insugs o avgaskanalerna. Men det finns de med stora kylkanaler o dom med lite mindre.
Dom med mindre kylkanaler är att föredra då dom inte spricker lika lätt där.

ja det har du rätt i. Ska tydligen va något med nya och gamla gjutningen. Finns att läsa på sävar hemsida

Ahh precis, kan inte vilket år dom ändrade men det är dom "nyare" man ska ha iaf.

4 001 Inlägg
29 november 2010
#13
opela skrev:
schnauz skrev:
De är i princip identiska! Natriumkylda ventiler på turbotopparna, annars är det inget stort som skiljer.
Ventilstorlek är samma som i 530.
På en turbo eller mycket trimmad sugmotor är 531 oftast att föredra.

Kan du då förklara varför rallycross motorerna använder 531an eller 405. Då dem byter ventilerna till större

nu förstår jag inte riktigt vad du menar, ventilstorlek i 160, 398, 405, 530, 531, 631 är densamma.
405 & 531 har dom bäst formade kanalerna och mest gods för att kunna porta.
Turbotopparna har natriumkylda avgasventiler.

Alla 531 har dom små kylkanalerna, 405 av senare årsmodell (82-84 tror jag) har också små kylkanaler.

finns en klistrad tråd här på g.org där allt står

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

VD Hammar
613 Inlägg
29 november 2010
#14
kolvas skrev:
405 & 531 har dom bäst formade kanalerna och mest gods för att kunna porta.

De va det svaret jag sökte.

MVH Johan

VD Hammar
613 Inlägg
29 november 2010
#15
530, 398 och 160 har rakare insugskanal större delen av vägen ner till ventilen
Med tvärare sväng före ventilen. Därav sämre flöde. 531an och 405an har större radie mjukare sväng strax innan ventilen.

MVH Johan

1 758 Inlägg
29 november 2010
#16
opela skrev:
schnauz skrev:
De är i princip identiska! Natriumkylda ventiler på turbotopparna, annars är det inget stort som skiljer.
Ventilstorlek är samma som i 530.
På en turbo eller mycket trimmad sugmotor är 531 oftast att föredra.

Kan du då förklara varför rallycross motorerna använder 531an eller 405. Då dem byter ventilerna till större

Förstår inte riktigt vad du menar?
Jag skrev ju att på hårt trimmade sugisar är 531 oftast att föredra och det är ju förstås det som är anledningen till att de används så flitigt inom rallyoss etc.

VD Hammar
613 Inlägg
29 november 2010
#17
schnauz skrev:
opela skrev:
schnauz skrev:
De är i princip identiska! Natriumkylda ventiler på turbotopparna, annars är det inget stort som skiljer.
Ventilstorlek är samma som i 530.
På en turbo eller mycket trimmad sugmotor är 531 oftast att föredra.

Kan du då förklara varför rallycross motorerna använder 531an eller 405. Då dem byter ventilerna till större

Förstår inte riktigt vad du menar?
Jag skrev ju att på hårt trimmade sugisar är 531 oftast att föredra och det är ju förstås det som är anledningen till att de används så flitigt inom rallyoss etc.

menar precis som dig smile

MVH Johan

402 Inlägg
29 november 2010
#18
kolvas skrev:
opela skrev:
schnauz skrev:
De är i princip identiska! Natriumkylda ventiler på turbotopparna, annars är det inget stort som skiljer.
Ventilstorlek är samma som i 530.
På en turbo eller mycket trimmad sugmotor är 531 oftast att föredra.

Kan du då förklara varför rallycross motorerna använder 531an eller 405. Då dem byter ventilerna till större

nu förstår jag inte riktigt vad du menar, ventilstorlek i 160, 398, 405, 530, 531, 631 är densamma.
405 & 531 har dom bäst formade kanalerna och mest gods för att kunna porta.
Turbotopparna har natriumkylda avgasventiler.

Alla 531 har dom små kylkanalerna, 405 av senare årsmodell (82-84 tror jag) har också små kylkanaler.

finns en klistrad tråd här på g.org där allt står

Finns 531 med stora kylkanaler också!


Sök