Ok, en gång för alla: hur kunna bruka svensk bil i Norge?

ricste Pipeline Engineer
4 mars 2009 · 10 Inlägg

Jag är jobbar och bor på obestämd tid i Trondheim sedan november 2008 och är också skriven där (svensk medborgare dock). Detta gör att, som jag tolkat det, jag är tvungen att ha en norksregistrerad bil. Då norska bilar är grymt mycket dyrare än svenska vore det fördelaktigt att kunna ha svensk bil istället.

Är det någon som varit i samma situation och lyckats hitta något kryphål eller så för att kunna fortsätta åka svenskt? Tror ju inte risken att bli stoppad och kollad är särskilt stor. Men den finns, och då blir det dyyyrt...

---5.0 @ KTH---
rickardstenberg.se
blacken
4 mars 2009 ·

ricste skrev:
Jag är jobbar och bor på obestämd tid i Trondheim sedan november 2008 och är också skriven där (svensk medborgare dock). Detta gör att, som jag tolkat det, jag är tvungen att ha en norksregistrerad bil. Då norska bilar är grymt mycket dyrare än svenska vore det fördelaktigt att kunna ha svensk bil istället.

Är det någon som varit i samma situation och lyckats hitta något kryphål eller så för att kunna fortsätta åka svenskt? Tror ju inte risken att bli stoppad och kollad är särskilt stor. Men den finns, och då blir det dyyyrt...

En Nork, vad är det för något?tongue. Men känner du ingen i Svedala som du kan ha din bil reggad på. Så kan du hävda att det är en lånebil ifrån din polare i Svedala?..

Frosted
4 mars 2009 · 1 878 Inlägg

Svenskregistrerad bil i Norge
Svenskregistrerad bil får man köra i Norge om arbetet ska vara kortare tid än ett år. Man bör ha arbetskontraktet i bilen i händelse av kontroll. Är arbete längre kan man ansöka om dispens hos tullmyndigheten och få möjlighet att köra svenskregistrerad bil i upp till två år.
Bor du i Sverige, är gift eller har minderåriga barn (under 18 år) anses du ha koppling till Sverige som ger dig rätt att utan tidsbegränsning köra svenskregistrerad bil i Norge. Samma gäller om du vistas under kortare tid än 185 dagar per år i Norge. Undersök detta på www.toll.no berörs inte. Som tidigare gäller även här att du måste kontakta myndigheten (tullen) för att få reda på vad som gäller för just dig.

källa: http://www.grensetjansten.no/side.php?id=22

Volvo V70II 2.5FT FWD "Autotech Steg 2" (2010)
alain www.bimmerpower.org
4 mars 2009 · 3 995 Inlägg

När jag kom till Sverige med en Fransk registrerad bil, VV sa till mig att jag har rätt att köra Fransk regitrerad under 1 år utan problem från den datum jag själv blev registrerad.
Du kan även göra det i Norge under 1 år från den datum du själv blev registrerad, därefter måste du köra med Norsk registrering.
jag hittade inget kryphål mer än det.

Senast redigerat av alain (4 mars 2009)

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org
BMW X5 4.4i (2006)
BMW 530i (2003)
alain www.bimmerpower.org
4 mars 2009 · 3 995 Inlägg

Frozen1985 skrev:
Svenskregistrerad bil i Norge
Svenskregistrerad bil får man köra i Norge om arbetet ska vara kortare tid än ett år. Man bör ha arbetskontraktet i bilen i händelse av kontroll. Är arbete längre kan man ansöka om dispens hos tullmyndigheten och få möjlighet att köra svenskregistrerad bil i upp till två år.
Bor du i Sverige, är gift eller har minderåriga barn (under 18 år) anses du ha koppling till Sverige som ger dig rätt att utan tidsbegränsning köra svenskregistrerad bil i Norge. Samma gäller om du vistas under kortare tid än 185 dagar per år i Norge. Undersök detta på www.toll.no berörs inte. Som tidigare gäller även här att du måste kontakta myndigheten (tullen) för att få reda på vad som gäller för just dig.

källa: http://www.grensetjansten.no/side.php?id=22

du var snabbare med bättre förklarning.smile

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org
BMW 530i (2003)
BMW X5 4.4i (2006)
josm
12 juli 2010 · 4 Inlägg

Lyfter en gammal tråd...

Vad menas med "Du kan även göra det i Norge under 1 år från den datum du själv blev registrerad". Vad avser "registrerad"? Är det när man ansöker om skattekort och d-nummer/personnummer från skatteetaten?

Sitter i en situation där jag jobbar åt ett företag som finns både i Sverige och Norge, men är anställd av AS:et och inte AB. Använder bilen för att pendla någon gång per månad till o från Sverige. Skulle helst inte bli av med bilen, att skatta in den i Norge är otänkbart (kostar ca 70K och jag köpte bilen för 35K, och har renoverat den för *K)

CribsNorge
7 december 2010 · 2 Inlägg

Hej

Vi har skrivit vilka regler som gäller när man kör svenskregistrerad bil i Norge på: http://www.cribsnorge.se/svenskregistrerad-bil-i-norge

Hoppas det kan hjälpa

Cribs Norge

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang