2838
Sök

Dieslars värme

281 Inlägg
12 december 2010
Trådstartare
#1
Jag hade för mig att min gamla tyska diesel hade dålig värme, tills vi köpte den spansktillverkade Opel Combon som inte gått 3 år än. Fast den har en bränsledriven värmare också som även är bra när man är ute och handlar. Nu kör jag den gamla bilen som snabbt blir varmare, den nya är klart sämre trots extravärmare.

Hur var det nu, gäller det alla nyare dieslar, eller kanske mer de spanska där det inte är så kallt så ofta?

Jag har svårt att tänka mig att tyskarna/Volvo/Saab bygger kalla dieslar som måste värmas på annat sätt också.

Om tråden spårar ur, svara här istället
http://www.motorforum.nu/index.php

Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
12 december 2010
#2
byt till en vintertermostat så ska du nog få se på värme


281 Inlägg
12 december 2010
Trådstartare
#3
Aha gör man det fortfarande. Men det skiljer på överskottsvärmen i nyare bilar.
Glömde att jag nu satt skivor framför kylaren i gamla bilen, om det gör någon skillnad, jag tycker det.

Om tråden spårar ur, svara här istället
http://www.motorforum.nu/index.php

5 710 Inlägg
12 december 2010
#4
Notte skrev:
Jag har svårt att tänka mig att tyskarna/Volvo/Saab bygger kalla dieslar som måste värmas på annat sätt också.

Det gör de. Värmare är standard i alla Volvos modeller iaf.

MVH Jonas
..............

Muttley
12 december 2010
#5
De sämsta med v70s är att deras sensor sitter på helt fel plats, och får lätt smuts över sig. Då blir de antingen riktigt kallt eller väldigt varmt.

Men jag tycker de funkar rätt bra utan att ha brännare igång.

3 259 Inlägg
12 december 2010
#6
Min vw caddy tdi tar en evighet på sig att bli varm, låter jag den stå på tomgång i -10 grader så kommer den inte upp i mer än 50-60grader på tempmätaren, kör man däremot så går den upp i normaltemp fortare, men det tar ändå över en mil innan kylarvattnet har nåt rätt temp. Har läst att på vw dieslar så är det inbyggd förvärmare till kylarvattnet då motorn inte klarar av att leverera tillräckligt med överskottsenergi i form av värme när det är kallt ute. Du kan till och med köra tdi motorerna med trasig vattenpump utan att dom kokar eller blir för varma(har provat själv på en passat tdi -02) smile

Mvh/Jon

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976

X40 Nordic
784 Inlägg
12 december 2010
#7
Alla volvos dislar har en diselvärmare. Men tiduret för att kunna ställa in denna är ett tillval. Biler blir var på ca 15 min med denna på när det är typ -10. Under körning blir dessa bilar varma fort tackvare bypas ventiler som styr om vattnet en kortare väg igenom motorn så att vattnet fortare kommer upp i temp.


Lastbilsmekaniker
729 Inlägg
12 december 2010
#8
Moderna dieslelmotorer är för effektiva så det är därför dom tar en j**la tid på sig att bli varma.


281 Inlägg
12 december 2010
Trådstartare
#9
JonR skrev:
Min vw caddy tdi tar en evighet på sig att bli varm, låter jag den stå på tomgång i -10 grader så kommer den inte upp i mer än 50-60grader på tempmätaren, kör man däremot så går den upp i normaltemp fortare, men det tar ändå över en mil innan kylarvattnet har nåt rätt temp. Har läst att på vw dieslar så är det inbyggd förvärmare till kylarvattnet då motorn inte klarar av att leverera tillräckligt med överskottsenergi i form av värme när det är kallt ute. Du kan till och med köra tdi motorerna med trasig vattenpump utan att dom kokar eller blir för varma(har provat själv på en passat tdi -02) smile

Mvh/Jon

Vår extrabrännare startar automatiskt när det är kallt. En granne startar sin motsvarande Ford och går in igen. Jag startar bara värmaren med timer om det inte är så kallt, annars kör jag båda och det är inte lagligt eller bra för klimatet.

Om tråden spårar ur, svara här istället
http://www.motorforum.nu/index.php

281 Inlägg
12 december 2010
Trådstartare
#10
m_a_c skrev:
Alla volvos dislar har en diselvärmare. Men tiduret för att kunna ställa in denna är ett tillval. Biler blir var på ca 15 min med denna på när det är typ -10. Under körning blir dessa bilar varma fort tackvare bypas ventiler som styr om vattnet en kortare väg igenom motorn så att vattnet fortare kommer upp i temp.

Vi verkar sakna en sådan ventil, bilen är relativt billigare.

Om tråden spårar ur, svara här istället
http://www.motorforum.nu/index.php

281 Inlägg
12 december 2010
Trådstartare
#11
Pierre_r skrev:
Moderna dieslelmotorer är för effektiva så det är därför dom tar en j**la tid på sig att bli varma.

Så jag gillar min gamla bättre, utom att värmaren är bra utanför affärer där jag inte vågar stå på tomgång länge. Vi som många andra har enminutsregel vi måste bryta för att kunna sätta oss i en varm bil.

Om tråden spårar ur, svara här istället
http://www.motorforum.nu/index.php

825 Inlägg
12 december 2010
#12
Har 2 Ford Transiter på jobbet som kan ta 3 mil att få varma i plusgrader . På sommaren blir dom varma fort. Har även 2 mindre som blir varma mycket fortare även på vintern .

Riktiga Bilar Kommer Från USA *****____________________
*****____________________

281 Inlägg
13 december 2010
Trådstartare
#13
fontheking5 skrev:
Har 2 Ford Transiter på jobbet som kan ta 3 mil att få varma i plusgrader . På sommaren blir dom varma fort. Har även 2 mindre som blir varma mycket fortare även på vintern .

Årsmodeller, diesel?

Om tråden spårar ur, svara här istället
http://www.motorforum.nu/index.php


Sök