3108
Sök

Volvo 940 -95 turbo: dåligt batteri eller något annat?

2 Inlägg
20 januari 2011
Trådstartare
Vi har ägt våran bil i ca 6 månader.
Jag har skrivit detta pa engelska förut och har lite problem med svenska översättningar (mannen är amerikansk) så då skriver jag det engelska ordet och hoppas ni kan översätta själva. Jag har använt google translate, men med vissa besvär.

Vi har haft problem med vår bil som inte har startat på grund av låg batteriladdning. vissa dagar hade den startat fint, men andra dagar, framför allt i mycket kallt väder, hade den varit svårstartad, dvs bilen 'cranks' en längre tid innan den startade.
Efter ett par månader av detta, tog det en dag mycket längre tid än vanligt att starta den, och följande dag ville den inte ens 'crank'. Vi lät bilen sitta i 2-3 veckor då vi fick den 'jump started'. Bilen startade direkt, men nästa dag var den väldigt trög och ville inte starta. Idag kom inte ens fläkten och ljus på.
Uppenbarligen är batteriet urladdat, men vi undrar om det kan finnas en dold 'drain' någonstans.

För inte så länge sedan, innan allt detta började hända, gick 'alternator belt' sönder, och vi bytte ut den. Vet inte om det är relaterat eller ej.

En konstig sak vi har märkt är att strålkastarna (headlights) har varit på innan vi kom ut till bilen, vid åtminstone ett par tillfällen. Eftersom vi parkerar långt från vårt hus, vet vi inte när ljuset kom på. Hur kommer detta sig? Jag har försökt googla detta men inget resultat. Har vi något fel med det elektriska systemet och kan detta i så fall 'drain' batteriet? Eller kan ett döende batteri orsaka detta? Vi ringde till macken och dom sa att vi kunde låna ett batteri.

Jag hittade det här på google och undrar om detta stämmer överrens med min beskrivning av vårat problem.

"Leave the battery disconnected form the car for as long as possible at least a day or ideally as long as it takes for it to normally go flat. Reconnect it, start the car, if it does not turn or the starter sounds sluggish then it is the battery that is dead, replace it."

Vi körde bilen visserligen efter att vi laddat batteriet men det stämmer att efter ca en dag hade batteriet dött igen. Kan vi vara rätt säkra på att det endast är ett dåligt batteri och att inget annat är på tok? Eller borde vi få in den på verkstan? Vi bor i en liten by och närmaste stad är en timme bort. De verkar inte vara så jättehaj på elektriska problem. Vi var där med bilen när den hade svårigheter med fläkten och stereoljud som av någon anledning växlade i styrka av och till, särskilt om man klättrade upp för branta vägar. vi hade just flyttat till fjällen.
Senast redigerat av jodakae (20 januari 2011)

21 761 Inlägg
20 januari 2011
jodakae skrev:
Kan vi vara rätt säkra på att det endast är ett dåligt batteri och att inget annat är på tok?

För att veta säkert hur skicket på batteriet är så bör man använda en belastningstestare, tex bilverkstad eller bilelektrisk verkstad brukar kunna göra dessa mätningar. Kanske en del mackar har tillgång till en sån mätare.

Eftersom ni kunde låna ett fräscht batteri så bör ni sätta det i bilen och sedan göra "tjuvströmsmätning", dvs mäta ifall någonting drar orimligt mycket ström fastän bilen är avstängd. En vanlig multimeter brukar duga till såna mätningar. smile

Sök